VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Základní teplé omáčky
Kód úlohy
65-u-2/AD09
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Odborné učiliště Cvrčovice, příspěvková organizace, Cvrčovice
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
Datum vytvoření
23. 06. 2019 01:53
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je zaměřena na přípravu základních omáček. Žák se seznámí s charakteristikou, rozdělením, zásadami pro přípravu a samotnou přípravou omáček. Žáci při řešení pracují samostatně. Osvojené odborné znalosti ověří formou písemného testu.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a rozdělí omáčky
- popíše jejich úpravu a základní zásady při přípravě omáček
- popíše přípravu základních omáček a uvede omáčky odvozené
- charakterizuje a rozdělí omáčky k vařenému hovězímu masu, popíše jejich přípravu.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- charakterizuje a rozdělí omáčky,
- popíše jejich úpravu a základní zásady při přípravě omáček,
- popíše přípravu základních omáček bešamel, velouté a holandské omáčky a uvede omáčky odvozené,
- charakterizuje a rozdělí omáčky k vařenému hovězímu masu,
- popíše přípravu vybraných omáček,
- uvádí možnosti servisu a úpravy na talíři,
- volí vhodný inventář pro servis omáček,
- na základě prezentace si vytváří poznámky nebo pracuje s tištěnými podklady,
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího,
- · aktivně se podílí na domácí přípravě,
- osvojené odborné znalosti ověří pomocí písemné práce.
Časové rozvržení:
- Prezentace – Omáčky (3 hodiny)
- Kontrolní otázky, upevňování učiva (1 hodina)
- Domácí příprava (3 hodiny)
- Písemná práce – Test (1 hodina)
Metodická doporučení
Komplexní úlohu lze využít v teoretickém vyučování předmětu Technologie oboru Stravovací a ubytovací služby a Práce ve stravování.
Způsob realizace
Organizační forma výuky – teoretická
Prostředí realizace – učebna, odborná učebna
Pomůcky
Učební pomůcky pro žáka:
- psací pomůcky, nůžky, lepidlo
- učebnice
- sešit
Učební pomůcky pro učitele a technické vybavení:
- prezentace
- testy
- počítač
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Na základě prezentace si žáci vytváří poznámky, popřípadě pracují s tištěnými podklady. Na základě prezentace ověří své znalosti formou písemné práce.
Kritéria hodnocení
Žák pracuje a je hodnocen individuálně.
Hodnotí se věcná správnost odpovědí, aktivní přístup a samostatnost.
Žák získá za písemný test % hodnocení.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
- 100 % - 91 % výborný
- 90 % - 81 % chvalitebný
- 80 % - 51 % dobrý
- 50 % - 31 % dostatečný
- 30 % - 0 % nedostatečný
Doporučená literatura
ČERMÁKOVÁ, Ludmila a Ivana VYBÍRALOVÁ. Kuchařské práce: technologie: učebnice pro odborná učiliště. 2. díl. Praha: Parta, 2002. ISBN 80-7320-016-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Kučera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.