Světlo, barva, barvové prostory
34-m-3/AA55
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Barvové prostory a jejich předvedení v praxi
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
20
30. 04. 2020
Cílem modulu je seznámit žáky polygrafických oborů vzdělání s tím, jak na člověka působí světlo a barva, se zákonitostmi barev a jejich působení v přirozeném prostředí. Modul zprostředkuje žákům vědomosti o barvových prostorech a jejich použití při výrobě tiskovin v oblasti předtiskové přípravy a tisku.
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média.
Žák:
1. Vnímání světla a barvy
2. Barvový prostor RGB
3. Barvový prostor CMYK(B)
4. Barvový prostor CIE L*a*b
5. Pixel (obrazový bod) jako nositel barvy na monitoru a na tiskovině
Světlo, barvy a barvové prostory jsou základními znalostmi v oborech vzdělání Reprodukční grafik i Reprodukční grafik pro média. Bez těchto znalostí není možné postupovat k náročnější problematice. S pojmy, které řeší tento modul, se budou žáci setkávat především v praktické výuce při tvorbě podkladů pro tisk a je tedy nutné, aby si tuto látku dobře osvojili.
Výsledek učení: vnímá podstatu světla a barev
Výsledek učení: orientuje se v barvových prostorech
Výsledek učení: popíše barvové prostory strojově nezávislé a strojově závislé
Výsledek učení: popíše barvové prostory ve vztahu k výrobě tiskovin
Výsledek učení: popíše obrazový bod (pixel) jako nositele barvy a barevné informace na tiskovině
Výsledek učení: předvede důkazy pro barvové prostory RGB a CMYK, pracuje s lupou a mikroskopem
Modul je možné zařadit do výuky v 1., resp. 2. ročníku.
Vazba na obory vzdělání:
1. Písemná forma:
test v elektronické podobě obsahující jednoznačně stylizované otázky s volbou tří možných odpovědí, a to po jedné otázce ze všech pěti oblastí obsahu vzdělávání
2. Ústní forma:
2-4 ústní prověření znalostí v průběhu výuky modulu, a to vždy z několika probraných oblastí obsahu vzdělávání
3. Praktická forma:
provádění důkazů RGB a CMYK barvových prostorů, práce s lupou a mikroskopem
1. Písemné zkoušení:
10 otázek po 10 bodech; max. počet dosažených bodů 100
Hodnocení:
uspěl - 55-100 bodů
neuspěl - méně než 55 bodů
2. Ústní zkoušení:
Žák je průběžně ústně zkoušen a hodnocen klasifikační stupnicí 1-5. Přihlíží se k tomu, zda žák odpovídá správně na kladené otázky, vyjadřuje se přesně a srozumitelně, má o prověřovaném učivu povědomí a má základní znalosti z oblasti světla, barvy a barvových prostorů.
Hodnocení:
uspěl - průměrná známka 1-4
neuspěl - průměrná známka horší než 4
3. Praktické předvedení:
Žák je při praktických činnostech v rámci provádění důkazů RGB a CMYK barvových prostorů hodnocen klasifikační stupnicí 1-5.
Hodnocení:
uspěl - průměrná známka 1-4
neuspěl - průměrná známka horší než 4
4. Docházka:
Žák uspěl, pokud má min. 75% docházku do vyučování, přičemž zbývajících 25 % může tvořit pouze omluvená absence (např. nemoc, návštěva lékaře).
-------------------------------------------------------------------------------------------
Celkově žák uspěl, pokud uspěl ve všech čtyřech kritériích současně.
M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. 1. vyd., Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
D. Bann: Polygrafická příručka. 1. vyd., Praha, Slovart, 2008, ISBN 978-80-739-1029-7
J. Smékal: Litografický manuál, Grafie CZ, s.r.o.
O. Lepil: Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2015. ISBN 978-80-7196-444-5
A. Štrba a kol.: Svetlo: vlny, lúče, fotony. Nitra: Enigma, 2011. ISBN 978-80-89132-83-6
M. Čeppan a kol.: Polygrafické minimum. 2. uprav. dopl. vyd. Bratislava: TypoSet, 2000. ISBN 80-967811-3-8
Potřebné vybavení: lupa, mikroskop, monitor.
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování – 16 hodin
praktické vyučování – 4 hodiny
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Cikán. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.