Řezání závitů závitníky a závitovými čelistmi
23-u-3/AE05
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Řezání závitů závitníky a závitovými čelistmi
Střední škola - Podorlické vzdělávací centrum, Dobruška, Pulická, Dobruška
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
16. 07. 2019 12:13
20
2. ročník
individuální
Komplexní úloha spočívá jak ve vypracování teoretické části písemnou formou, tak v praktické části vytvořením výrobku.
Teoretická část: písemná práce – 9 otevřených otázek a dle výkresové dokumentace vypracování technologického postupu
Praktická část: řezání závitů závitníky a závitovými čelistmi. Tato úloha se opírá o již probraná témata – vrtání a zahlubování průchozích a neprůchozích děr na konvenčních strojích.
Žák:
Žáci získají přehled o používaných nástrojích a strojích, i o druzích používaných závitů. Dozví se způsoby rozdělování závitníků, upínání obrobků i jejich následného opracování. Dokáží rozlišovat řezání vnitřních i vnějších závitů a patřičných používaných nástrojů.
Časový rozvrh:
6 hodin teoretická část – výuka a písemné zpracování úlohy
14 hodin praktická část – splnění komplexní úlohy
Výuka představuje názorné vysvětlení a praktické předvedení tvorby řezání závitů závitníky a závitovými čelistmi a správný způsob používání jednotlivých dobře zvolených nástrojů.
Pro získání potřebných znalostí a dovedností je využívána především metoda teoreticko-praktická, kdy každý žák pracuje samostatně na přiděleném pracovišti.
Realizace nebo provedení této komplexní úlohy, lze provést buď v školních dílnách praktického vyučování nebo v prostorách dílen odloučená pracoviště.
Pracovní list č. 1 – teoretická část
Pracovní list č. 2 – teoretická část
Pracovní list č. 3 – praktická část
Teoretická část:
Praktická část:
Splnění časového limitu
Dodržení tolerance rozměrů dle technické dokumentace
Kvalita opracování
Funkčnost obrobku
Dodržení BOZP
Hodnocení známkou:
1 (výborný)
Žák dodržel časový limit, opracování, rozměry, funkčnost, dodržoval BOZP
2 (chvalitebný)
Žák dodržel časový limit, opracování, dopustil se drobných chyb, funkčnost, dodržoval BOZP
3 (dobrý)
Žák dodržel časový limit, dopustil se chyb, funkčnost omezena, dodržoval BOZP
4 (dostatečný)
Žák dodržel časový limit, dopustil se chyb, nefunkční, dodržoval BOZP
5 (nedostatečný)
Žák nedodržel časový limit, dopustil se hrubých chyb, nefunkční, dodržoval BOZP
LEINVEBER, Jan. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.
BENEŠ, Vladimír. a kolektiv. Dílenské tabulky pro školu a praxi. Albra 2009
KRÁL, Květoslav. Klempířská technologie II. – Učební text. SOŠ automobilní a SOU automobilní Ústí nad Orlicí. 2001/2002.
ŠVAGR, Jiří, VOJTÍK, Jan. Technologie ručního zpracování kovů. Praha 1985 , SNTL
1) Délka/časová náročnost
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marián Kubala. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.