Detail komplexní úlohy Obchodní závod a jeho činnosti

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Obchodní závod a jeho činnosti

Kód úlohy

66-u-4/AC97

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

Vazba na vzdělávací modul(y)

Obchodní závod (podnik) a jeho činnosti

Škola

Střední škola obchodní, Belgická, Praha 2

Klíčové kompetence

Datum vytvoření

20. 06. 2019 08:53

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

20

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl jednoduše a pomocí dílčích příkladů naučit žáky základní přehled o podstatě, významu a formách obchodních závodů, zároveň zdůraznit specifika a přiblížit jejich činnost. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Obchodní závod a jeho činnosti“.

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.  

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. charakterizuje obchodní závod a jeho funkce
  2. orientuje se v členění obchodních závodů
  3. vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu
  4. orientuje se v řízení a organizaci zásobovaní obchodního závodu
  5. provádí výpočty spojené s normováním zásob a činností obchodního závodu
  6. vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

1) charakterizuje obchodní závod a jeho funkce

  • vyjmenuje znaky ekonomické samostatnosti
  • vyjmenuje a vysvětlí znaky právní osobnosti
  • vysvětlí význam obchodního závodu

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

2) orientuje se v členění obchodních závodů

  • rozlišuje výrobní závody a obchodní závody, poskytující služby
  • charakterizuje organizace územně správních celků a příspěvkové organizace
  • rozliší jednotlivé právní formy podnikání

Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny.

3) vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu

  • rozliší „založení“ a „vznik“ obchodního závodu
  • popíše různé způsoby zrušení a následný zánik obchodního závodu

Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.

4) orientuje se v řízení a organizaci zásobovaní obchodního závodu

  • stanoví výši dodávky na základě vztahu mezi plánovanou spotřebou a plánovanými zásobami
  • popíše metodu ABC
  • vysvětlí výhody a podmínky metody JUST IN TIME

Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovací hodiny.

5) provádí výpočty spojené s normováním zásob a činností obchodního závodu

  • stanoví velikost minimální zásoby
  • vypočítá časovou normu zásoby a normovanou zásobu

Doporučený časový rozvrh činí 5 vyučovací hodiny.

6) vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu

  • stručně vysvětlí podstatu marketingu a managementu
  • popíše oblasti personální činnosti
  • uvede příklady získávání zaměstnanců a  popíše postup při jejich výběru
  • vysvětlí podstatu osobní a mzdové evidence

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku a je rozdělena do dílčích částí.

1. dílčí část – prezentace „A – učební text“

  • učební text formou prezentace zahrnuje poměrně širokou problematiku obchodních závodů a jejich činností
  • seznamuje žáky s pojmem „Obchodní závod“, s členěním obchodních závodů z různých hledisek a s jejich základními činnostmi
  • žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu
  • učitel při prezentaci vysvětluje jednotlivé pojmy a doplňuje je o příklady z praxe.
  • vysvětluje průběh výše zásob dle zobrazeného grafu
  • žákci samostatně řeší příklady, zejména z oblasti normování zásob
  • žáci si zapisují poznámky do tištěné verze prezentace

2. dílčí část – prezentace „B – úlohy k procvičení“

  • prezentace vychází z prezentace „A – učební text“ a slouží k prohloubení a procvičení znalostí z oblasti obchodního závodu
  • obsahuje odlišné úlohy od pracovních listů
  • učitel vede žáky formou diskuse k odpovědi na zadané otázky
  • žáci se aktivně zapojují a opakují si získané znalosti
  • žáci konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a před třídou
  • učitel průběžně kontroluje správnost odpovědí

3. dílčí část – pracovní listy

  • pracovní listy slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných poznatků do praxe
  • v pracovních listech jsou použity různé formy úkolů
  • k vyřešení některých úkolů používají žáci učební text (prezentaci) a vyhledávají potřebné informace v občanském zákoně, zákoně o obchodních korporacích a v živnostenském zákoně
  • učitel vede žáky k samostatné činnosti a  odpovídá na jejich případné dotazy, vysvětlí výpočet normované zásoby, produktivity práce a plánovaného počtu pracovníků,  průběžně kontroluje jejich činnost a upozorňuje žáky na chyby, dohlíží, aby si žáci chyby důsledně opravili

Poznámka: je potřeba podotknout, že není určitě chybou používat pojem „podnik“ namísto „obchodní závod“, ale z hlediska platné legislativy (občanský zákoník) je správný pojem „obchodní závod“

Způsob realizace

výuka se realizuje v odborné učebně

Pomůcky

Technické vybavení:

  • počítač pro učitele a každého žáka
  • MS Word
  • Internet (není podmínkou)
  • dataprojektor
  • promítací plátno
  • tabule, fix, křída

Učební pomůcky učitele:

  • prezentace „A – učební text“ v tištěné podobě pro daný počet žáků
  • prezentace „B – úlohy k procvičení“ v tištěné podobě pro daný počet žáků
  • pracovní listy s řešením (1x)
  • pracovní listy žáka (pro daný počet žáků + náhradní, aby žáci nebyli demotivovaní a stresovaní tím, že mají přeškrtané a neupravené vypracování úkolu)
  • zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 90/2012 Sb., Zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

1. dílčí část

  • není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a opakují si teoretické poznatky společně s učitelem
  • pracují s tištěnou verzí prezentací a zapisují si poznámky

2. dílčí část

  • není žádný písemný výstup, žáci diskutují s učitelem na dané téma

3. dílčí část

  • pracovní listy – doplňovačky, výpočty, zaškrtávací pole

Kritéria hodnocení

1. dílčí část

  • předpokládá se spolupráce učitele a žáka, dílčí část se nehodnotí
  • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka

2. dílčí část

  • předpokládá se spolupráce učitele a žáka
  • hodnotí se věcná správnost, správná aplikace teoretických poznatků a správná aplikace poznatků do praktických příkladů

3. dílčí část

  • hodnotí se věcná správnost výpočtů, doplňovaček a zaškrtávacích polí
  • samostatnost při práci na pracovních listech
  • prezentace výsledů před učitelem a třídou
  • úprava vypracování pracovního listu
  • celkový počet bodů za pracovní listy: 45 bodů, uspěl při dosažení 25 bodů (hodnocení pracovní list 1 - celkem 5 bodů; pracovní list 2 - celkem 7 bodů; pracovní list 3 - celkem 9 bodů; pracovní list 4 - celkem 4 body; pracovní list 5 - celkem 5 bodů;  pracovní list 6 - celkem 10 bodů a pracovní list 7 - celkem 5 bodů)

KÚ je splněna, pokud:

  • učitel předvedl žákům prezentaci učebního textu spojenou s výkladem
  • učitel předvedl žákům prezentaci úloh k procvičení a žáci ve spolupráci s učitelem řešili dané otázky a konzultovali odpovědi
  • všichni žáci mají vypracované pracovní listy, zkontrolované vyučujícím

Žák úlohu nesplní, jestliže nevypracoval všechny pracovní listy a nezískal požadovaný minimální počet bodů

Doporučená literatura

BIŇOVEC, Karel. Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky. Praha: Fortuna, 2001. ISBN isbn80-7168-747-2.

zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

zákon č. 90/2012 Sb., Zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů

zákon č. 455/1991 Sb., Zákon o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)

Poznámky

Přehled o úloze:

  1. Prezentace A – učební text: Obchodní závod a jeho činnosti
  2. Prezentace B – úlohy k procvičení: Obchodní závod a jeho činnosti
  3. Pracovní listy (bez řešení – pro žáky, s řešením – pro učitele)

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.