VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Generace Národního divadla
Kód úlohy
82-u-4/AD47
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vzdělávací oblasti
-
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Datum vytvoření
29. 06. 2019 11:05
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
12
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáka zorientovat se v termínech národního historismu, neo-slohů a umění generace umělců, známé jako "generace Národního divadla", a naučit ho pracovat s odbornou literaturou. Žák aplikuje odborné termíny v kontextu chronologického vývoje, vývoje jednotlivých uměleckých disciplín a vývoje způsobu života v jednotlivých etapách (mlaba romantismu v Čechách, neogotika, neorenesance). Žák vychází z výukových materiálů učitele, alespoň dvou doporučených publikací a nejméně jednoho ověřeného internetového zdroje.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje jednotlivé směry 18. a 19 století v českých zemích
- romantismus
- neogotika (novogotika)
- neorenesance (novorenesance)
- charakterizuje jednotlivé etapy a chronologicky seřadí a popíše hlavní rysy, prvky a motivy v jednotlivých uměleckých disciplínách
- používá odbornou terminologii, odpovídající klasifikaci výtvarného umění a kultury 18. a 19. století v českých zemích
- vyjmenuje umělce působící v dané éře na našem území a popíše jimi vytvořená díla
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s členěním a datací období romantismu a realismu v českých zemích
- učí se definovat a rozpoznat rozdíly mezi érami romantismu a realismu
- charakterizuje romantickou (historizující) architekturu
- charakterizuje romantickou malbu v českých zemích
- charakterizuje realistickou malbu v českých zemích
- charakterizuje romantické sochařství v českých zemích
- charakterizuje realistické sochařství v českých zemích
- charakterizuje význam umění generace Národního divadla pro další vývoj společnosti v českých zemích
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh:
6 vyučovacích hodin:
2 vyučovací hodiny:
- práce s odbornou literaturou pod vedením učitele
2 vyučovací hodiny:
- samostatná práce se zdroji
2 vyučovací hodiny:
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky výtvarné přípravy, výtvarné technologie a malby.
Komplexní úlohu je možné doplnit exkurzí do galerie nebo muzea, ideálně konkrétními památkami jako Národní divadlo, Národní muzeum nebo Rudolfinum.
Způsob realizace
- teoretická frontální výuka s prezentací
- obrazová poznávačka s prezentací
- skupinová práce s literaturou
- individuální vypracování klasifikačního testu
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu pro žáka:
- poznámkový aparát (psací potřeby, papíry)
pro učitele a technické vybavení:
- počítač s připojením k dataprojektoru
- dataprojektor
- Smartboard/Whiteboard
- připojení k internetu
- zadání klasifikačního testu s hodnotícími kritérii
- vybraná odborná literatura k tématu - podle počtu skupin
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- skupinová práce s odbornou literaturou:
- hodnocení pedagogem - vyhodnocení a schválení
- prezentace před žáky
- klasifikace
- samostatná klasifikační práce:
- vypracování klasifikační práce žákem
- hodnocení pedagogem
- klasifikace pedagogem
Zpracování samostatné klasifikační práce:
- teoretická část
- zpracování základních informací v rámci zadaného tématu
- stylistika a řazení textu odpovídá odborné práci
- odpovídající formulace a použití správné terminologie
- využití relevantních zdrojů
- praktická část
- prezentace s odpovídající obrazovou dokumentací
- závěr
- shnrnutí informací
- zodpovězení otázek k tématu
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- skupinová práce s odbornou literaturou a internetovými zdroji
- samostatná klasifikační práce
Kritéria hodnocení:
- správnost a dostatek informací
- správné řazení a členění
- charakteristika a vývoj v jednotlivých uměleckých disciplínách
- vývoj způsobu života a vazba na vývoj umění
- adekvátní použití terminologie
- souvislá prezentace
Samostatná klasifikační práce:
- úspěšné splnění je podmínkou pro úspěšné absolvování modulu
- kritéria hodnocení:
- 1 výborný - 24-22 bodů
- 2 chvalitebný - 21-17 bodů
- 3 dobrý - 16-12 bodů
- 4 dostatečný - 11-7 bodů
- hranice úspěšnosti - 6 body
Doporučená literatura
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2001. ISBN 80-859-7037-6.
PIJOAN, José. Dějiny umění / 8. Praha-Malešice: Svoboda, grafické závody, n.p., závod 5, 1985. ISBN 01-503-85.
CHÄTELET, Albert. Světové dějiny umění. Praha: Agentura CESTY, 1996. ISBN 80-718-1055-X.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Maslák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.