Detail komplexní úlohy Vystřihování součástí z pásů a plechů s celkovým teoretickým základem, technologií a finanční rozvahou

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Vystřihování součástí z pásů a plechů s celkovým teoretickým základem, technologií a finanční rozvahou

Kód úlohy

23-u-4/AD45

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Vazba na vzdělávací modul(y)

Vystřihování součástí z pásů a plechů s celkovým teoretickým základem, technologií a finanční rozvahou

Škola

Střední průmyslová škola a Obchodní akademie Uherský Brod, Nivnická, Uherský Brod

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence

Datum vytvoření

28. 06. 2019 23:02

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

24

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

3. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Úloha je určena pro komplexní přípravu žáků strojírenských oborů v oblasti stříhání plechů a pásů s možností návrhu správné technologie a celkovým zhodnocením projektu. Cílem úlohy je seznámení žáků s normalizovanými materiály pro stříhání, volbou správné technologie, technologickým postupem, kontrolní činností a úsporou materiálu.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • Orientuje se v technické dokumentaci
  • Orientuje se ve strojnických tabulkách
  • Ovládá podstatu technologie stříhání materiálů
  • Ovládá problematiku kontroly rozměrů vystřižených součástí.
  • Ovládá problematiku kontroly jakosti povrchů střižných ploch.
  • Ovládá problematiku kontroly geometrických tolerancí.
  • Ovládá problematiku kontroly drsnosti povrchu.
  • Dokáže provést výpočet využitelnosti materiálu dle nástřižného plánu
  • Dodržuje základní právní předpisy týkající se bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, zásady poskytování první pomoci

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Žáci chápou základní informace o:

  • problematice stříhání plechů a pásů s možností návrhu správné technologie a celkovým zhodnocením projektu.
  • seznamují se s normalizovanými materiály pro stříhání,
  • seznamují se se správnou technologií, technologickým postupem, kontrolní činností a úsporou materiálu.

Metodická doporučení

Komplexní úloha obsahuje 3 části:

  1. stanovení polotovaru – grafický rozbor, výpočet a stanovení rozměrů polotovaru
  2. pevnostní výpočty stříhání – volba materiálu a strojního zařízení, stříhacího přípravku
  3. praktická část – výrobní výkres výstřižku, praktický rozbor vystřihování výstřižků v přípravku
     

Žáci samostatně písemně vypracují technickou zprávu, obsahující 3 pracovní listy pro výrobu výstřižku 01 podle přiloženého výkresu s použitím Strojnických tabulek a učebnice Strojírenské technologie. Technická zpráva je tedy rozdělena na tři části, první je zpracování výrobního výkresu, druhá část je zpracování podkladů pro střihání a třetí část je výpočet střižné síly pro stanovení strojního zařízení a přípravku, včetně detailního rozboru součástí stříhacího přípravku.

Práce zahrnuje znalosti z více vzdělávacích modulů, které musí žák absolvovat před vypracováním této komplexní úlohy.

Přiložené správné řešení je pouze jedna z možností jak je možné připravit podklady pro výrobu. V praxi je možné zvolit jinou alternativu podle strojního parku a tvorby stříhacího přípravku.

Způsob realizace

Realizace této úlohy je určena především do teoretické výuky. Praktickou částí je seznámení žáků se stříhacími přípravky a činností strojů.

Pomůcky

Pracovní list č. 1 – praktická část – výrobní výkres výstřižku

  • podle zadání nakreslit výkres součásti výstřižku s uvedením všech údajů dle pravidel technické dokumentace ve 2D, popř. 3D, ručně nebo pomocí grafického vektorového programu
     

Pracovní list č. 2 – teoretická část – volba technologie a polotovaru

  • výpočet nástřižného plánu
  • volba polotovaru a pracovního postupu
  • volba a konstrukce stříhacího přípravku
     

Pracovní list č. 3 – teoretická část – pevnostní výpočty

  • výpočet střižné síly
  • volba strojního zařízení
  • použité jednotky
  • použitá literatura

Pomůcky

  • software – AutoCAD (Inventor)
  • strojnické tabulky
  • stříhací přípravek

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Teoretická část

  • technická zpráva s volbou technologie a postupů, pevnostními výpočty a volbou strojního zařízení a přípravku

Praktická část

  • výrobní výkres výstřižku

Kritéria hodnocení

Podle zákona č. 567/2004 Sb. (školský zákon), § 69

1. Průběžné

  • teoretické znalosti
    • písemné a ústní znalosti – dle zákona
    • testy – minimální hodnocení testu 70 %
  • praktické dovednosti
    • hodnocení správnosti a grafické úpravy  
    • dokumentace – dle zákona

2. Obhajoba vypracované technické zprávy a výkresové dokumentace spojená s diskuzí nad metodami řešení modulu – hodnocení komise známkou s nejvyšší váhou.

Celkové hodnocení:

  • Písemné a ústní znalosti       20 %
  • Praktické dovednosti             30 %
  • Obhajoba projektu                 50 %

Žák prospěje, pokud výsledek celkového hodnocení bude minimálně 65 %.

Hodnotící ukazatele

  • Správnost a grafická úroveň výrobního výkresu
  • Výpočty a volby
  • Grafická úprava technické zprávy
  • Volba strojního zařízení a složení střižného přípravku
  • Dodržení časové dotace

Doporučená literatura

LEINVEBR, Jiří. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.

HLUCHÝ, M. KOLOUCH, J. PAŇÁK, R. Strojírenská technologie 2. Scientia, 2001. ISBN 80-7183-244-8.

Poznámky

Doporučené rozvržení hodin:

  • teoretické vyučování: 8 hodin
  • praktické vyučování: 16 hodin

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Matěk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.