Navádění strojů v zemědělství satelitní navigací
41-u-3/AF61
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
41 - Zemědělství a lesnictví
Navádění strojů v zemědělství satelitní navigací
Masarykova SŠ zemědělská a VOŠ, Purkyňova, Opava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence, Digitální kompetence
02. 11. 2019 13:58
8
2. ročník, 3. ročník
individuální, skupinové
1
Komplexní úloha si klade za cíl upevnit znalosti a pracovní dovednosti žáků při výuce tematického celku zaměřeného na zařízení používané při navádění traktorů navigačními systémy. Žáci při plnění komplexní úlohy si aktivně zopakují probrané učivo, čímž u nich dojde k co možná největšímu zapamatování získaných znalostí. Žáci samostatně aktivně uplatňují získané vědomosti v pracovním listu, které si na závěr s vyučujícím vyhodnotí a získají zpětnou vazbu svých znalostí.
V praktické části učitel vybere vhodný stroj, na kterém se provádí stanovené úkoly v pracovním listu. Při praktické činnosti pracují žáci s návodem k obsluze příslušného naváděcího systému traktoru. Žák si na základě práce s návodem k obsluze naváděcího systému samostatně zjistí důležité informace pro práci. Zjištěné informace a postup prací při výkonu úkolu si zapíše do pracovního listu. Tímto je žák veden k samostatnosti, logické úvaze a samostatnému uvažování. Díky aktivního přístupu ze strany žáka dojde k trvalejšímu zapamatování získaných poznatků.
Žák:
1. Popisuje složení navigačních systémů jako celku, definuje a popisuje jeho základní části
2. Popisuje dělení naváděcích systému podle míry automatizace
3. Určuje naváděcí systém traktoru, rozpoznává jeho základní části, popisuje možné způsoby navádění stroje
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
4. Prakticky nastavuje naváděcí systém traktoru, provádí jeho základní konfiguraci pro danou pracovní operaci, ukládá konfiguraci do paměti stroje
5. Prakticky používá naváděcí systém při práci se strojem na pozemku
Doporučený časový rozvrh činí 6 vyučovacích hodin.
Komplexní úloha může být využita v teoretické i v praktické výuce pro obory vzdělání 41-51-H/01 Zemědělec-farmář, 41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů, 41-45-M/01 Mechanizace a služby, případně i pro obor vzdělání 41-41-M/01 Agropodnikání a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
2. dílčí část
Úlohu lze realizovat v teoretickém prostředí v učebně nebo v prostředí praktické výuky v dílně, na pracovišti smluvního partnera, na pozemku.
PC, tiskárna pro přípravu pracovních listů, konkrétní stroj při plnění praktické části úkolu.
1. dílčí část
2. dílčí část
Žák bude individuálně hodnocen za splnění zadaných úkolů následovně:
1. dílčí část
2. dílčí část
BAUER, F., SEDLÁK, P., ŠMERDA, T. Traktory. Profi Press, Praha, 2006. 162 s. ISBN 80-86726-15-0.
RYBKA, A., ŠŤASTNÝ, M. Precizní zemědělství: (studijní zpráva). 1. vydání. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 1998. 52 s. ISBN 807271-038-9.
RAPANT, P. Družicové polohové systémy. Vyd. 1. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita, 2002. 197 s. ISBN 80-248-0124-8.
ŠEBESTA, J. Globální navigační systémy. 1. vydání. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Ústav radioelektroniky, 2012. 132 s. ISBN 978-80-214-4500-0.
ROH, J., KUMHÁLA, F., HEŘMÁNEK, P. Stroje používané v rostlinné výrobě. ČZU Praha, 2004. 269 s. ISBN 80-213-0614-9.
KUMHÁLA, F. a kol. Zemědělská technika – Stroje a technologie pro rostlinnou výrobu. ČZU Praha, 2007. 426 s. ISBN 978-80-213-1701-7.
https://www.trimble.com/Our_Product/products_main.aspx
Mechanizace zemědělství – odborný časopis
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vlastimil Dluhoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.