Design dokumentu
34-m-3/AA58
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Designová řešení pro tvorbu tiskovin
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
28
30. 04. 2020
Cílem modulu je seznámení žáků polygrafických oborů vzdělání s obecnými vizuálními, estetickými a technickými principy designu dokumentů. Modul je zaměřen na estetičnost, ergonomičnost, čitelnost a následnou kvalitní technologickou zpracovatelnost výsledného dokumentu. Po absolvování modulu žáci získají komplexní přehled o funkčnosti, kompozici, designovém řešení, čitelnosti a estetičnosti grafického návrhu. Osvojí si také nejdůležitější souvislosti mezi grafickou náročností návrhu a dalším technologickým zpracováním příslušné tiskoviny. Připraveni budou na další navazující technologická témata.
Ve výuce žáci navážou především na moduly: Definice digitálních předloh, Zpracování digitálních předloh, Příprava dat pro ofset, Příprava dat pro flexotisk, Příprava dat pro hlubotisk a Příprava dat pro sítotisk.
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média a
z kompetencí definovaných v těchto profesních kvalifikacích:
Žák:
Design dokumentu, jeho vizuální koncepce, kompozice a správně zvolené grafické a textové prvky jsou důležitým a poměrně obsáhlým tématem. Výše zmíněné faktory ovlivňují kvalitu, estetičnost, čitelnost a následné technologické zpracování výrobku, přičemž jejich vhodná volba se odráží v celkové kvalitě polygrafického výrobku/výstupu. Z hlediska výuky se jedná o teoretickou přípravu žáků formou výkladu jednotlivých témat s průběžným testováním znalostí. Při výuce je kladen důraz na praktické ukázky, především pak při seznamování se s estetickými principy a pravidly nejčastěji uplatňovanými při tvorbě kvalitního vizuálního obsahu. Jako praktické ukázky mohou posloužit elektronické i tištěné grafické návrhy (kvalitní/nekvalitní).
Výsledek učení: vyjmenuje vhodné typy formátů papíru a uvede vhodnou orientaci formátu pro příslušné tiskoviny
Výsledek učení: charakterizuje sazební obrazec stránky/dvoustránky
Výsledek učení: aplikuje zlatý řez v souvislosti se sazebním obrazcem
Výsledek učení: pracuje s textovými objekty, textovou hierarchií a smíšenou sazbou
Výsledek učení: pracuje s obrazovými objekty, vhodně volí jednotlivé barvy grafických prvků a jejich kombinace
Výsledek učení: interpretuje souvislosti mezi komplikovaností grafického návrhu, tiskovou technologií a technologickými operacemi
Modul je možné zařadit do výuky v 1. ročníku.
Vazba na obory vzdělání:
1. Písemná forma:
4-6 krátkých testů v písemné podobě obsahující jednoznačně stylizované otázky z příslušné oblasti obsahu vzdělávání
2. Ústní forma:
1-2 ústní prověření znalostí v průběhu výuky modulu, a to vždy z několika probraných oblastí obsahu vzdělávání včetně detailnějšího zaměření se na konkrétní téma
3. Praktická forma:
provádění praktických činností (výpočet užitku papíru, výběr vhodných formátů, testování, sestrojení obrazce, práce se zlatým řezem aj.) v průběhu výuku modulu
1. Písemné zkoušení:
10 otázek po 10 bodech; max. počet dosažených bodů 100
Hodnocení:
uspěl – 65-100 bodů
neuspěl – méně než 65 bodů
2. Ústní zkoušení:
Žák je průběžně ústně zkoušen a hodnocen klasifikační stupnicí 1-5. Na výslednou známku má vliv kombinace několika hlavních aspektů. Nejdůležitější z nich jsou tyto: zda žák odpovídá správně na kladené otázky, zda se vyjadřuje přesně a jasně a zda má o daném tématu širší povědomí.
Hodnocení:
uspěl – průměrná známka 1-4
neuspěl – průměrná známka horší než 4
3. Praktické předvedení
Žák je při praktických činnostech průběžně hodnocen klasifikační stupnicí 1-5.
Hodnocení:
uspěl – průměrná známka 1-4
neuspěl – průměrná známka horší než 4
4. Docházka:
Žák uspěl, pokud má min. 75% docházku do vyučování, přičemž zbývajících 25 % může tvořit pouze omluvená absence (např. nemoc, návštěva lékaře).
-------------------------------------------------------------------------------------------
Celkově žák uspěl, pokud uspěl ve všech čtyřech kritériích současně.
W. Lidwell, K. Holden a J. Butler: Univerzální principy designu: 125 způsobů jak zvýšit použitelnost a přitažlivost a ovlivnit vnímání designu. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 9788025135402.
S. Anderson: Přitažlivý interaktivní design: jak vytvářet uživatelsky přívětivé produkty. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 9788025137222.
S. Weinschenk: 100 věcí, které by měl každý designér vědět o lidech. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 9788025136492.
T. Samara: Základy grafického designu: vizuální elementy, techniky a strategie pro grafiky. V Praze: Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-698-5.
T. Samara: Grafický design: základní pravidla a způsoby jejich porušování. Druhé vydání aktualizované a rozšířené. Přeložil Patricie RŮŽIČKOVÁ. V Praze: Slovart, 2016. ISBN 978-80-7529-046-5.
M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. 1. vyd., Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018
M. Čeppan a kol.: Polygrafické minimum. 2. uprav. dopl. vyd. Bratislava: TypoSet, 2000. ISBN 80-967811-3-8.
D. Bann: Polygrafická příručka. V Praze: Slovart, 2008. ISBN 80-7391-029-2.
Modul Design dokumentu může tvořit skladba dílčích modulů týkajících se kategorií: Formáty papíru a tiskovin, Uspořádání a formátování textu, Grafický návrh dokumentu, Komplikovanost grafického návrhu tiskovin.
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování – 14 hodin
praktické vyučování – 14 hodin
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Michal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.