VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Síťové modely ISO/OSI a TCP/IP
Kód úlohy
18-u-4/AA39
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Vazba na vzdělávací modul(y)
Síťové modely: Referenční model ISO/OSI a TCP/IP.
Škola
Střední průmyslová škola dopravní, a.s., Plzeňská, Praha 5
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
Datum vytvoření
13. 01. 2019 18:07
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
12
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je osvojení znalosti žáků v oblasti způsobů komunikace neboli odesílání dat a síťových informací z aplikace na jednom PC přes všechna síťová média do aplikace na jiném PC.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Definuje jednotlivé vrstvy modelu ISO/OSI a vysvětlí základní funkce každé jeho vrstvy.
- Vybere komponenty, které budou potřeba pro splnění zadaných specifikací sítě.
- Definuje jednotlivé vrstvy modelu TCP/IP a vysvětlí základní funkce každé jeho vrstvy.
- Charakterizuje odlišnosti a podobnosti mezi referenčními modely.
- Na základě modelů OSI a TCP/IP a s nimi spojených protokolů vysvětlí průchod dat sítí.
- Popíše význam protokolů v modelech OSI a TCP/IP a principy jejich činnosti.
- Popíše důsledky provozu různých aplikací v síti.
- Interpretuje diagramy sítí.
- Rozlišuje mezi činností sítí LAN a WAN a mezi jejich funkcemi.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Strategie učení:
Učební činnosti:
- odborný výklad s prezentací;
- vlastní činnost žáků při studiu doporučené odborné literatury a studijních materiálů;
- studium standardů referenčních modelů a jejich protokolů;
- vzorové příklady konfigurace přepínačů a směrovačů pro základní činnost;
- vizualizace činnosti konfigurace v simulačním prostředí.
Metodická doporučení
Klíčová doporučení:
- Modul se soustředí na rozpoznání standardu, charakteru či podstaty každé vrstvy, tedy k čemu slouží, jaká zařízení se na ní vyskytují (pokud se na ní nějaká zařízení vyskytují), co vrstva přenáší a typ a charakteristiku protokolu.
- Klíčovým bodem je, aby žák rozpoznal a definoval systém/průběh zapouzdření dat - Data Encapsulation.
Způsob realizace
- praktická
- školní laboratoř
- PC učebna
Pomůcky
- Počítač – program se simulačním SW pro datové sítě.
- Aktivní prvky – Cisco Router, Switch.
Vše je nezbytné pro žáka i vyučujícího.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Písemný test se skládá ze čtyř oblastí:
- Doplnění názvů vrstev modelu ISO/OSI a TCP/IP dle přiloženého schématu.
- Doplnění názvů vrstev dle příslušné charakteristiky.
- Doplnění příslušné vrstvy k charakteristice daného protokolu.
- Definování datových jednotek na jednotlivých vrstvách OSI modelu.
Kritéria hodnocení
Procentuální úspěšnost žáka je dána váženým průměrem testovaných oblastí. Každá část testu má hodnotu 25% celkové známky. Žák musí získat test minimálně na 60%:
- Doplnění názvů vrstev modelu ISO/OSI a TCP/IP dle přiloženého schématu.
- Doplnění názvů vrstev dle příslušné charakteristiky.
- Doplnění příslušné vrstvy k charakteristice daného protokolu.
- Definování datových jednotek na jednotlivých vrstvách OSI modelu.
Výsledné hodnocení:
Výborný - 100 - 90%
Chvalitebný - 90 - 80%
Dobrý - 80 - 70%
Dostatečný - 70 - 60%
Nedostatečný - méně než 60
Doporučená literatura
LAMMLE,Todd. Cisco Certified Network Associate. Computer Press. Brno. ISBN 978-80-251-2359-1. 2014.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Kaněrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.