Derivační a integrační článek
26-u-3/AB53
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Jednoduché frekvenčně závislé obvody
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Kompetence k učení, Digitální kompetence
25. 04. 2019 17:36
8
2. ročník, 3. ročník
individuální, skupinové
2
Úloha je doplněním modulu jednoduché frekvenčně závislé obvody s cílem osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti kmitočtově závislých děličů napětí RC, RL, vlastností horní a dolní propusti (derivačního a integračního článku), měření jejich parametrů a použití v elektronických obvodech.
Žák:
- ovládá vlastnosti, schéma zapojení a parametry frekvenčně závislých děličů napětí;
- rozliší druhy, provedení a použití frekvenčně závislých děličů napětí v elektronických obvodech;
- změří a vypočítá hodnoty jednotlivých pvků frekvenčně závislých děličů napětí pro jednoduchá konkrétní zapojení;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Zapojení derivačního a integračního článku RC, RL a LC, odvození a výpočet mezního kmitočtu, kreslení fázorových diagramů, přenosové a fázové frekveční charakteristiky, výpočet přenosu a časové konstanty - odborný výklad s prezentací, řešení úloh a příkladů ve skupinách; dílčí test: 2 hod.
Měření na derivačním článku; horní propusť - laboratorní úloha: 2 hod.
Měření na integračním článku; dolní propusť - laboratorní úloha: 2 hod.
Využití těchto obvodů ve filtrech a tvarovacích obvodech, vliv časové konstanty na jejich derivaci a integraci; praktická měření; ústní zkoušení, závěrečný test - 2 hod.
Při výkladu i měření je možno využít různých simulačních programů (např.NI Multisim,Circuit Simulator Applet,SPICE, TINA-TI apod.).
Pro samotná měření je možno využít například výukový Systém rc2000 - µLAB nebo Školní experimentální systém ISES apod.
Rozsah frekvencí je třeba nastavovat s ohledem na možností měření střídavého napětí danými multimetry, zpravidla od 50 do 500 Hz.
Organizační forma výuky teoreticko-praktická, řešení úlohy bude probíhat v učebně a v elektrotechnické laboratoři.
- Rezistory a kondenzátory,
- funkční generátor,
- multimetry pro měření napětí a proudu,
- osciloskop,
- vodiče.
Zapojení derivačního a integračního článku RC, RL a LC, odvození a výpočet mezního kmitočtu, kreslení fázorových diagramů, přenosové a fázové frekveční charakteristiky, výpočet přenosu a časové konstanty, protokoly z měření jejich charakteristik, ověření funkce obvodů v praktických aplikacích.
Písemné zkoušení - teoretický test - 10 testových úloh (5 s výběrem odpovědi, 5 s otevřenými odpověďmi) na téma:
- zapojení derivačního a integračního článku;
- odvození a výpočet mezního kmitočtu;
- přenosové a fázové frekveční charakteristiky;
- výpočet přenosu a časové konstanty.
Praktická měření:
- měření mezního kmitoštu DČ a IČ;
- měření přenosové a fázové frekveční charakteristiky;
- měření vlivu časové konstanty na tvarování impulzů.
Samostatná práce:
- žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky (protokol z měření);
- žák nakreslí schéma zapojení pro měření frekvenční přenosové charakteristiky pro DČ a IČ;
- žák vyřeší testové úlohy v testech.
Žák uspěl, pokud splnil všechny tři části zkoušky.
Výsledná známka bude určena jako vážený průměr s váhou dílčích zkoušek - písemné zkoušení - test 1, praktická měření 2, samostatná práce 2. (Každou známku vynásobit její vahou a následně vypočítat aritmetický průměr známek.)
Prospěl na výborný:
Žák ovládá vlastnosti, zapojení a přenosové charakteristiky derivačního a integračního článku; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení.
minimálně 90 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák s nepodstatnými chybami ovládá vlastnosti, zapojení a přenosové charakteristiky derivačního a integračního článku; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení s drobnými nedostatky.
minimálně 75 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na dobrý:
Žák ovládá s chybami, které po upozornění odstraní, vlastnosti, zapojení a přenosové charakteristiky derivačního a integračního článku; rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení s částečnou pomocí učitele.
minimálně 65 % úspěšnost v závěrečném testu.
Prospěl na dostatečný:
Ovládá s velkými obtížemi vlastnosti, zapojení a přenosové charakteristiky derivačního a integračního článku; změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení jen s pomocí učitele.
minimálně 50 % úspěšnost v závěrečném testu.
Neprospěl:
Žák neovládá vlastnosti, zapojení a přenosové charakteristiky derivačního a integračního článku; nezná jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech; nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření.
Méně než 50 % úspěšnost odpovědí v testu.
Jan Kesl: Elektronika I. BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 978-80-7300-143-8.
Václav Malina: Poznáváme elektroniku II. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-85828-55-3.
Miloslav Bezděk: Elektronika I. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-7232-174-4.
Robert Láníček: Elektronika obvody-součástky-děje. BEN - technická literatura, Praha 1998, ISBN 80-86056-25-2.
Adrian Schommers: Elektronika tajemství zbavená. Kniha 2: Pokusy se střídavým proudem - nakladatelství HEL Ostrava ISBN 80-86167-01-1.
Jaroslav Doleček: Moderní učebnice elektroniky - Přenosy v lineárních obvodech a úvod do zesilovačů BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 80-7300-185-3.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.