VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Jízda s traktorem a přípojným vozidlem po nezpevněných komunikacích za ztížených povětrnostních podmínek
Kód úlohy
41-u-3/AB93
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Vazba na vzdělávací modul(y)
Bezpečnost jízdy motorovými vozidly skupiny T
Škola
Střední škola technická, gastronomická a automobilní, Chomutov, příspěvková organizace, Pražská, Chomutov
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění, Personální a sociální kompetence
Datum vytvoření
28. 05. 2019 19:00
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
4
Charakteristika/anotace
Úloha řeší problematiku jízdy soupravy traktor + plně naložený vlek po nezpevněných komunikacích nebo poli za ztížených povětrnostních podmínek – déšť, sníh, námraza na komunikaci, za využití dvou typů pohonu traktoru – 2x4 a 4x4.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- provede naložení přípojného vozidla a podle druhu nákladu provede jeho zajištění
- provede kontrolu vzduchotlaké soustavy přípojného vozidla a traktoru
- uskuteční 2 jízdy soupravy po nezpevněné komunikaci nebo přímo po poli za mokra, v případě možnosti za mrazu
- vykoná jednu jízdu s vypnutým pohonem přední nápravy
- vykoná druhou jízdu se zapnutým pohonem přední nápravy
- nacouvá s vlekem do vykolíkovaného prostoru
Pozn. Doporučuje se zařadit do jízdy i jízdu do svahu a ze svahu.
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žáci:
- naloží a zabezpečí náklady na ložné ploše přípojného vozidla
- provedou celkovou kontrolu traktoru a přípojného vozidla před jízdou
- vykonají jízdu po nezpevněné komunikaci s traktorem se zapnutým a vypnutým pohonem přední nápravy
- vykonají jízdu za ztížených povětrnostních podmínek, kdy je zvýšené nebezpečí prokluzu soupravy
- zdokonalí svou zručnost při couvání s vlekem
Metodická doporučení
- Žáci utvoří 3–4členné skupiny.
- Skupiny budou hodnotit jízdy svých členů, vyhodnocovat příčiny chyb a společně je odstraňovat.
- Skupiny se budou podílet na hodnocení jednotlivých žáků.
Způsob realizace
Komplexní úloha bude prováděna v rámci praktické přípravy žáků a bude součástí hodnocení odborného výcviku.
Pomůcky
- traktor s pohonem 2x4 a 4x4 o výkonu min. 50 kW
- přípojné vozidlo s nosností min. 5 tun
- vhodný náklad – písek, zemina, hnůj, kámen
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žáci provedou jízdu s traktorovou soupravou včetně couvání do vyznačeného prostoru.
Kritéria hodnocení
- správnost a komplexnost přípravy soupravy před jízdou
- naložení a zabezpečení nákladu
- rozjezd a zastavení soupravy za ztížených povětrnostních podmínek
- couvání soupravy do vyznačeného prostoru
Doporučená literatura
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Mladý. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.