Detail komplexní úlohy Káva a její příprava

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Káva a její příprava

Kód úlohy

65-u-3/AB28

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Vazba na vzdělávací modul(y)

Baristické dovednosti

Škola

Střední odborné učiliště a Střední odborná škola SČMSD, Znojmo, s.r.o. , Přímětická, Znojmo

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Komunikativní kompetence, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

Datum vytvoření

06. 04. 2019 08:49

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

8

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník, 3. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

3

Charakteristika/anotace

Komplexní úloha se zaměřuje na osvojení a rozvoj základních baristických dovedností. Žáci si osvojí přípravu základních kávových nápojů, které budou schopni připravit dle správných technologických postupů za použití vhodného inventáře a technických pomůcek.

Během výuky budou využity různé metody práce: prezentace, praktické ukázky, demostrativní medoty, předvedení.

Obsahem úlohy je:

  • osvojení a správné používání odborné termilogie
  • zvolení a použití vhodných surovin
  • bezpečná manipulace s technologických vybavením
  • zvolení inventáře dle gastronomických pravidel
  • dodržení technologickécho postupu
  • servis kávového nápoje dle gastronomických pravidel

 

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • popíše kávu jako rostlinu
  • uvede postup zpracování kávy: sklizeň, zpracování, pražení, mletí
  • vyjmenuje základní kávové nápoje: ristrestto, espresso, café macchiato, cappuccino, caffé latte
  • popíše průběh přípravy zvoleného kávového nápoje
  • volí vhodné suroviny pro přípravu kávového nápoje v požadovaném množství
  • používá adekvátní technologické vybavení a inventář
  • servíruje nápoj dle jeho charakteru

 

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Žák:

připravuje pracoviště (1,5 hodina)

  • uvede technologické vybavení do provozu
  • připraví inventář
  • nachystá suroviny
  • prostře stůl pro hosta

připravuje nápoj dle jeho charakteru (4,5 hodin)

  • volí suroviny v požadovaném množství
  • použije vhodné technologické vybavení
  • pro servis zvolí správný inventář
  • dodržuje technologický postup přípravy nápoje
  • používá odbornou terminologii
  • servíruje nápoj dle gastronomických pravidel

uklízí pracoviště (1 hodina)

  • ošetří a zajistí technologická zařízení
  • vhodně ošetří a uloží použitý inventář
  • správně skladuje suroviny

Metodická doporučení

Úloha je doporučena pro využití v odborném výcviku oboru Kuchař-číšník. Předpokladem pro vstup do modulu je znalost/schopnost/dovednost:

  • pravidel hygieny a BOZP
  • baristické terminologie
  • pojmenovat inventář
  • obsluhovat technologická zařízení
  • připravit espresso a další kávové nápoje

Průběh komplexní úlohy:

1. vyučující pomocí prezentace

  • popíše kávu jako rostlinu
  • uvede způsob zpracování kávy
  • vyjmenuje základní kávové nápoje
  • charakterizuje espresso
  • popíše technologický postup přípravy espressa
  • předvede správný inventář pro přípravu espressa

2. žáci s pomocí pracovního listu

  • upevňují odbornou terminologii
  • zopakují a upevní získané informace
  • rozvíjí svoji samostatnost
  • propojují informace s praktickými úkoly
  • kontrolují spolu s vyučujícím správnost řešení

3. praktický úkol žáci

  • zpracují samostatně za přítomnosti vyučujícího (pod jeho dozorem)
  • slovně obhajují své pracovní postupy
  • v případě chyby provedou nápravu

Způsob realizace

Úlohu lze řešit v odborné učebně nebo na pracovišti sociálního partnera (v reálném provozu).

Pomůcky

  • suroviny: káva, mléko, voda, cukr, (skořice nebo jiné zdobicí přísady)
  • technologické vybavení: mlýnek, kávovar, temper, váha, páka, odměrka, teploměr, konvička, knock box - odklepávač, test na tvrdost vody
  • inventář: porcelán, tácek, kávová lžička

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Žák:

  • připraví pracoviště baristy
  • připraví espresso dle správného technologického postupu (2x2 porce)
  • uklidí pracoviště
  • dodržuje pravidla bezpečnosti a hygieny

Kritéria hodnocení

Žák úspěšně splní úlohu Káva a její příprava v případě, že:

připravuje pracoviště

  • 5 bodů – pracuje zcela samostatně bez dopomoci
  • 3 body – pracuje váhavě, nejistě
  • 1 bod – připraví zařízení a inventář s dopomocí
  • 0 bodů – není schopen připravit zařízení, připraví nevhodný inventář k provozu

připravuje kávový nápoj – espresso (2x2 porce)

  • 5 bodů – zvolí vhodné suroviny ve správném množství, použije vhodné technologické vybavení, které používá dle zásad bezpečnosti, zvolí správný inventář, bezchybně dodržuje technologický postup přípravy espressa, naservíruje nápoj dle gastronomických pravidel
  • 3 body – v zásadě pracuje bezpečně s drobnou chybou, kterou při upozornění ihned napraví a zdůvodní správný postup
  • 1 bod – pracuje podle pokynů, sám není schopen pracovat systematicky
  • 0 bodů – není schopen připravit ani naservírovat požadovanou objednávku

uklízí pracoviště

  • 5 bodů – zcela bezchybně provede postup čištění všech zařízení i inventáře včetně jeho uložení, správně uskladní suroviny
  • 3 body – pracuje s drobnými nedostatky, které je schopen při upozornění okamžitě napravit a objasnit
  • 1 bod – podle pokynů provede požadované aktivity, ale nepracuje systematicky
  • 0 bodů – není schopen vyčistit zařízení

Aby žák splnil komplexní úlohu, musí získat alespoň 9 bodů z 15 možných. Při získání hraničních 8-9 bodů lze přihlédnout i k práci na pracovním listu komplexní úlohy.

Doporučená literatura

VESELÁ, P. Kniha O kávě. Praha: Smart Press, 2011. ISBN 978-80-87049-34-1

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lucie Pláňková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.