Mzdové účetnictví
63-u-4/AA26
M (EQF úroveň 4)
63 - Ekonomika a administrativa
Stanovujeme mzdu
SPŠ a OA, Kavalcova, Bruntál
13. 12. 2018 10:28
8
4. ročník
individuální
Cílem komplexní úlohy je vykonat základní administrativní úkony spojené s vykazováním mezd a jejich účtováním. Úloha obsahuje zadání s údaji o zaměstnavateli a zaměstnancích, na jejich základě žák vyplní prohlášení k dani fyzické osoby. Měsíční mzdy zaměstnanců zkontroluje a provede rekapitulaci odvodů a mzdových závazků. V dalším kroku vyplní přehledy o mzdách pro instituce zdravotního a sociálního pojištění a mzdy účetně zachytí. Této komplexní úloze předchází úloha Evidence mezd a jejich výpočet zaměřená na evidenci práce a výpočet všech složek příjmů z pracovního poměru i z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Následující komplexní úlohou je Roční zúčtování daně ze závislé činnosti zaměřená na roční vyúčtování zálohové a srážkové daně a vystavení potvrzení o zdanitelných příjmech, ELDP, případně zápočtového listu.
Úloha se váže k tematickému celku Stanovujeme mzdu.
Žák
Žáci pracují individuálně pod dozorem vyučujícího. Orientují se v zadání úlohy, pracují s přiloženými dokumenty a formuláři:
zákon o daních z příjmů
výpočtové formuláře pro stanovení mezd,
formuláře pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu,
účetní sowtware.
Celková dotace na splnění úlohy je 8 hodin, z toho alespoň 4 hodiny zahrnují práci s ekonomickými portály a účetním softwarem.
Úloha je provázaná s předměty teoretického vyučování (ekonomika, účetnictví). Žáci pracují s evidencí mezd a rekapitulují závazky u zaměstnanců, institucí zdravotního a sociálního pojištění a správce daně. Pro povinné odvody vystavují měsíční přehledy. Všechny operace spojené s odměňováním zachycují v účetním deníku. Po zvládnutí úkolu v listinné podobě je vhodné provést celý úkol pomocí účetního softwaru, který škola pro výuku používá. Pro legislativní podporu je vhodné použít příslušné zákony v tištěné nebo elektronické podobě (př. www.business.center.cz), případně portál ČSSZ ( www.cssz.cz/cz/e-podani/).
Samostatná práce zahrnuje sestavení:
Celkové hodnocení uspěl – neuspěl
Uspěl – žák zpracoval všechny požadované výstupy komplexní úlohy, hodnocení samostatné práce není nižší než 70%.
KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH, Yvetta FRYDRYŠKOVÁ, Jarmila ČECHOVÁ a Lenka BARBOROVÁ. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Eduko nakladatelství, 2018. ISBN 978-80-88057-02-4.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
Zákon č. 48/1997 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění
Výpočty byly zpracovány dle platné legislativy roku 2018. Hodnoty ve výpočtech je nutné aktualizovat dle aktuálně platné legislativy (například zaokrouhlování, koeficienty atp.).
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radka Kotoučková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.