Nové trendy při přípravě pokrmů studené kuchyně
65-u-3/AB12
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Příprava pokrmů studené kuchyně
Střední škola Brno, Charbulova, příspěvková organizace, Charbulova, Brno
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
25. 03. 2019 20:52
28
3. ročník
skupinové
6
Kvalifikační modul se věnuje výrobě pokrmů studené kuchyně, BOZP, hygieně a sanitaci provozu při práci ve studené kuchyni.
Žáci získají znalosti o nových trendech a vlastnostech surovin při přípravě pokrmů studené kuchyně. Způsob zpracování, efektivní využití různých částí surovin a potravin aplikují při přípravě výrobků studené kuchyně. Zohlední moderní trendy v kombinaci se zdravou výživou při výrobě i prezentaci výrobků studené kuchyně a uchovávání jejich užitných a biologických vlastností. Žáci budou připraveni pro složení zkoušky z profesní kvalifikace 65-002-H Příprava pokrmů studené kuchyně. V rámci praktického vyučování se žáci učí, jak si práci na pracovišti co nejefektivněji organizovat – vytvářejí např. pracovní příkazy, učí se jak uspořádat pracoviště, jak pracovat ekonomicky a ekologicky, jak pracovat v týmu (rozdělení a plnění úkolů, kontrola apod.).
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 65-002-H Příprava pokrmů studené kuchyně:
Žák:
Učební činnost žáků probíhá ve třídě, na pracovišti OV.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování, pravidelné opakování učiva formou ústního a písemného zkoušení nebo praktických ukázek.
Specifikace hlavních učebních činností žáka:
1. Získává teoretické znalosti o výrobcích studené kuchyně, doporučená hodinová dotace 11 hodin:
Žák vyjmenuje jednotlivé skupiny výrobků studené kuchyně a charakterizuje jednotlivé výrobky ve skupinách, ovládá základní techniky výroby.
2. Získává praktické dovednosti při přípravě výrobků studené kuchyně, doporučená časová dotace 17 hodin:
Žák objasní důležitost osobní i provozní hygieny (sanitační a asanační plán), BOZP a princip správného uchovávání používaných surovin a potravin, z důvodu minimalizování rizik alimentárních onemocnění a ekonomických ztrát.
Žák vybírá vhodné kombinace surovin s ohledem na zdravou výživu a nové trendy.
Metodika:
Metody slovní – dialog, diskuse.
Metody názornosti – pozorování, předvádění.
Metody praktické – pracovní činnosti.
Formy:
Organizační – hromadná ve třídě, skupinová a individuální v odborném výcviku.
Organizační forma výuky je teoreticky – praktická a bude probíhat v učebně a v reálném pracovním prostředí.
V průběhu teoretické výuky učitel využívá počítač, dataprojektor a plátno na ukázky prezentací.
Žáci mají k dispozici pracovní listy.
V praktickém vyučování používají pomůcky určené pro přípravu pokrmů.
Při vyučování jsou využívány formy skupinového vyučování a individuálního přístupu. Vyučování probíhá ve třídě a v odborném výcviku na pracovištích smluvních partnerů.
Ve výuce učitel využívá didaktické pomůcky – počítač, plátno, dataprojektor. Výukový materiál prezentace je určený pro učitele.
Žáci používají pracovní listy.
V praktickém vyučování používají:
Učitel při výkladu látky používá prezentaci, která koresponduje s učebním textem. V textu jsou místa pro poznámky a kontrolní otázky. Žák si v průběhu výkladu učitele dělá poznámky a poté zapisuje odpovědi na kontrolní otázky.
Žák vypracuje pracovní list – zapisuje odpovědi na otázky.
Je vyžadována 90% docházka.
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnoticího standardu profesní kvalifikace: 65-002-H Příprava pokrmů studené kuchyně:
Žák splní kritéria, aby byl připraven pro složení zkoušky z profesní kvalifikace a pro pracovní uplatnění. Plnění jednotlivých kritérií je možné zaznamenávat do portfolia žáka.
Modul bude považován za splněný, pokud se výsledky žáků ověří:
Teoretická zkouška 30%
Žák:
1x ústním a 1x písemným zkoušením. U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, provázanost jednotlivých témat.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi. Písemné testování dílčích schopností a dovedností po ukončení tematického celku.
Hodnocení testů - procentuální:
100-90 % - výborný
89-80 % - chvalitebný
79-65 % - dobrý
64-51 % - dostatečný
50 % - nedostatečný
Praktická zkouška 70 %
V praxi žák připraví složitý salát, pěnu, studený předkrm s uplatněním nových trendů při přípravě pokrmů studené kuchyně.
Žák:
šetrně, hospodárně a ekologicky nakládá se surovinami,
vybere vhodnou předběžnou úpravu,
dodržuje vhodné technologické postupy s ohledem na nové trendy přípravy pokrmů studené kuchyně,
dobře dochutí a upraví výrobky studené kuchyně.
Hodnotí se:
10 % - postup při předběžné úpravě - hospodárnost,
30 % - dodržování technologických postupů podle nových trendů přípravy pokrmů studené kuchyně,
30 % - chuť, vzhled a úprava na talíři podle nových trendů přípravy pokrmů studené kuchyně.
SEDLÁČKOVÁ, Hana a OTOUPAL Pavel. Technologie přípravy pokrmů: učebnice pro střední odborná učiliště, učební obory kuchař-kuchařka, kuchař-číšník, číšník-servírka, a pro hotelové školy. 3., přeprac. vyd. Praha: Fortuna, 2004. ISBN:80-7168-912-2.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdena Predajňová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.