Pojiva, stavební lepidla, tmely a stěrkové hmoty
36-u-2/AD60
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Pojiva, stavební lepidla, tmely a stěrkové hmoty
Střední škola řemesel a Základní škola, Hořice, Havlíčkova, Hořice
30. 06. 2019 23:39
12
1. ročník
individuální
Komplexní úloha má za úkol seznámit žáky formou odborných vědomostí z oblasti základních stavebních materiálů, a to pojiva a jejich využití, rozdílnost a druhy pojiv, důsledky při jejich záměně v návaznosti na další stavební materiály, stavební lepidla, tmely a stěrkové hmoty, se kterými se budou dále setkávat při studiu i při praktické činnosti v oboru.
Komplexní úloha směřuje k získání znalostí o vzájemných vztazích mezi stavebními materiály a výrobky a o jejich použití i propojení ve stavební výrobě.
Žák
Základní teoretické znalosti jsou žákům prezentovány formou přednášek, práce s učebnicí, doplněné o názorné ukázky jednotlivých stavebních materiálů a výrobků i s pomocí multifunkční tabule a internetu, kde jsou možné prezentace pomocí videí.
Praktické procvičení práce s katalogy a technickými listy výrobců při vyhledávání výrobků zadaných parametrů, návštěva stavebnin s odbornou přednáškou a konkrétní praktická ukázka a seznámení se s pojivy, stavebními lepidly, tmely a stěrkovými hmotami.
Je možné si domluvit písemně nebo telefonicky semináře se zástupci firem, které vyrábí nebo pracují s jednotlivými stavebními materiály. Exkurze do výrobního závodu vyrábějícího pojiva, lepidla, tmely či stěrkové hmoty a seznámení se s výrobním programem v reálu.
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborné praxi a je rozdělena do několika částí.
1. část
2. část
3. část
Organizační forma výuky je teoreticko-praktická, kde bude komplexní úloha řešena nejprve v učebně s teoretickým opakováním a poté v reálném pracovním prostředí na stavbě, u smluvního partnera s předvedením praktické dovednosti zaměřené na problematiku udávanou v komplexní úloze a využívání daných stavebních hmot (pojiva, tmely, lepidla a stěrkové hmoty) po praktické stránce.
Základní učební pomůckou je učebnice a výklad učitele s pomocí multifunkční tabule propojené s internetovými stránkami či technické listy od každého probíraného druhu stavebního materiálu. Dále pak pracovní sešit a psací potřeby, pracovní listy v tištěné podobě. Praktické ukázky pojiv, lepidel, tmelů a stěrkových hmot, jednak jako vzorky v uzavíratelných nádobách – struktura, barva a zrnitost, nebo praktické ukázky ve skutečné velikosti pytlovaných stavebních hmot, např. ze stavebnin, a poté na konkrétní stavbě.
Potřebné nářadí pro použití a aplikaci pojiv (stejné nářadí jako u využití maltových směsí – přímé propojení), tmelů (nádoba pro rozmíchání, aplikační hladítko, stěrková houba nebo pro tmely v kartuši aplikační pistol), lepidel a stěrkových tmelů (nádoba a přístroj na rozmíchání, zednická lžíce, hladítko pro aplikaci na konstrukci a urovnání, provzdušňovací váleček pro nivelaci stěrky).
Ústně – druhy a rozdílnost pojiv, rozdělení jednotlivých stavebních tmelů, lepidel a stěrkových hmot a jejich využití z technických listů a odprezentování spolužákům
Písemně – technologický postup výroby jednotlivých druhů stavebních hmot (např. malty nebo betonové směsi) s přítomností pojiv a rozdílnost vlastností těchto hmot s použitím různých druhů a množství pojiv a rozdíl v poměru míchání se zaměřením na kvalitu směsi, rozdíly a použití stavebních lepidel, tmelů a stěrkových hmot, vyplnění pracovních listů
Prakticky – jednotlivé technologické postupy při míchání stavebních hmot s použitím různých druhů a množství pojiv, technologické postupy při používání stavebních lepidel, tmelů a stěrkových hmot v návaznosti na druhu právě probíhající odborné praxi
Hodnocení:
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Stavební materiály II, O.Tibitanzl, Sobotáles 2003
Technické listy výrobců maltových směsí
Dědek, M., Vošický, F.: Stavební materiály pro 1. ročník SPŠ, Praha, Sobotáles 2001 Technické listy výrobců
Liška, J.: Materiály, učebnice pro odborná učiliště, obor zednické práce, Parta 2003, ISBN 80-7320-040-6
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Vedra. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.