VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Historický vývoj zhotovení textu
Kód úlohy
34-u-3/AC13
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Vazba na vzdělávací modul(y)
Vývoj obrazu a textu
Škola
Střední odborná škola mediální grafiky a polygrafie, Rumburk, příspěvková organizace, Jiříkovská, Rumburk
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
10. 06. 2019 11:23
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
3
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je osvojit si historický vývoj zhotovení textu s cílem porozumět jednotlivým principům sazby s ohledem na historické období a technické možnosti.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Očekávané kompetence ve vazbě na NSK:
- Základní úpravy digitálních obrazových záznamů pomocí grafických programů
- Vstupní kontrola textových a obrazových podkladů na přenosných médiích, datových souborů z Internetu, originálů pro reprodukci z hlediska normativů pro reprodukci a zpracování v DTP studiu
Očekávané výsledky učení - žák:
- popíše vynález Johannese Guttenberga z volně sestavitelných liter, charakterizuje ruční sazbu
- a složení písmoviny
- popíše princip řádkových sázecích strojů LINO
- popíše princip písmenových sázecích strojů MONO
- charakterizuje principy a etapy vývoje fotosazby
- popíše počítačové technologie a charakterizuje softwarové produkty zaměřené na sazbu, zlom a polygrafickou montáž
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Výsledek učení: Popíše vynález Johannese Guttenberga z volně sestavitelných liter, charakterizuje ruční sazbu a složení písmoviny
1 hodina
- žák popíše zhotovení ruční sazby a určí bodové velikosti písma
- žák charakterizuje jednotlivé složky písmoviny
Výsledek učení: Popíše princip řádkových sázecích strojů LINO
1 hodina
- žák popíše sázecí část řádkových sázecích strojů
- žák popíše odlévací část řádkových sázecích strojů
- žák popíše rozmítací část řádkových sázecích strojů
Výsledek učení: Popíše princip písmenových sázecích strojů MONO
1 hodina
- žák popíše a charakterizuje tastr
- žák popíše a charakterizuje ličku
Výsledek učení: Charakterizuje principy a etapy vývoje fotosazby
1 hodina
- žák popíše principy jednotlivých fotosázecích strojů
Výsledek učení: Popíše počítačové technologie a charakterizuje softwarové produkty zaměřené na sazbu, zlom a polygrafickou montáž
4 hodiny
- žák popíše hardwarové vybavení pracoviště DTP
- žák charakterizuje grafické programy zaměřené na sazbu, zlom a polygrafickou montáž – Adobe InDesign a QuarkXPress
Metodická doporučení
Práce je určená pro malé týmy, které své výsledky prezentují větší skupině žáků.
Způsob realizace
Organizační forma výuky: teoreticko-praktická, průřezová
Prostředí: školní učebna pro odborný výcvik
Pomůcky
Žák i učitel:
- PC vybavený grafickými programy Adobe InDesign a Quark XPress
- schéma řádkového a písmenového sázecího stroje
- dataprojektor
- obrazová prezentace
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žák odevzdá vyplněný Pracovní list 1.
Kritéria hodnocení
Žák vyřeší úlohu, pokud vyplní všechny tabulky obsažené v Pracovním listu 1. Správnost řešení posoudí učitel dle souborů Pracovní list 1 - řešení od všech tří žáků v týmu a ohodnotí je klasifikačními stupni 1-5.
Výsledná klasifikace: průměr ze tří dílčích hodnocení
Doporučená literatura
- M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
- Odborný tisk: Svět tisku, Noviny pro grafický průmysl
- R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
Poznámky
Přílohy:
- Zadání_Historický vývoj zhotovení textu
- PL formulář_Historický vývoj zhotovení textu
- PL řešení_Historický vývoj zhotovení textu
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivo Šabata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.