Komplexní příprava PC k provozu (M)
IN-u-4/AE93
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
IN - Informatické vzdělávání
Střední průmyslová škola dopravní, a.s., Plzeňská, Praha 5
Digitální kompetence
03. 10. 2019 20:57
13
7
2. ročník
skupinové
2
Žáci ve dvojicích sestaví funkční počítač z komponent, které dostanou; práce je sice pod dohledem, ale probíhá samostatně: vždy si nejprve vyhledají potřebné informace o funkci jednotlivých komponent, o BIOSu, operačním systému atd., a na základě získaných informací pracují. Po sestavení počítače ho oživí, nainstalují a nastaví OS a základní bezpečnostní aplikace. Také se seznámí s anglickou terminologií jednotlivých prvků počítače.
Žák
Vazba na RVP
Informatické vzdělávání (Počítač a jeho ovládání)
Fyzikální vzdělávání (Elektřina a magnetismus)
Hardware (obsahový okruh v rámci oboru vzdělání Informační technologie)
Základní programové vybavení (obsahový okruh v rámci oboru vzdělání Informační technologie)
Vzdělávání a komunikace v cizím jazyce
Žáci sestaví, oživí a nainstalují PC.
V první části si osvojí odborné anglické výrazy, projdou postup řešení, získají potřebné informace (individuální vyhledání informací o postupu, použitém HW, OS a SW):
1. Nastudování postupu řešení, příprava na počítači, sbírání informací (video návody aj.) (1 hod) (Všeobecné: Informatika)
2. Připraví, navrhnou, vypočítají schéma zapojení elektrického obvodu s tlačítky a LED, který bude simulovat elektrické zapojení napájení počítače. (2 hod) (Všeobecné: Fyzika)
Druhá, praktická část:
3. Měření napájecího zdroje PC, zapojení elektrického obvodu – je nutné doplnit propojku, aby zdroj fungoval.
4. Ve dvojicích pod dohledem učitele sestaví z komponentů PC, oživí, zkontrolují, opraví. (4 hod) (Odborné: IT - 18)
5. Příprava instalačního media (flashdisk), instalace operačního systému (4 hod) (Odborné: IT - 18)
6. Vytvoření účtů, nastavení politiky, administrace systému podle požadavků (5 hod) (Odborné: IT - 18)
Třetí, rozšiřující část:
7. V první hodině: seznámení s anglickými výrazy vztahujícími se k IT. Vhodné jsou především ty použité v BIOSu, konfiguraci sítě apod. Žáci hovoří anglicky o sestavě PC, s učitelem procházejí obrazovky BIOSu a překládají pojmy. V druhé hodině diskuze v angličtině o historii HW. (2 hod) (Všeobecné: Cizí jazyk – angličtina)
Teoretické informace o HW, SW, vhodných variantách placených i neplacených řešení, žáci získávají individuálně či ve dvojici v učebnách s počítači a připojením k internetu.
Část skládání, oživení a vlastní instalace probíhá v dílnách.
Po sestavení PC následuje oživení a zkoušení PC opět v dílnách.
Příprava SW a instalačního média probíhá ve dvojicích v učebnách s PC a připojením k internetu.
Odborný anglicko-český slovník
Stavebnice elektro, voltmetr
Pro sestavení – komponenty HW, ze kterých se PC skládá (CPU, MB, RAM, SSD, case, kabely)
Počítače s připojením k internetu
SW k instalaci s licenčními čísly
Flashdisk 8 GB
Sestavený a funkční počítač (jeden za dvojici žáků)
Nainstalovaný operační systém na tomto PC
Nastavené účty a základní bezpečnostní konfigurace, pro ochranu PC
Kritéria hodnocení jsou individuální, protože výsledkem má být zkušenost, kterou žáci získávají při práci s HW prostředky.
Na výbornou jsou hodnoceni žáci, kteří splní požadavky na zcela funkční PC s OS a zabezpečením.
Nedostatečně jsou hodnoceni žáci, kteří nechtějí pracovat, nespolupracují ve skupině.
Servery Jak na počítač a Živě:
JNP.cz – Jak na počítač – Web plný tipů a triků. JNP.cz – Jak na počítač – Web plný tipů a triků [online]. Dostupné z: https://jnp.zive.cz/
Živě.cz – O počítačích, IT a internetu. Živě.cz – O počítačích, IT a internetu [online]. Dostupné z: https://www.zive.cz/
Existují i některé knižní tituly (Grada: Hardware pro začátečníky, Nastavení domácího počítače; CPress: Bios a setup, Hardware pro úplné začátečníky), ale tato oblast poměrně rychle zastarává, proto se spíše doporučuje využít internetové servery.
Doporučené rozvržení hodin:
Ročník: 2. ročník oboru Informační technologie (18-20-M/01)
Vstupní požadavky: Žáci mají být schopni najít informace, běžně uživatelsky pracovat s PC a programy (ovládat myš, otevřít programy apod.), používat šroubovák.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Martínek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.