VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Obchodní závod a jeho činnosti
Kód úlohy
66-u-4/AC97
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Vazba na vzdělávací modul(y)
Obchodní závod (podnik) a jeho činnosti
Škola
Střední škola obchodní, Belgická, Praha 2
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
20. 06. 2019 08:53
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí dílčích příkladů naučit žáky základní přehled o podstatě, významu a formách obchodních závodů, zároveň zdůraznit specifika a přiblížit jejich činnost. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Obchodní závod a jeho činnosti“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje obchodní závod a jeho funkce
- orientuje se v členění obchodních závodů
- vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu
- orientuje se v řízení a organizaci zásobovaní obchodního závodu
- provádí výpočty spojené s normováním zásob a činností obchodního závodu
- vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) charakterizuje obchodní závod a jeho funkce
- vyjmenuje znaky ekonomické samostatnosti
- vyjmenuje a vysvětlí znaky právní osobnosti
- vysvětlí význam obchodního závodu
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
2) orientuje se v členění obchodních závodů
- rozlišuje výrobní závody a obchodní závody, poskytující služby
- charakterizuje organizace územně správních celků a příspěvkové organizace
- rozliší jednotlivé právní formy podnikání
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny.
3) vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu
- rozliší „založení“ a „vznik“ obchodního závodu
- popíše různé způsoby zrušení a následný zánik obchodního závodu
Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.
4) orientuje se v řízení a organizaci zásobovaní obchodního závodu
- stanoví výši dodávky na základě vztahu mezi plánovanou spotřebou a plánovanými zásobami
- popíše metodu ABC
- vysvětlí výhody a podmínky metody JUST IN TIME
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny.
5) provádí výpočty spojené s normováním zásob a činností obchodního závodu
- stanoví velikost minimální zásoby
- vypočítá časovou normu zásoby a normovanou zásobu
Doporučený časový rozvrh činí 5 vyučovací hodiny.
6) vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu
- stručně vysvětlí podstatu marketingu a managementu
- popíše oblasti personální činnosti
- uvede příklady získávání zaměstnanců a popíše postup při jejich výběru
- vysvětlí podstatu osobní a mzdové evidence
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část – prezentace „A – učební text“
- učební text formou prezentace zahrnuje poměrně širokou problematiku obchodních závodů a jejich činností
- seznamuje žáky s pojmem „Obchodní závod“, s členěním obchodních závodů z různých hledisek a s jejich základními činnostmi
- žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu
- učitel při prezentaci vysvětluje jednotlivé pojmy a doplňuje je o příklady z praxe.
- vysvětluje průběh výše zásob dle zobrazeného grafu
- žákci samostatně řeší příklady, zejména z oblasti normování zásob
- žáci si zapisují poznámky do tištěné verze prezentace
2. dílčí část – prezentace „B – úlohy k procvičení“
- prezentace vychází z prezentace „A – učební text“ a slouží k prohloubení a procvičení znalostí z oblasti obchodního závodu
- obsahuje odlišné úlohy od pracovních listů
- učitel vede žáky formou diskuse k odpovědi na zadané otázky
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané znalosti
- žáci konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a před třídou
- učitel průběžně kontroluje správnost odpovědí
3. dílčí část – pracovní listy
- pracovní listy slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných poznatků do praxe
- v pracovních listech jsou použity různé formy úkolů
- k vyřešení některých úkolů používají žáci učební text (prezentaci) a vyhledávají potřebné informace v občanském zákoně, zákoně o obchodních korporacích a v živnostenském zákoně
- učitel vede žáky k samostatné činnosti a odpovídá na jejich případné dotazy, vysvětlí výpočet normované zásoby, produktivity práce a plánovaného počtu pracovníků, průběžně kontroluje jejich činnost a upozorňuje žáky na chyby, dohlíží, aby si žáci chyby důsledně opravili
Poznámka: je potřeba podotknout, že není určitě chybou používat pojem „podnik“ namísto „obchodní závod“, ale z hlediska platné legislativy (občanský zákoník) je správný pojem „obchodní závod“
Způsob realizace
výuka se realizuje v odborné učebně
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítač pro učitele a každého žáka
- MS Word
- Internet (není podmínkou)
- dataprojektor
- promítací plátno
- tabule, fix, křída
Učební pomůcky učitele:
- prezentace „A – učební text“ v tištěné podobě pro daný počet žáků
- prezentace „B – úlohy k procvičení“ v tištěné podobě pro daný počet žáků
- pracovní listy s řešením (1x)
- pracovní listy žáka (pro daný počet žáků + náhradní, aby žáci nebyli demotivovaní a stresovaní tím, že mají přeškrtané a neupravené vypracování úkolu)
- zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 90/2012 Sb., Zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a opakují si teoretické poznatky společně s učitelem
- pracují s tištěnou verzí prezentací a zapisují si poznámky
2. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci diskutují s učitelem na dané téma
3. dílčí část
- pracovní listy – doplňovačky, výpočty, zaškrtávací pole
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka, dílčí část se nehodnotí
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka
2. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka
- hodnotí se věcná správnost, správná aplikace teoretických poznatků a správná aplikace poznatků do praktických příkladů
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost výpočtů, doplňovaček a zaškrtávacích polí
- samostatnost při práci na pracovních listech
- prezentace výsledů před učitelem a třídou
- úprava vypracování pracovního listu
- celkový počet bodů za pracovní listy: 45 bodů, uspěl při dosažení 25 bodů (hodnocení pracovní list 1 - celkem 5 bodů; pracovní list 2 - celkem 7 bodů; pracovní list 3 - celkem 9 bodů; pracovní list 4 - celkem 4 body; pracovní list 5 - celkem 5 bodů; pracovní list 6 - celkem 10 bodů a pracovní list 7 - celkem 5 bodů)
KÚ je splněna, pokud:
- učitel předvedl žákům prezentaci učebního textu spojenou s výkladem
- učitel předvedl žákům prezentaci úloh k procvičení a žáci ve spolupráci s učitelem řešili dané otázky a konzultovali odpovědi
- všichni žáci mají vypracované pracovní listy, zkontrolované vyučujícím
Žák úlohu nesplní, jestliže nevypracoval všechny pracovní listy a nezískal požadovaný minimální počet bodů
Doporučená literatura
BIŇOVEC, Karel. Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky. Praha: Fortuna, 2001. ISBN isbn80-7168-747-2.
zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 90/2012 Sb., Zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 455/1991 Sb., Zákon o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)
Poznámky
Přehled o úloze:
- Prezentace A – učební text: Obchodní závod a jeho činnosti
- Prezentace B – úlohy k procvičení: Obchodní závod a jeho činnosti
- Pracovní listy (bez řešení – pro žáky, s řešením – pro učitele)
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.