VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Scénáristika pro hraný film
Kód úlohy
82-u-4/AB35
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Scénaristika pro hraný film
Škola
Moravská střední škola s.r.o., Pasteurova, Olomouc
Klíčové kompetence
Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
21. 04. 2019 09:47
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
3. ročník, 4. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je seznámit žáka se znalostmi v oblasti charakteristiky a kategorizace scénaristiky hraného filmu a získáním dovedností pro vlastní autorskou činnost v oblasti scénaristiky. Žáci se seznámí s osou vyprávění pro scénáře hraného filmu prostřednictvím teoretické i praktické části modulu. Výsledná samostatná práce (vlastní scénář) pak může sloužit jako základ pro vytvoření vlastního audiovuizuálního díla - filmu.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše a vysvětlí, co je to scénář
- vyjmenuje typy scénáře
- vysvětlí, co je to literární scénář
- analyzuje a následně specifikuje rozdílné scénaristické postupy
- definuje osu vyprávění literárního scénáře
- napíše vlastní scénář k hranému filmu o rozsahu 5 - 10 min
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s pojmem film - audiovizuální dílo
- charakterizuje scénáristiku
- charakterizuje filmovou scénáristiku
- vytvoří vlastní scénář
Doporučený časový rozvrh: 16 hodin
Úvodní prezentace vyučujícího - 2 hodiny
- představení a definování scénáře pro hraný film, dálé typologie filmového scénáře a využití
Prezentace na téma "osa vyprávění literárního scénáře" - 2 hodina
- pravidla psaní literárního scénáře, osa vyprávění, nazorně demonstraní příklady
Samostatná práce žáků a průběžná kontrola / konzultace - 10 hodiny
- sepsání vlastního literárního scénáře pro hraný film o maximální stopáži 20 minut
Závěrečná prezentace / obhajoba - 2 hodiny
představení závěrečné práce, obhajoba žáka, společná diskuse a hodnocení
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky multimediálně orientovaného odborného předmětu, popřípadě v rámci předmětu českého jazyka jako typ slohového útvaru (nutná alespoň základní znalost oboru scénaristiky).
Pro úvodní prezentaci je nutné využít dostatečně vybavenou učebnu na promítnutí názorných ukázek z vybraných filmů. Po ukončení modulu je možné využít vzniklé scénáře v praktickém modulu zaměřeném na tvorbu audiovizuálního díla.
Způsob realizace
- teoretická frontální výuka - úvodní prezentace
- praktická forma výuky v učebně s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
- závěrečná prezentace, hodnocení
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- počítač s potřebným programem
- počítač s připojením k internetu
- psací potřeby
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací zaměřený na teoretické seznámení se scénáristikou hraného filmu
Metody slovní - dialogické:
- dialog s žáky v průběhu prezentace
- průběžná konzultace v průběhu vzniku závěrečné práce
- diskuse při hodnocení záverečné práce
Metody názorně demonstrační:
- ukázky možných přístupů k obsahu literárního scénáře
- využití různých typů scénáře ve filmu
Přímé vyučování:
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocená samostatná práce - vlastní scénář
Zpracování souborné práce:
- praktická samostatná práce s cílem vytvoření vlastního scénáře pro hraný film se stopáži 5 - 10 minut.
Popis samosatné práce:
- literární scénář
- obsahuje základní body osy vypárvění (úvod, záplatka, vyvrcholení, zvrat, rozuzlení, závěr)
- odpovídá rozsahu hraného filmu o maximální stopáži 20 min
- obsahuje základní dramatické prvky (dialogy, popis děje/scény/charakterů)
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů - ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů - praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení závěrečné práce včetně postprodukční úpravy
- neprospěl: neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení, případně řešení úkolů za výpomoci pedagoga, nesprávné řešení závěrečné práce včetně postprodukční úpravy
Doporučená literatura
FIELD, Syd: Jak napsat dobrý scénář: Praha (Rybka Publisher) 2007, ISBN: 978-80-87067-65-9
ARONSONOVÁ, Linda: Scénář pro 21. století: Praha (Akademie muzických umění) 2015, ISBN: 978-80-7331-314-2
DUTKA, Edgar: Scenáristika animovaného film: Praha (Akademie muzických umění) 2013, ISBN: 978-80-7331-252-7
DOČEKALOVÁ, Markéta: Tvůrčí psaní pro každého: Praha 2016, ISBN: 978-80-247-1602-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.