Daně, které přímo nevidíme
63-u-4/AA35
M (EQF úroveň 4)
63 - Ekonomika a administrativa
SPŠ a OA, Kavalcova, Bruntál
03. 01. 2019 10:02
8
4. ročník
individuální
Cílem komplexní úlohy je pochopení principu a vykazování nepřímých daní se zaměřením na daň z přidané hodnoty. Úloha obsahuje zadání s údaji o podnikatelském subjektu, který překročil hranici pro povinnou registraci k DPH. Žák registraci provede a od data její účinnosti vede záznamní povinnost k této dani. Pracuje s přiloženými doklady - běžnými i zjednodušenými a eviduje tuzemská přijatá a uskutečněná zdanitelná plnění včetně režimu přenesení daňové povinnosti. Po skončení období sestaví daňové přiznání a kontrolní hlášení a připraví je k elektronickému odeslání.
Úloha se váže k tematickému celku Které daně přímo nevidíme. Pro její zvládnutí je nezbytná teoretická příprava zaměřená na daňový systém.
Žák
Žáci pracují individuálně pod dozorem vyučujícího. Orientují se v zadání úlohy, pracují s přiloženými dokumenty a formuláři:
Celková dotace na splnění úlohy je 8 hodin, z toho alespoň 3 hodiny zahrnují práci s portálem daňové správy, případně s účetním softwarem.
Úloha je provázaná s předměty teoretického vyučování (ekonomika, účetnictví). Žáci pracují s daňovým portálem, evidují zdanitelná plnění a sestavují daňová přiznání a hlášení k dani z přidané hodnoty. Po zvládnutí úkolu v ruční podobě je vhodné provést celý úkol pomocí účetního softwaru, který umožňuje přímé podání finanční správě v elektronické formě. Pro legislativní podporu je vhodné použít příslušné zákony v tištěné nebo elektronické podobě (př. www.business.center.cz).
Samostatná práce zahrnuje:
Celkové hodnocení uspěl – neuspěl
Uspěl – žák zpracoval všechny požadované výstupy komplexní úlohy, hodnocení samostatné práce není nižší než 50%.
Učebnice Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1 – 4 (autor: Petr Klínský, Otto Műnch)
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
Výpočty byly zpracovány dle platné legislativy roku 2018. Hodnoty ve výpočtech je nutné aktualizovat dle aktuálně platné legislativy( například zaokrouhlování, koeficienty atp.)
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radka Kotoučková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.