Příprava, sestavení a založení tabule pro 6 osob dle zadané příležitosti
65-u-3/AB47
H (EQF úroveň 3)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Odborná příprava ke zpracování Samostatné odborné práce - zaměření Číšník-servírka
Střední škola průmyslová, hotelová a zdravotnická Uherské Hradiště, Kollárova, Uherské Hradiště
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
23. 04. 2019 22:44
8
3. ročník
skupinové
3
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky sestavit slavnostní tabuli, dodržet správný postup při sestavení tabule, připravit si, použít a založit vhodný inventář, esteticky upravit tabuli dle zaměření, při soustavném dodržování pravidel BOZP a hygienických předpisů. Žáci pracují ve dvojicích, komplexní úloha je řešena prostřednictvím prezentace, pracovních listů a praktickým předvedením úkolu.
Očekávané kompetence ve vazbě na NSK:
Očekávané výsledky učení:
Žák:
1) Prezentace (Prostírání ubrusů a založení výzdoby)
Doporučený časový rozvrh: 1,5 vyučovací hodiny
2) Prezentace (Sestavování slavnostní tabule)
Doporučený časový rozvrh: 2,5 vyučovací hodiny
3) Prostírání ubrusů a zakládání inventáře na tabuli a dekorační stolek
Doporučený časový rozvrh: 3 vyučovací hodiny
4) Estetická úprava tabule dle zadané příležitosti
Doporučený časový rozvrh: 1 vyučovací hodina
Komplexní úlohu lze využít v rámci předmětu Stolničení v teoretické výuce (např. jako praktickou ukázku formou fotogalerie) a v odborném výcviku uvedeného oboru Kuchař-číšník:
zaměření Číšník
zaměření Kuchař-číšník
Komplexní úloha je tvořena čtyřmi dílčími částmi, které na sebe navazují, proto je žádoucí dodržet správný postup plnění jednotlivých činností. Znalosti potřebné ke splnění komplexní úlohy žák získá v teoretickém vyučování.
Třetí část Prostře ubrusy a založí inventář vychází z komplexní úlohy Praktické sestavování slavnostního menu. Žák využije znalostí a poznatků při tvorbě slavnostního menu ke splnění dílčí části založení inventáře. Komplexní úlohy Praktické sestavování menu a Příprava, sestavení a založení tabule pro 6 osob dle zadané příležitosti na sebe navazují.
Organizační forma výuky: teoreticko-praktická, učebna odborného výcviku, Stolničení, školní restaurace či vhodné prostory smluvního partnera
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
Vybavení odborné učebny/školní restaurace:
Správný výběr a ošetření inventáře pro stavbu tabule
Vyplněné pracovní listy
Nácvik odborných praktických dovedností včetně dodržování zásad etikety, hygieny a BOZP
Založení inventáře pro 1 osobu dle Menu č. 1
Založení inventáře pro 1 osobu dle Menu č. 2
Žák sestaví a založí slavnostní tabuli pro 6 osob dle zadané příležitosti.
Žák bude individuálně bodově hodnocen za splnění úlohy. Kromě splnění dílčích úkolů bude hodnocen aktivní přístup, samostatnost, aplikace teoretických znalostí, dodržování hygieny a BOZP.
Založení inventáře pro 1 osobu – hodnotí se správná volba inventáře a správnost založení, samostatnost, hygiena při práci, estetika (celkový počet 15 bodů; uspěl při získání 7 bodů)
Sestavení slavnostní tabule pro 6 osob – správnost volby konkrétních druhů inventáře a jeho založení, estetická úprava tabule, samostatnost při řešení a obhajoba své práce, hygiena při práci (celkový počet 30 bodů; uspěl při získání 10 bodů)
SALAČ, Gustav. Stolničení 2002, vydání druhé. Praha. ISBN 80-7168-752-9
BUREŠOVÁ P., ZIMÁKOVÁ B.: Gastronomické služby-servis. Praha: Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s.r.o., r.2010, ISBN 978-80-87411-06-3
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Hlaváčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.