VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Pohlavní soustava
Kód úlohy
41-u-3/AB87
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Vazba na vzdělávací modul(y)
Složení těla hospodářských zvířat
Anatomie a fyziologie hospodářských zvířat
Škola
Střední odborná škola, Lískovecká, Frýdek-Místek
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence
Datum vytvoření
26. 05. 2019 13:29
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je složena ze tří částí:
První částí je výuková prezentace Pohlavní soustava, která je určena zejména pro žáky oboru vzdělání 41-51-H/01 Zemědělec-farmář. Žáci si během výuky mohou dělat poznámky do svých sešitů nebo lze použít druhou část – Pracovní list. Pracovní list obsahuje shodné učivo mimo některé doplňující fotografie, obrázky a zajímavosti. Žáci si materiál mohou vytisknout, nosit do výuky a při sledování výkladu zvýrazňovat nejdůležitější pojmy. Třetí část je určena k upevnění a ověření učiva Pohlavní soustava na interaktivní tabuli.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení:
- vysvětlí význam samčí pohlavní soustavy
- vyjmenuje a popíše orgány samčí pohlavní soustavy
- vysvětlí význam samičí pohlavní soustavy
- vyjmenuje a popíše orgány samičí pohlavní soustavy
- definuje pojem říje, vyjmenuje příznaky a zjišťování říje
- charakterizuje různé způsoby připouštění a popíše výhody a nevýhody jednotlivých typů
- popíše proces oplodnění
- definuje pojem březost, vyjmenuje délku, příznaky a způsoby zjišťování březosti
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- pracuje s odborným textem (prezentace, případně pracovní listy) a vybírá si podstatné údaje
- popíše samčí pohlavní soustavu, vysvětlí rozdíly ve stavbě a funkci u různých druhů hospodářských zvířat
- vysvětlí funkci hormonu testosteron
- popíše samičí pohlavní soustavu, vysvětlí rozdíly ve stavbě a funkci orgánů u různých druhů hospodářských zvířat
- vysvětlí funkci samičích pohlavních hormonů estrogenu a progesteronu
- formou řízené diskuze vyhodnotí výhody a nevýhody různých typů připouštění
- charakterizuje pojmy říje a březost, aplikuje zkušenosti z biologie nebo chovu vlastních zvířat
- pracuje samostatně nebo ve skupinkách a konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- prací před interaktivní tabuli si ověřuje a procvičuje získané znalosti
Doporučený časový rozvrh:
- výklad učiva Pohlavní soustava s prezentací, pracovními listy: 6 vyučovacích hodin
- upevnění a opakování pomocí interaktivní tabule: 2 vyučovací hodiny
Metodická doporučení
1. část – Výuková prezentace Pohlavní soustava
- prezentace slouží k probrání učiva o stavbě a funkci pohlavních soustav samců i samic u skotu, prasnic a klisen, včetně říje, připouštění a březosti
- učitel každou kapitolu učiva uvede diskuzí na dané téma tak, aby žáci využili své dosavadní zkušenosti
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
2. část – Pracovní list Pohlavní soustava
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
- žák si během výuky zvýrazňuje nejdůležitější pojmy a informace
- listy slouží k domácí přípravě a opakování učiva
3. část – Pohlavní soustava – opakování
- žáci si prací před interaktivní tabuli ověří a upevní dosažené vědomosti
Způsob realizace
teoreticko-praktická
Pomůcky
Učebna:
- počítač
- dataprojektor
- interaktivní tabule (pro 3. část – opakování učiva)
- program Smart Notebook
Žáci:
- pracovní listy
- barevné zvýrazňovače (není podmínkou)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. část – Výuková prezentace Pohlavní soustava
- možnost ověření znalostí ústně nebo písemně
2. část – Pracovní list Pohlavní soustava
- možnost ověření znalostí ústně nebo písemně
3. část – Pohlavní soustava – opakování
- upevnění probraného učiva; případně ústní ověřování znalostí
Kritéria hodnocení
1. a 2. část (výukové prezentace, pracovní listy)
Písemné zkoušení:
V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.
V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 6.
Ústní zkoušení:
Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
3. část (opakování na interaktivní tabuli)
Při použití souboru k upevnění učiva mohou být kladně hodnoceni žáci (nebo skupiny žáků) s nejlepšími znalostmi.
Doporučená literatura
ROZMAN, Josef, Jan KONDRÁD a Josef MALINA: Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-8-1.
KRESAN, Ján: Morfológia hospodárskych zvierat. Bratislava: Príroda 1979. 64-070-79.
SOVA, Zdeněk a kol.: Fyziologie hospodárských zvířat. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1981. 07-089-81.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Míčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.