VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zpracování digitálních předloh
Kód modulu
34-m-3/AA61
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Komplexní úloha
Převody mezi barvovými profily
Obory vzdělání - poznámky
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- Znalost aditivního/subtraktivního sčítání/odečítání barev
- Základní znalost způsobů rozkladu spojitého obrazu
- Povědomí o výtažkování barevných digitálních předloh
- Znalost optické hustoty, tónové hodnoty a jejich hodnocení
- Orientace v oblasti analogové/digitální fototechniky
- Znalost rastrové a vektorové grafiky a jejich aplikace
- Ucelený obraz o nejběžnějších formátech grafických dat
- Obecná znalost písma, font managementu
- Obecný obraz o charakteru světla a barvy
- Znalost výrobního workflow z hlediska použití vstupních/výstupních zařízení
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámení žáků polygrafických oborů vzdělání se zpracováním digitálních předloh v polygrafickém workflow. Modul se podrobně zabývá rozkladem spojitého obrazu do jednotlivých tiskových bodů, síťovou frekvencí a výtažkováním. Popsány jsou postupy při zpracování grafických dat, textu, dále pak komprese grafických výstupů a grafické standardy PDF a PostScript. Modul se následně věnuje správě barev, kolorimetrickým záměrům reprodukce a reprodukčním zařízením.
Po absolvování modulu žáci získají komplexní přehled o zpracování digitálních předloh, která v sobě zahrnují různorodá odvětví polygrafie a fotofyziky. Žáci si osvojí důležité pojmy, které souvisí se zpracováním obrazových předloh z hlediska rozkladu obrazu, s prací s příslušnými formáty, se správou barev nebo s reprodukčními zařízeními. Připraveni budou na témata věnující se předtiskové přípravě (pre-pressu) – viz moduly Příprava dat pro ofset, Příprava dat pro flexotisk, Příprava dat pro hlubotisk a Příprava dat pro sítotisk.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média.
Žák:
- podrobně charakterizuje zpracování digitálních předloh při tvorbě obrazu
- osvojí si pojmy UCR, GCR, vykrývání, přesah a další, které souvisí se zpracováním digitálních předloh
- stručně charakterizuje programovací jazyk PostScript, formát PDF a preflight v předtiskové přípravě
- popíše funkci reprodukčních/zobrazovacích zařízení používaných v polygrafii
- osvojí si práci se zpracováním nejběžnějších formátů grafických dat pro fotografii
- orientuje se v oblasti správy barev a profilování příslušných zařízení
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Analogové rastrování – odstupové, projekční a kontaktní sítě, úvod, princip, historie
- Digitální rastrování – RIP, obecný popis
- Amplitudově modulované (autotypické) rastrování – popis, souvislosti, výhody, tvary tiskových bodů
- Frekvenčně modulované (stochastické) rastrování – popis, souvislosti, výhody, hybridní rastrování
- Faktory ovlivňující typ a hustotu sítě – popis, souvislosti s konečnou aplikací
- Elementární/tiskový bod, tisk polotónů – přehled, význam, výpočty
- DPI, LPI, počet stupňů šedi – princip, výpočty, aplikace, souvislost s tiskovými technikami a konečnou aplikací
- Barevná separace (výtažkování) – natočení jednotlivých výtažků v ofsetovém tisku, výtažkování v ostatních tiskových technikách, moiré efekt, tisková rozeta, princip, význam
- UCR a GCR (nahrazení šedé přetiskové složky) – význam při tisku, popis, výhody, vhodnost aplikace
- Vykrývání a přesah (trapping) – princip, využití, spadávka, faktory ovlivňující soutisk
- PostScript – historie, princip, vlastnosti
- Formát PDF a jeho vhodné nastavení – přehled, vlastnosti výsledného souboru, slučování průhledností
- Preflight v předtiskové přípravě – význam, nejběžnější využití, programové vybavení
- Reprodukční zařízení (digitální fotoaparáty) – popis, rozdělení, základní části, aplikace v polygrafickém workflow
- Základy optiky – princip, popis funkce, optika, typy čoček, zorný úhel, ohnisková vzdálenost
- Objektivy – popis, rozdělení, crop faktor, světelnost objektivu
- Funkce a popis digitálního čipu – CCD, CMOS, FOVEON, porovnání, velikost senzoru
- Zpracování dat obrazového senzoru – Bayerova interpolace (maska), A/D převodník, dynamický rozsah, vyvážení bílé
- Reprodukční zařízení (scannery) – popis, rozdělení, základní části, aplikace v polygrafickém workflow
