Příprava šlehačky na zdobení cukrářských polotovarů
29-u-2/AB66
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
Mléko, mléčné výrobky a vejce
Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant, Bělíkova 1387, příspěvková organizace, Bělíkova, Frýdlant
06. 05. 2019 12:10
8
1. ročník
individuální
Cílem všech činností bude zopakování si a prohloubení znalostí a dovedností již získaných, samostatné řešení úkolů a získání pocitu zodpovědnosti za svěřenou přípravu samostatného úkolu. Žáci zpracují smetanu ke šlehání v hotový výrobek různými způsoby teplou i studenou cestou. V přípravě se zaměří na změnu konzistence smetany ke šlehání z kapalné na tuhou, budou pozorovat změnu jejího objemu, prohloubí si vědomosti o kypření potravin.
Očekávané výsledky učení ve vazbě na RVP:
Žák v rámci KÚ:
Žáci se seznámí se zadáním úkolu. (15 min)
Zopakují si základní teoretické poznatky o smetaně ke šlehání z modulu Mléko, mléčné výrobky a vejce. (30 min)
Připraví si pracovní pomůcky a potřebné suroviny. (15 min)
Promyslí si organizaci práce pro vlastní zpracování a přistoupí k samostatnému plnění zadání. (15 min)
Zhotoví zadané výrobky – šlehačky. Mohou využít podpory vyučujícího. (6 hod)
Zhodnotí výrobky. (15 min)
Uvedou možnosti využití vzniklého výrobku. (15 min)
Uklidí pracovní prostor. (15 min)
Komplexní úloha náleží do předmětů suroviny, potraviny a výživa, výživa nebo odborný výcvik.
Vyučující seznámí žáky se zadáním KÚ. Žáci řeší samostatně za metodického dohledu učitele jednotlivé části zadání komplexní úlohy. Podporou pro vypracování jim bude pracovní list s návodem postupu pracovních činností. Pro případ potřeby jim bude k dispozici také vyučující. Jejich výstupem budou různé hotové výrobky. Tyto výrobky může žák využít pro dokončení úpravy polotovarů v hotové výrobky nebo pro expedici.
Časovou dotaci 8 hodin lze rozdělit na dvě části po 4 hodinách z technologických důvodů – vychlazení a zrání polotovaru před vlastním zpracováním.
KÚ lze také uskutečnit jako samostatnou domácí práci s instruktáží a zhodnocením ve škole.
Mezi používané didaktické metody můžeme zařadit výklad, diskuzi a instruktáž.
Organizační forma výuka teoreticko-praktická. Prostor, ve kterém bude probíhat řešení komplexní úlohy, je školní cvičná kuchyňka z důvodu potřeby tepelného zdroje.
Realizace může proběhnout v běžném dni praktických cvičení nebo v odborném výcviku ve školní dílně či cvičební kuchyňce.
Základní pomůcky:
Základní suroviny:
Žáci vytvoří:
Řešením komplexní úlohy je splnění zadání – vytvořit šleháním podle zadání uvedené druhy šlehačky. Výrobek nesmí být nedošlehaný – řídký, přešlehaný, s kousky použitých surovin. Má být hladké a tuhé konzistence, přiměřené chuti. V závěru komplexní úlohy žáci uvedou další použití vytvořeného výrobku – zdobení hotových polotovarů, zdobení připravených korpusů, na krémy, ke zdobení zmrzlin a pohárů.
Pokud žák splní zadání komplexní úlohy – výrobek se povede, je poživatelný – výborně.
Pokud se výrobek podaří, ale žák pracoval s podporou vyučujícího – dobře.
Pokud se výrobek nepodařilo vyrobit – přešlehal, nedostatečně tepelně upravil – nedostatečně.
Hodnocení provede vyučující individuálně s žákem.
Pokud se rozhodne vyučující pro skupinové hodnocení práce žáků, lze zapojit žáky do hodnocení práce svých spolužáků. Vzorky anonymně označí, nechá je spolužáky ohodnotit a společně určí výsledné známky či body.
Jiří Altera, Libuše Alterová – TECHNOLOGIE POTRAVINÁŘ
Marie Šebelová – POTRAVINY A VÝŽIVA
Hana Semrádová, Věra Měsíčková – TECHNOLOGIE CUKRÁŘSKÉ PRÁCE
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Štrosnerová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.