VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Obchodní písemnosti
Kód úlohy
66-u-3/AC43
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Vazba na vzdělávací modul(y)
Obchodní písemnosti
Škola
Střední zahradnická škola, Žákovská, Ostrava - Hulváky
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
12. 06. 2019 15:51
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je vést žáky k samostatnému vyhotovení základních obchodních písemností v souladu s normalizovanou úpravou písemností.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
- rozhodne, jaký druh písemnosti zpracuje na základě obchodní operace
- vyhotoví podnikové a obchodní písemnosti v souladu s normalizovanou úpravou: poptávka, nabídka,objednávka, potvrzení objednávky, urgence, odpověď na urgenci, upomínka a odpověď na upomínku
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1) zvolí vhodné formuláře písemností dle obsahu obchodních operací
- po přečtení zadání si žák probere všechny přílohy zadané úlohy
- určí si pořadí vystavení účetních dokladů vztahujících se k obchodním operacím (nákup – prodej zboží)
- žák si ve spolupráci s učitelem nebo samostatně vybere vhodné formuláře k vyplnění
- žák dle zadání připraví hlavičkové papíry
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu.
2) vyhotoví poptávku
- seznámí se s údaji souvisejícími s vystavením poptávky
- vybere a označí si údaje odběratele a dodavatele
- vyhotoví dle zadání poptávku na zboží
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu
3) vyhotoví nabídku
- seznámí se s údaji souvisejícími s vystavením nabídky
- vybere a označí si údaje odběratele a dodavatele
- vyhotoví dle zadání nabídku zboží
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu
4) zpracuje objednávku a potvrzení objednávky
- vybere si vhodné již připravené papíry
- vyhotoví dle zadání nabídku zboží
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny
5) zpracuje urgenci a odpověď na urgenci
- vybere si vhodné již připravené papíry
- vyhotoví dle zadání potřebné písemnosti
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny
6) zpracuje upomínku a odpověď na upomínkui
- vybere si vhodné již připravené papíry
- vyhotoví dle zadání potřebné písemnosti
- zkontroluje všechny vyplněné náležitosti
- chyby konzultuje s vyučujícím
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodiny
Metodická doporučení
Žák obdrží zadání v tištěné podobě. Žák zpracuje komplexní úlohu na PC, zpracované písemnosti uloží v PC. Komplexní úloha bude řešena v učebně ICT. Vyučující po zpracování úlohy vytiskne žákům písemnosti. Žáci si uloží vytištěné písemnosti do složky tak, aby je vyučující mohl hodnotit.
Způsob realizace
Komplexní úloha bude řešena v učebně ICT v průběhu realizace modulu „Obchodní písemnosti“.
Komplexní úlohu je možno využít i bez realizace uvedeného modulu.
Pomůcky
- zadání souvislého příkladu
- hospodářské tiskopisy – potřebné tiskopisy jsou přílohou komplexní úlohy. Učitel může žákům předložit tyto tiskopisy, nebo připravit tiskopisy, které znají z dřívější výuky a se kterými jsou zvyklí pracovat.
- psací potřeby
- PC s připojením k internetu, MS Word
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
složka s 8 ks písemností za každého žáka, která bude obsahovat poptávku, nabídku,objednávku, potvrzení objednávky, urgenci, odpověď na urgenci, upomínku a odpověď na upomínku
Kritéria hodnocení
- vytvoření hlavičkových papírů max. 8 bodů, body se přiznají za vytvoření hlavičkových papírů obou firem z příkladu – hodnotí se umístění obrázku v hlavičce, celkové zpracování hlavičky, doplnění údajů do zápatí.
- vystavení poptávky 6 nebo 0 bodů, aby žák získal 6 bodů, musí být poptávka správně po formální i obsahové stránce
- vystavení nabídky 6 nebo 0 bodů, aby žák získal 6 bodů, musí být nabídka správně po formální i obsahové stránce
- vystavení objednávky 6 nebo 0 bodů, aby žák získal 6 bodů, musí být objednávka správně po formální i obsahové stránce
- vystavení potvrzení objednávky 6 nebo 0 bodů, aby žák získal 6 bodů, musí být potvrzení objednávky správně po formální i obsahové stránce
- vystavení urgence 6 nebo 0 bodů, aby žák získal 6 bodů, musí být urgence správně po formální i obsahové stránce
- vystavení odpověď na urgenci 6 nebo 0 bodů, aby žák získal 6 bodů, musí být odpověď na urgenci správně po formální i obsahové stránce
- vystavení upomínky 6 nebo 0 bodů, aby žák získal 6 bodů, musí být upomínka správně po formální i obsahové stránce
Převodová tabulka hodnocení
Vyjádření v % |
Body |
Hodnocení |
100% - 88% |
50 - 44 |
výborný |
87% - 75% |
43 - 38 |
chvalitebný |
74% - 63% |
37 - 32 |
dobrý |
62% - 50% |
31 - 25 |
dostatečný |
méně než 50% |
< 25 |
nedostatečný |
Doporučená literatura
Poznámky
Přehled o úloze:
Základem komplexní úlohy je zadání souvislého příkladu a složka hospodářských tiskopisů.
Pro učitele je k dispozici správné řešení formou vyplněných tiskopisů.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Thanheiserová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.