Standardizace a stabilizace v pre-pressu
34-m-3/AH36
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
28
30. 04. 2020
Modul Světlo, barva, barvové prostory (oblast Všeobecná polygrafie, 1. ročník)
Modul Principy tisku (oblast Všeobecná polygrafie, 1. ročník)
Modul je určen pro mírně pokročilé žáky, kteří si osvojili základní rozdělení tiskových technik, přípravu tiskových dat v pre-pressu a mají znalosti z oblasti vnímání barev. Modul rozšiřuje výuku v oblasti barvových prostorů. Jeho cílem je seznámit žáky se základními pracovními postupy pro zachování stálosti barev a dosažení opakovatelnosti tisku (re-print). Modul zahrnuje i základy systému správy barev (CMS – Color Management System) a zaměřuje se převážně na přípravu dat pro ofsetový a digitální tisk.
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média.
Žák:
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
A. Metody slovní:
B. Metody názorně-demonstrační:
Výsledek učení: vysvětlí rozdíly mezi barvovými prostory CMYK a RGB a přiřadí k nim používané barevné profily
Výsledek učení: sestaví parametry tiskového formátu PDF a vysvětlí nejčastější chyby v přípravě PDF pro ofsetový a digitální tisk
Výsledek učení: používá terminologii a postupy v CMS, rozliší normy ISO 12647-2 a ISO 12647-7
Výsledek učení: rozliší druhy monitorů a jejich kalibrace
Výsledek učení: vysvětlí problematiku optických zjasňovačů papíru a jejich dopad na CMS
Doporučuje se vyučovat v 2. ročníku.
Vazba na obory vzdělání:
1. Písemná forma:
test v elektronické podobě obsahující jednoznačně stylizované otázky s volbou tří možných odpovědí
2. Ústní forma:
1-3 ústní prověření znalostí v průběhu výuky modulu, a to vždy z několika probraných oblastí obsahu vzdělávání
3. Praktická forma
pracovní činnosti v rámci praktické výuky (přiřazení barevných profilů k barvovým prostorům, sestavení parametrů formátu PDF)
1. Písemné zkoušení:
10 otázek po 10 bodech; max. počet dosažených bodů 100
Hodnocení:
uspěl – 55-100 bodů
neuspěl – méně než 55 bodů
2. Ústní zkoušení:
Žák je průběžně ústně zkoušen a hodnocen klasifikační stupnicí 1-5. Přihlíží se k tomu, zda žák odpovídá správně na kladené otázky, vyjadřuje se přesně a srozumitelně, má o prověřovaném učivu povědomí a má základní znalosti z oblasti stabilizace a standardizace v pre-pressu.
Hodnocení:
uspěl – průměrná známka 1-4
neuspěl – průměrná známka horší než 4
3. Praktické předvedení:
Žák je v rámci praktické výuky hodnocen klasifikační stupnicí 1-5.
Hodnocení:
uspěl – průměrná známka 1-4
neuspěl – průměrná známka horší než 4
4. Docházka:
Žák uspěl, pokud má min. 75% docházku do vyučování, přičemž zbývajících 25 % může tvořit pouze omluvená absence (např. nemoc, návštěva lékaře).
---------------------------------------------------------------------------------------------
Celkově žák uspěl, pokud uspěl ve všech čtyřech kritériích současně.
M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
P. Lozan, V. Kulka: PDF/X-1a, PDF/X-4. Grafie CZ, Praha, 2015, ISBN 978-80-260-7858-6
Modul Standardizace a stabilizace v pre-pressu svým obsahem úzce souvisí s modulem Operátor digitálního tisku pro 2. ročník, v němž jde ale především o prohloubení praktických dovedností žáků.
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování – 24 hodin
praktické vyučování – 4 hodiny
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Jiřička. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.