VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Videoklip
Kód úlohy
82-u-4/AB37
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Obrazová postprodukce
Videoklip
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, Digitální kompetence
Datum vytvoření
21. 04. 2019 11:01
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
28
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl seznámit žáka s produkční části vzniku videoklipu. Žák je seznámen s technikou, principy a procesy vzniku videoklipu (audiovizuálního díla) a sám získané vědomosti aplikuje do vlastní produkční práce.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí, co je to videoklip
- kategorizuje typy videoklipu
- popíše vznik videoklipu v rámci audiovizuální produkce a postprodukce
- vytvoří vlastní videoklip (v případě komplexní úlohy produkčně, v rámci celého modulu i postprodukčně)
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně charakterizuje a videoklip jako audiovziuální žánr
- kategorizuje a charakterizuje jednotlivé typy videoklipu
- využívá postupy a získané poznatky ve vlastní tvorbě na samostatné práci
- používá programy určené k postprodukci
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh:
4 hodiny:
- úvodní prezentace vyučujícího
- představení a definování videoklipu, popis filmové, produkční techniky
- cvičební analáza vybraného videoklipu (ve dvojicích)
4 hodiny:
- plánování koncepce a postupu natáčení
- žák si naplánuje postup natáčení a celkovou koncepci videoklipu (typ videoklipu)
18 hodin:
Samostatná práce žáků a průběžná kontrola / konzultace
- žák natáčí videoklip, spolupráce ve skupině, každý žák natáčí vlastní materiál, ale mohou si vzájemně vypomoci (dvě kamery, zvukař, figurant/herec, komparz, technická/obsahová vzájemná výpomoc)
- žák průběžně konzultuje s učitelem
- učitel průběžně kontroluje, koriguje a vypomáhá s produkční činností žáků
2 hodiny:
Závěrečná prezentace
Metodická doporučení
Komplexní úlohu je možné realizovat jako návaznou na modul: Pravidla Scénaristiky.
Samotnou tvorbu videoklipu je dobré spojit s hudebními autory, které mají žáci za své oblíbené.
Učitel by neměl autorsky vstupovat do produkční činnosti (pouze technicky vypomáhat, popřípadě radit).
Způsob realizace
Výuka probíhá v multimediální učebně, popřípadě ve vybraných interiérech, či exteriérech vhodných pro natáčení danných videoklipů.
- teoretická a názorně demonstrační výuka - úvodní prezentace s představením filmové techniky
- samostatná práce žáka
- průběžné konzlutace s učitelem
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- kamery, zrcadlové fotoaparáty s funkcí videa
- stativ, stabilizátor kamery (ronin, gimbal, aj.)
- světla (na vlastní akumulátor pro natáčení v exteriéru)
- mikrofon, audio rekordér
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením/ kreslírna/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
K realizování komplexní úlohy je nutné dobré (kvalitní) vybavení multimediální filmovou technikou .
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- odborný výklad vyučujícího s prezentací (ukázky různých autorů)
- prodevení praktické samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
Zadání praktické samostatné práce s cílem vytvoření vlastního videoklipu v produkční podobě s dostatečným množstvím materiálu vhodného pro postprodukční zpracování.
- naplánování produkce, stanovení koncepce
- výběr interiéru/exteriéru natáčení
- produkce-natáčení
- dostatečné množství kvalitního materiálu pro postprodukci a pokrytí celé stopáže vybrané skladby k níž se videoklip tvoří
Kritéria hodnocení
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- praktické samostatné práce
prospěl – neprospěl
- prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů - ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů - praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení samostatné práce v podobě produkční části natáčení videoklipu
- neprospěl: neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení, případně řešení úkolů za výpomoci pedagoga, nesprávné řešení samostatné práce v podobě produkční části natáčení videoklipu
Doporučená literatura
OBORNÍK Petr: Hudobný videoklip - teoria a trendy, Prešov (Filosofická fakulta Prešovskej univerzity) 2013, ISBN: 978-80-555-1017-0
HŮRKA, Miloslav. Když se řekne zvukový film: (kapitoly z historie a současnosti zvukového filmu). Praha (Český filmový ústav) 1991, ISBN 80-700-4044-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.