Pasivní odpory
23-u-4/AB88
M (EQF úroveň 4)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Statika
Vyšší odborná škola a Stř.průmysl.škola, Gen. Krátkého, Šumperk
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
28. 05. 2019 13:39
8
3. ročník
individuální
Komplexní úloha Pasivní tření se skládá ze tří částí. Část první je teoretická, kdy se žák seznámí s čepovým třením jako jedním z pasivních odporů a pochopí jeho vznik a účinky. Část druhá a třetí je praktická. Ve druhé části žáky využívá své kompetence z předmětu Statika a početními a grafickými metodami řeší vazebné reakce v místě uložení, tedy v místě hřídelových čepů. Část třetí je určena pro samotný výpočet čepového tření a shrnutí výsledků.
Žák:
Žák má za úkol pro zadanou hřídel vypočítat hodnoty čepového tření v uložení. Různými způsoby zjistit velikost vazebných reakcí a následně tyto vazebné reakce správně použít pro další výpočet čepového tření
Časový harmonogram:
Žák pod vedením učitele se seznámí s pasivními odpory. Následně v praktické části počítá čepové tření v uložení hybné hřídele. Vazebné reakce je vhodné řešit početní i grafickou metodou, přičemž ke grafickému řešení lze použít vhodný software. Učitel pracuje výhradně jako poradce v obtížích. Úlohu je vhodné řešit i v projektových týmech s různými zadáními.
Komplexní úloha je realizována v teoretické učebně. Třída, na tuto komplexní úlohu, nemusí být dělena. Je vhodné pracovat ve dvojicích, každá dvojice má své vlastní zadání.
Pracovní list, rýsovací potřeby, kalkulačka.
HOFÍREK, Mojmír, Mechanika – Statika, Fragment, Praha
LEINVEBER, Jan; VÁVRA, Pavel: Strojnické tabulky. ALBRA. ISNB 978-80-7361-111-8
Doporučené rozvržení hodin:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Tomášek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.