VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Připojení venkovní jednotky tepelného čerpadla
Kód úlohy
26-u-3/AC93
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Vazba na vzdělávací modul(y)
Tepelná čerpadla
Škola
Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
19. 06. 2019 22:37
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem je prakticky zapojit venkovní jednotku tepelného čerpadla (TČ) a ověřit znalosti získané v teoretické části modulu.
Úloha se skládá ze tří hlavních částí:
- připravení ventilátoru k montáži
- zapojení ventilátoru tepelného čerpadla vzduch – voda a připojení tepelného čerpadla do systému
- měření odporu vinutí ventilátoru a jeho izolačního stavu a vyplnění záznamů povinné dokumentace
Vlastnímu zapojení předchází teoretická část – popis tepelného čerpadla v technické dokumentaci, popisů částí tepelného čerpadla zapojeného do systému dle technické dokumentace, vysvětlení funkce ventilátoru, popis pracovního cyklu, vysvětlení pojmu topný faktor, stanovení technologického postupu a volba nářadí, materiálu a přístrojů.
Popis (technická dokumentace) – 1 hodina
Technologický postup a volba nářadí – 1,5 hodiny
Montáž – 4 hodiny
Měření – 0,5 hodiny
Vyplnění záznamů – 1 hodina
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá technickou dokumentaci a normy při montáži tepelného čerpadla
- určuje funkci tepelného čerpadla v systému
- volí postup práce, nářadí, pomůcky a měřidla pro montáž, zapojování a opravy tepelných čerpadel
- provádí montáž systému s tepelným čerpadlem
- měří elektrické a neelektrické veličiny a parametry v systému tepelného čerpadla
- vede záznamy a povinnou dokumentaci systému s tepelným čerpadlem
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák připojí venkovní jednotku tepelného čerpadla.
Zvolí postup práce a pomůcky pro montáž. Provede montáž. Měří elektrické i neelektrické veličiny a parametry v systému. Vyhotoví záznam a povinnou dokumentaci.
Metodická doporučení
Komplexní úlohu lze použít pro ověření znalostí z modulu Tepelná čerpadla.
Žáci by měli v praxi využít znalostí a vědomostí, které získali v teoretické části.
Komplexní úloha může být zařazena na konec modulu, lze ji použít na ověřování modulu.
Způsob realizace
Komplexní úloha je součástí praktického vyučování.
Komplexní úloha bude řešena v dílnách praktického vyučování (odborného výcviku).
Pomůcky
Technické vybavení:
- české technické normy z oblasti elektrotechniky a tepelných čerpadel
- technická dokumentace, montážní výkresy, schémata, postupy
- výkresová dokumentace dle projektu TČ – stavební a montážní část, návod výrobce TČ
- nářadí a měřicí přístroje
- prostory pro ověřování kritérií formou praktického předvedení – místnost s tepelným čerpadlem, akumulační nádobou a otopnou soustavou
- části a díly tepelného čerpadla
- montážní materiál potřebný pro ověřování kritérií formou praktického předvedení – materiál potřebný k připojení tepelného čerpadla na akumulační nádobu a otopnou soustavu
- digitální servisní přístroj pro uvedení zařízení do provozu, servis a údržbu tepelných čerpadel
Pomůcky pro žáka:
- osobní ochranné pracovní pomůcky (OOPP)
- psací potřeby, kalkulačka, tiskopis protokolu.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Popis ověřování dosažených výsledků:
- praktické ověření
- písemné ověření
- ústní zdůvodnění
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnoticího standardu profesní kvalifikace.
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení:
- Číst výkresy a schémata systému s tepelným čerpadlem (elektrotechnické a topenářské značky)
- Popsat podle výkresové dokumentace připojení tepelného čerpadla do systému
- Charakterizovat druhy tepelného čerpadla v návaznosti na určené médium systému a funkci v systému, podle předložené dokumentace
- Vysvětlit funkci hlavních prvků v systému (např. kompresor včetně regulace výkonu a soustavy mazání, výparník, kondenzátor, termostatické expanzní ventily a jiné součástky) a termodynamické pochody jednoho pracovního cyklu
- Vysvětlit pojem topný faktor (COP), možnosti a význam jeho optimalizace
- Stanovit postup zapojení určené částí tepelného čerpadla
- Naplánovat pracovní operace zadaného úkolu (technologický postup montáže)
- Zvolit pro zadaný úkol měřicí přístroje, nářadí a materiál
- Zvolit vhodné měřící metody a přístroje k měření určeného parametru
- Vyhodnotit a interpretovat naměřené hodnoty
- Dodržet předepsané zásady a postupy měření
- Vedení povinné dokumentace
- Smontovat určené části tepelného čerpadla
- Zapojit elektro příslušenství, napojit tepelné čerpadlo do systému, připojit tepelné čerpadlo k elektrické síti
- Proměřit a zkontrolovat funkčnost a parametry tepelného čerpadla a rozvodů
- Určit obvyklá místa úniků média z daného systému
Pro splnění úlohy je třeba aby žák splnil všechny části alespoň na úroveň dostatečný. 6ák musí prokázat znalost a schopnost řešit daný úkol. Hodnocení koplexní úlohy je podrobněji rozepsáno v příloze.
Doporučená literatura
Autorský tým: SOŠEaS, OA a SZŠ Chomutov, příspěvková organizace, Tepelná čerpadla (Publikace vznikla v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zelený most mezi školou a praxí – environmentální vzdělávací moduly pro trvale udržitelný rozvoj, registrační číslo CZ.1.07/1.1.00/14.0153)
Poznámky
Doporučení: 3. nebo 4. ročník (obory L), nebo 3. ročník (obory H).
Komplexní úloha je součástí modulu.
Úlohu řeší žák samostatně.
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Demjanová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.