VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Cena a její využití v marketingové praxi
Kód úlohy
63-u-4/AC04
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
Vazba na vzdělávací modul(y)
Cena a její využití v marketingové praxi
Škola
Střední škola Klíč - SPoSŠ, Pražská, Česká Lípa
Klíčové kompetence
Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence
Datum vytvoření
05. 06. 2019 15:35
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí prezentace, dílčích úkolů a samostatné práce naučit žáky komplexně popsat cenu, stanovit cíle při stanovení ceny, orientovat se v problematice cenové strategie a cenových triků a v neposlední řadě naučit žáky používat metody stanovení ceny. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Cena.“ Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formulářích komplexní úlohy. Zadání jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v cenových strategiích a tricích
- diskutuje o vhodném výběru metody stanovení ceny pro konkrétní výrobek
- popíše cíle při stanovování ceny
- vysvětlí problematiku ceny
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- orientuje se v cenových strategiích a tricích
- vyjmenuje cenové strategie
- definuje strategii skimming
- definuje strategii pronikání
- vysvětlí význam cenových triků pro vzbuzení zájmu o výrobek u zákazníka
- vyjmenuje jednotlivé příklady cenových triků
- rozlišuje psychologii ceny a cenové triky
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
-
diskutuje o vhodném výběru metody stanovení ceny pro konkrétní výrobek
- správně interpetuje získané znalosti o kritickém bodě (mez rentability)
- charakterizuje a vysvětlí jednotlivé metody stanovení ceny včetně použití v praxi a danou problematiku konzultuje s učitelem
Doporučený časový rozvrh činí 3 vyučovací hodiny.
- popíše cíle při stanovování ceny
- zpracuje nejčastější cíle při stanovování ceny
- rozčlení výrobky podle délky spotřeby
- vysvětlí hodnotu výrobku vnímanou zákazníkem
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
- vysvětlí problematiku ceny
- vysvětlí pojem cena
- sestaví graf tržní rovnováhy a přijatelné ceny
- vysvětlí bod, ve kterém se střetává nabídka s poptávkou
- charakterizuje interní a externí faktory ovlivňující cenu
Doporučený časový rozvrh činí 1 vyučovací hodinu.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku uvedených oborů vzdělání a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část – prezentace „A – teoretický základ“
- prezentace zahrnuje komplexně problematiku ceny
- žáci se zapojují a opakují si teoretické poznatky získané v modulu „Cena“
- učitel doplňuje jednotlivé pojmy příkladem z praxe
- žáci si zapisují poznámky do tištěné podoby prezentace
2. dílčí část – prezentace „B – cvičení“
- prezentace vychází z „prezentace – teoretický základ“ a slouží k prohloubení a procvičení znalostí z oblasti ceny
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
3. dílčí část - pracovní listy
- pracovní listy slouží k opakování, procvičování a k aplikaci získaných poznatků do praxe
- učitel vede žáky k samostatnému vypracování různých forem úkolů
- žáci vyhledávají potřebné informace v prezentaci, na internetu
- učitel vysvětlí úskalí jednotlivých metod při stanovování ceny
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost výsledků
4. dílčí část – kreativní tvorba
- kreativní shrnutí probraného učiva
- učitel seznámí žáky s technikou vytvoření myšlenkové mapy, scrapbooku a lapbooku
- myšlenková mapa slouží ke grafickému uspořádání klíčových slov, doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti
- lapbook slouží k ucelení souboru informací, zajímavostí a aktivit na dané téma
- scrapbook slouží k zpracování textů a obrázků do jedné ucelené podoby
Způsob realizace
Teoretická, průřezová, praktická
Výuka se realizuje v odborné učebně
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítač nebo tablet pro učitele a žáka
- Internet, MS Word, PowerPoint
- dataprojektor
- plátno na promítání
- tabule, fix, křída
- tiskárna
Učební pomůcky učitele:
- prezentace „A – teoretický základ“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
- prezentace „B – cvičení“ v elektronické i tištěné verzi – počet odpovídá počtu žáků ve třídě
- pracovní listy pro žáka – počet odpovídá počtu žáků ve třídě + dvě pare rezervní vyhotovení
- prázdné papíry o velikosti A4 nebo A3
Učební pomůcky žáka:
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- nůžky
- pastelky, fixy, nůžky
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci sledují prezentaci a výklad učitele
- pracují s tištěnou verzí prezentace a zapisují si poznámky
2. dílčí část
- není žádný písemný výstup, žáci diskutují s učitelem na zadané téma
3. dílčí část
- pracovní listy – doplnění textu, grafů, obrázků a tabulek
4. dílčí část
- scrapbook, lapbook a myšlenková mapa – kreativní shrnutí probraného učiva
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka;
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů, způsoby formulace a aktivita žáka;
- dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele a žáka;
- hodnotí se věcná správnost, správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů;
- samostatnost při volbě správné odpovědi
3. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost doplnění textu, grafů, obrázků a tabulek;
- samostatnost při práci na pracovních listech
- prezentace výsledků před učitelem a třídou
- úprava vypracování pracovního listu
- celkový počet bodů za pracovní listy 60 bodů, uspěl při dosažení celkem 30 bodů.
- pracovní list číslo 1 – celkem 20 bodů
- pracovní list číslo 2 – celkem 20 bodů
- pracovní list číslo 3 - celkem 20 bodů
4. dílčí část
- učitel poskytne prostor na vytvoření lapbooku, scrapbooku nebo myšlenkové mapy – žák si vybere minimálně jednu z nich
- vybranou aktivitu dopracuje doma
- učitel hodnotí pouze faktickou správnost a dodržení zásad pro tvoření
Doporučená literatura
MOUDRÝ, Marek. Základy marketingu. 1. vydání. Computer Media s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Matoušková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.