Doplňkové stavební materiály – stavební sklo, žáruvzdorné materiály
36-u-2/AD48
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Doplňkové stavební materiály - stavební sklo, žáruvzdorné materiály
Střed.škola stavební a podnikatel. s.r.o, Štěpánovská, Olomouc - Chomoutov
30. 06. 2019 13:41
8
1. ročník, 2. ročník
individuální
DSM-02
Obsahem úlohy je přehled doplňkových stavebních materiálů ze skupiny: Sklo – především stavební, dále žáruvzdorné materiály a návazně materiály, pro stavbu komínů. Cílem komplexní úlohy je naučit žáky orientovat se v těchto materiálech a získat přehled o jejich vlastnostech a možnostech použití. Začíná studiem odborného textu po částech a ověřením porozumění textu pomocí kontrolních otázek. Obsahuje elektronickou prezentaci v návaznosti na textovou. Následují pracovní listy s doplňováním chybějících odborných výrazů do textu a po nich k opakování učiva souhrnný pracovní list s otevřenými otázkami k přemýšlení. Na závěr pro zpestření je doplňovačka na pojmy – z oblasti: Sklo.
Výsledkem jsou odborné kompetence v oblasti získávání přehledu v oblasti stavebních materiálů v návaznosti na komunikativní kompetence – schopnosti se správně odborně vyjadřovat a doplňovat si vědomosti o nových materiálech, což navazuje na celoživotní vzdělávání.
Očekávané výsledky učení
Základní teoretické znalosti prezentovány formou výkladu a čtení odborného textu po částech v pracovních listech nebo formou elektronické prezentace s důrazem na pozornost při čtení a objasnění méně známých odborných pojmů. Jsou doplněny obrázky i praktickými ukázkami materiálů (dle materiálů: sklo, žáruvzdorné materiály a materiály pro stavbu komínů). Po jednotlivých částech následují otázky (žáci odpovídají – po první prezentaci nemusí být hodnoceni známkou, mohou se navzájem doplňovat, při dalším procvičování je možno hodnotit známkou, lze využít i k opakování), časový rozvrh: celkem dle rozsahu materiálů v oboru 2–5 hod.
Pracovní listy – doplňování textu, v nichž žáci samostatně doplňují chybějící části odborného textu – vhodné k opakování a procvičování, možno klasifikovat známkou.
Doplňovačky – k opakování odborných pojmů, jako alternativa k zaškrtávacím testům a křížovkám. Nutno vyplnit všechna políčka – možno hodnotit známkou.
Otázky k přemýšlení: souhrn opakovacích otevřených otázek – odpověď možná většinou jednou větou nebo stručně několika slovy – hodnotit podle počtu správných odpovědí.
Komplexní úloha tak souhrnně (komplexně) objasní žákům učivo s důrazem na nutnost soustředit se na učení a následně prověří, co si zapamatovali a čemu z hlediska odborných pojmů porozuměli a co je nutno znovu zopakovat.
Získané znalosti materiálů navazují na znalost jejich vlastností použití v rámci předmětů Technologie a Odborný výcvik. Rozsah učiva o žáruvzdorných materiálech a materiálech pro stavbu a opravy komínů je koncipována pro stavební obory obecně, především zedníky a zednické práce. Pro obory jako Kominík, Kamnář ap. využívající více žáruvzdorné materiály může být rozsah učiva ze stati žáruvzdorné materiály i materiály na stavbu komínů o potřebný počet hodin navýšen dle ŠVP (disponibilní hodiny).
Teoretické výuka předmětu materiály navazuje na předmět technologie a odborný výcvik. Organizační forma výuky: Teorie – v učebně, popř. počítačové učebně (prezentace) pracovní listy k procvičení možno zadat i jako domácí úkol k samostatnému zpracování. Možno doplnit exkurzí nebo firemní prezentací.
Psací potřeby pro žáky, k prezentaci pro učitele interaktivní tabule nebo počítač. Učitel může využít ukázky vzorků materiálů a tím doplnit prezentaci o praktické ukázky.
Žáci odpoví správně, v případě chyb společně objasní učivo za účelem porozumění textu, doplní texty v pracovních listech, vyplní volná políčka a doplní tajenku v doplňovačkách, odpoví stručně na otevřené kontrolní otázky (číst pozorně znění otázek – mohou tu být i tzv. chytáky).
Všechny (popř. jen některé) části mohou být klasifikovány podobně jako klasické písemky či testy a mohou je dle uvážení vyučujícího nahradit – učitel tak má k dispozici hotové ověřovací materiály k odzkoušení znalostí).
U odpovědí na dílčí otázky: správně – výborný, zcela nesprávně – nedostatečný, jinak lze na učiteli nechat diference známek s cílem povzbudit snahu o správnou odpověď a při špatné odložit klasifikaci – cílem není známka, ale znalosti, které žák učením získá.
Doplnění textu a otázky k přemýšlení – hodnocení:
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Doplňovačky – hodnocení:
Výborně: vyplněna všechna políčka, max. 1 řádek chybně
Chvalitebně: tajenka + max. 3 řádky chybně
Dobře: tajenka a více než 50 % řádků správně
Nedostatečně: tajenka správně a aspoň 2 řádky
Nedostatečně: tajenka chybně, méně než 2 řádky
Stavební materiály (Dedek Vošický) ISBN 80-85920-90-5
Materiály, obor zednické práce (Jan Liška) Parta ISBN 80-7320-040-6
Firemní katalogy fy Schiedel, Heluz, Ciko.
Časová náročnost:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Tvrdá. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.