Detail komplexní úlohy Cena a její využití v marketingové praxi

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Cena a její využití v marketingové praxi

Kód úlohy

63-u-4/AC04

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

Vazba na vzdělávací modul(y)

Cena a její využití v marketingové praxi

Škola

Střední škola Klíč - SPoSŠ, Pražská, Česká Lípa

Klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence

Datum vytvoření

05. 06. 2019 15:35

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

3. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha si klade za cíl pomocí prezentace, dílčích úkolů a samostatné práce naučit žáky komplexně popsat cenu, stanovit cíle při stanovení ceny, orientovat se v problematice cenové strategie a cenových triků a v neposlední řadě naučit žáky používat metody stanovení ceny. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Cena.“ Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formulářích komplexní úlohy. Zadání jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. orientuje se v cenových strategiích a tricích
  2. diskutuje o vhodném výběru metody stanovení ceny pro konkrétní výrobek
  3. popíše cíle při stanovování ceny
  4. vysvětlí problematiku ceny

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

  1. orientuje se v cenových strategiích a tricích
  • vyjmenuje cenové strategie
  • definuje strategii skimming
  • definuje strategii pronikání
  • vysvětlí význam cenových triků pro vzbuzení zájmu o výrobek u zákazníka
  • vyjmenuje jednotlivé příklady cenových triků
  • rozlišuje psychologii ceny a cenové triky

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

  1. diskutuje o vhodném výběru metody stanovení ceny pro konkrétní výrobek

  • správně interpetuje získané znalosti o kritickém bodě (mez rentability)
  • charakterizuje a vysvětlí jednotlivé metody stanovení ceny včetně použití v praxi a danou problematiku konzultuje s učitelem

Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.

  1. popíše cíle při stanovování ceny
  • zpracuje nejčastější cíle při stanovování ceny
  • rozčlení výrobky podle délky spotřeby
  • vysvětlí hodnotu výrobku vnímanou zákazníkem

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

  1. vysvětlí problematiku ceny
  • vysvětlí pojem cena
  • sestaví graf tržní rovnováhy a přijatelné ceny
  • vysvětlí bod, ve kterém se střetává nabídka s poptávkou
  • charakterizuje interní a externí faktory ovlivňující cenu

Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu.

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku uvedených oborů vzdělání a je rozdělena do dílčích částí.

1. dílčí část – prezentace „A  – teoretický základ“

  • prezentace zahrnuje komplexně problematiku ceny
  • žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu „Cena“
  • učitel doplňuje jednotlivé pojmy příkladem z praxe
  • žáci si zapisují poznámky do tištěné podoby prezentace  

2. dílčí část – prezentace „B – cvičení“

  • prezentace vychází z „prezentace – teoretický základ“ a slouží k prohloubení a procvičení znalostí z oblasti ceny
  • učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
  • žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
  • žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
  • učitel zkontroluje správnost jeho výsledků

3. dílčí část - pracovní listy

  • pracovní listy slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných poznatků do praxe
  • učitel vede žáky k samostatnému vypracování různých forem úkolů
  • žáci vyhledávají potřebné informace v prezentaci, na internetu
  • učitel vysvětlí úskalí jednotlivých metod při stanovování ceny
  • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
  • učitel zkontroluje správnost výsledků

4. dílčí část – kreativní tvorba

  • kreativní shrnutí probraného učiva
  • učitel seznámí žáky s technikou vytvoření myšlenkové mapy, scrapbooku a lapbooku
  • myšlenková mapa slouží ke grafickému uspořádání klíčových slov, doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti
  • lapbook slouží k ucelení souboru informací, zajímavostí a aktivit na dané téma
  • scrapbook slouží k zpracování textů a obrázků do jedné ucelené podoby

Způsob realizace

Teoretická, průřezová, praktická

Výuka se realizuje v odborné učebně

Pomůcky

Technické vybavení:

  • počítač nebo tablet pro učitele a žáka
  • Internet, MS Word, PowerPoint
  • dataprojektor
  • plátno na promítání
  • tabule, fix, křída
  • tiskárna

Učební pomůcky učitele:

  • prezentace  „A – teoretický základ“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
  • prezentace „B – cvičení“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
  • pracovní listy pro žáka – počet odpovídá počtu žáků ve třídě + dvě pare rezervní vyhotovení
  • prázdné papíry o velikosti A4 nebo A3

Učební pomůcky žáka:

  • učební dokumenty k dané problematice
  • psací potřeby
  • nůžky
  • pastelky, fixy, nůžky

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

1. dílčí část

  • není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a výklad učitele
  • pracují s tištěnou verzí prezentace a zapisují si poznámky

2. dílčí část

  • není žádný písemný výstup, žáci diskutují s učitelem na zadané téma

3. dílčí část

  • pracovní listy – doplnění textu, grafů, obrázků a tabulek

4. dílčí část

  • scrapbook, lapbook a myšlenková mapa – kreativní shrnutí probraného učiva

Kritéria hodnocení

1. dílčí část

  • předpokládá se spolupráce učitele a žáka;
  • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka;
  • dílčí část se nehodnotí

2. dílčí část

  • předpokládá se spolupráce učitele a žáka;
  • hodnotí se věcná správnost, správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů;
  • samostatnost při volbě správné odpovědi

3. dílčí část

  • hodnotí se věcná správnost doplnění textu, grafů, obrázků a tabulek;
  • samostatnost při práci na pracovních listech
  • prezentace výsledků před učitelem a třídou
  • úprava vypracování pracovního listu
  • celkový počet bodů za pracovní listy 60 bodů, uspěl při dosažení celkem 30 bodů. 
    • pracovní list číslo 1 – celkem 20 bodů
    • pracovní list číslo 2 – celkem 20 bodů
    • pracovní list číslo 3  - celkem 20 bodů

4. dílčí část

  • učitel poskytne prostor na vytvoření lapbooku, scrapbooku nebo myšlenkové mapy – žák si vybere minimálně jednu z nich
  • vybranou aktivitu dopracuje doma
  • učitel hodnotí pouze faktickou správnost a dodržení zásad pro tvoření

Doporučená literatura

MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.

 

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.