VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Zpracování rostlinného materiálu
Kód úlohy
41-u-3/AC10
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Vazba na vzdělávací modul(y)
Základy floristiky
Škola
SOŠ lesnická a strojírenská Šternberk p.o., Opavská, Šternberk
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
05. 06. 2019 22:23
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
2
Charakteristika/anotace
Úkolem komplexní úlohy je procvičení a prohlubování teoretických znalostí a získání praktických dovedností při zpracování rostlinného materiálu pro použití ve floristice. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi, potřebné informace pro vypracování komplexní úlohy si doplňuje pomocí odborné literatury a internetu.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
- výsledky učení nemají vazbu na žádnou profesní kvalifikaci v NSK
- očekávané výsledky učení dle RVP učebního oboru 41-52-H/01 Zahradník:
Žák:
- ve vazačské a aranžérské činnosti uplatňuje estetické zákony a principy,
- vytváří typy vazeb k různým účelům a příležitostem,
- navrhuje a aranžuje rostliny ve volném prostoru a květinovou interiérovou výzdobu,
- odpovídajícím způsobem ošetřuje rostliny v prodejně.
Po ukončení modulu by měl žák vhodně a správně uplatňovat estetické principy a zákony při vazbě a aranžování květin. Pro danou vazbu používat nejvhodnější přípravné a hlavní techniky. Žák by měl umět zpracovávat rostlinný materiál technikami vhodnými pro uchování a zlepšení vlastností rostlin.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žáci:
v 1. dílčí části – přípravná – 2 hodiny formou domácího úkolu – si připraví seznam potřebného materiálu a surovin a technologický postup jednoho způsobu zpracování rostlinného materiálu (sušení, barvení, bělení)
v 2. dílčí části – praktické zpracování rostlinného materiálu – 4 hodiny ve vazačské dílně (případně odborné učebně) – provádí zpracování rostlinného materiálu, zaznamenávají jednotlivé technologické kroky, provádí fotodokumentaci praktického cvičení
ve 3. dílčí části – zpracování prezentace z praktického cvičení – 4 vyučovací hodiny formou domácího úkolu – zpracují prezentaci programu PowerPoint z praktického cvičení
ve 4. dílčí části – prezentace praktického cvičení – 2 vyučovací hodiny na učebně – odprezentují své praktické cvičení před třídou.
Metodická doporučení
- žáci budou pracovat ve dvojicích
- dvojice si vybere nebo jim bude přidělen 1 ze způsobů zpracování rostlinného materiálu – a to sušení rostlin, barvení rostlin, bělení rostlin
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedeného oboru a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- PŘÍPRAVNÁ ČÁST – bude žákům sloužit k přípravě na praktickou část komplexní úlohy
- žáci si připraví seznam potřebného materiálu, surovin a nářadí pro daný způsob zpracování rostlinného materiálu
- žáci se aktivně zapojují, pracují samostatně
- učitel zkontroluje správnost výsledků
2. dílčí část
- ZPRACOVÁNÍ ROSTLINNÉHO MATERIÁLU – praktické cvičení ve vazačské dílně
- žáci zapisují jednotlivé kroky technologického postupu a pořizují fotodokumentaci
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
3. dílčí část
- PREZENTACE praktického cvičení – slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- žáci samostatně ve dvojici vytvoří v programu PowerPoint prezentaci průběhu praktického cvičení
- v prezentaci vysvětlí technologický postup způsobu zpracování rostlinného materiálu, použijí fotodokumentaci
- učitel zkontroluje správnost výsledků
4. dílčí část
- PREZENTACE ve třídě
- žáci prezentují výsledky svého praktického cvičení
Způsob realizace
- forma výuky je teoreticko-praktická
- úlohy budou probíhat jako domácí příprava nebo v rámci vyučovací hodiny v odborné učebně, vazačské dílně a v počítačové učebně
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- MS PowerPoint
- dataprojektor
- plátno na promítání
- psací potřeby
- fotoaparát
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy. 1 a 2. a 3. dílčí část – počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- odborná literatura
Učební pomůcky pro žáka:
- učební texty, sešit
- psací potřeby
- fotoaparát
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- PŘÍPRAVNÁ – žáci si připraví seznam potřebného materiálu, surovin a nářadí pro daný způsob zpracování rostlinného materiálu
2. dílčí část
- ZPRACOVÁNÍ ROSTLINNÉHO MATERIÁLU – praktické cvičení ve vazačské dílně
- žáci zpracují připravený rostlinný materiál zadaným nebo zvoleným způsobem zpracování
- žáci během praktického cvičení zapisují jednotlivé kroky technologického postupu a pořizují fotodokumentaci
3. dílčí část
- PREZENTACE praktického cvičení
- žáci samostatně ve dvojici vytvoří v programu PowerPoint prezentaci průběhu praktického cvičení
- v prezentaci vysvětlí technologický postup způsobu zpracování rostlinného materiálu, použijí fotodokumentaci
4. dílčí část
- PREZENTACE ve třídě
- žáci prezentují výsledky svého praktického cvičení
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se aktivita žáka při přípravě praktického cvičení
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem
- posuzuje se správnost vyhotovení seznamu materiálu, surovin a nářadí potřebného pro daný způsob zpracování rostlinného materiálu
- posuzuje se správnost vyhotovení technologického postupu pro daný způsob zpracování rostlinného materiálu
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost, aktivní přístup, samostatnost, pečlivost zpracování
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost
4. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost informací, aktivita, samostatnost při práci, výstup při prezentaci
Doporučená literatura
kolektiv autorů: Floristika. Praha, Profi Press s.r.o., 2011. 406 s. ISBN 978-80-86726-43-4.
Poznámky
Časová náročnost:
- Odborné vzdělávání: 12 hodin teoretické výuky učiva Estetické prvky a zákonitosti, Techniky zpracování rostlinného materiálu ve floristice, Základní zpracování rostlinného materiálu (sušení, barvení, bělení)
- Praktické vzdělávání formou komplexní úlohy v délce 12 hodin
- 1. dílčí část – přípravná – 2 hodiny formou domácího úkolu
- 2. dílčí část – praktické zpracování rostlinného materiálu – 4 hodiny ve vazačské dílně (případně odborné učebně)
- 3. dílčí část – zpracování prezentace z praktického cvičení – 4 vyučovací hodiny formou domácího úkolu
- 4. dílčí část – prezentace praktického cvičení – 2 vyučovací hodiny na učebně
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.