- Histogram jasu a dynamický rozsah – popis, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně
- Zobrazovací zařízení – rozdělení a princip jednotlivých typů monitorů/displejů používaných v polygrafii
- Formáty grafických výstupů – rozdělení, přehled vlastností a následná aplikace, nejběžnější rastrové a vektorové formáty
- Formáty grafických výstupů pro fotografii – rozdělení, přehled vlastností, JPEG, JPEG2000, TIFF, GIF, PNG, PSD, RAW, exif data
- Zpracování RAW souborů – workflow při práci s RAW soubory, Bayerova interpolace, vyvážení bílé, parametry obrazu, ukládání dat, komprese
- Komprese grafických výstupů – způsoby a podstata komprese grafických dat, ztrátová/bezztrátová komprese
- Komprese grafických výstupů – předvedení v praxi ve školní počítačové učebně, modelové příklady
- Kódování textu – popis, ASCII, 8-bitová kódování, rozdělení digitálního písma
- Zpracování digitálního písma – principy, práce s fonty, základní formátování, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně
- Odrazové nosiče digitálních dat – přehled, princip, termosublimační tisk, inkoustové tiskárny, digitální minilab
- Vnímání barev – elektromagnetické spektrum, standardní pozorovatel, atributy barvy, metamerie
- Lidský vizuální systém – podstata, vnímání lidského oka, teorie barevného vidění
- Barva v číslech – nejběžnější barvové prostory, barvová odchylka, barevný gamut
- Podmínky měření a pozorování – popis, standardizované světelné zdroje, měření barev
- Úvod do správy barev – obecný princip, bitová/barvová hloubka, systémy správy barev
- Správa barev – závislé/nezávislé barvové prostory, uzavřené/otevřené systémy správy barev, kalibrace a charakterizace zařízení
- Složky správy barev – PCS, jednosměrné/dvousměrné ICC profily, ICC profily vstupních, výstupních a zobrazovacích zařízení
- Struktura ICC profilu – popis, struktura
- Záměry reprodukce – vysvětlení, popis, absolutní/relativní kolorimetrická metoda, procentuální a sytostní metoda
- Záměry reprodukce – aplikace jednotlivých metod pro příslušné workflow
- Kalibrace a charakterizace skeneru a monitoru – popis, princip, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně/laboratoři, kalibrace a charakterizace skeneru (popř. digitálního fotoaparátu) a různých typů monitorů
- Kalibrace a charakterizace stolní/nátiskové tiskárny – popis, princip, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně/laboratoři
- Měřicí přístroje pro správu barev – přehled, funkce, popis denzitometru, kolorimetru a spektrofotometru
- Tvorba profilu skeneru I – popis, charakterizace a kalibrace zařízení, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně/laboratoři
- Tvorba profilu skeneru II – podrobný postup, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně/laboratoři
- Tvorba profilu monitoru I – popis, charakterizace a kalibrace zařízení, předvedení v praxi
- Tvorba profilu monitoru II – podrobný postup, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně/laboratoři
- Tvorba profilu tiskárny I – popis, charakterizace a kalibrace zařízení, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně/laboratoři
- Tvorba profilu tiskárny II – podrobný postup, předvedení v praxi ve školní počítačové učebně (stolní tiskárna)/ve školních laboratořích (nátisková tiskárna)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Znalost nejdůležitějších principů, technologických operací a jejich návaznost v oblasti zpracování digitálních předloh je pro žáky připravující se na povolání grafik (a jemu podobná povolání) důležitá z hlediska teoretického i praktického. Zpracování digitálních předloh je komplexní pojem, zahrnující širokou škálu pojmů z různých technických odvětví. Modul je teoretickou i praktickou přípravou žáků klasickou formou výkladu jednotlivých témat s průběžným testováním znalostí, současně s praktickými ukázkami. Jako praktické ukázky mohou posloužit elektronické digitální předlohy, z technického vybavení pak digitální fotoaparát, scanner, monitor a software pro profilování jednotlivých zařízení.
Výsledek učení: podrobně charakterizuje zpracování digitálních předloh při tvorbě obrazu v polygrafii
- žák pracuje s textem, obrazem a pomůckami (učebnice, PP prezentace, pomůcky: příslušný hardware, software)
- žák využívá informační zdroje (internet, technické publikace)
- na základě získaných informací žák vyjmenuje důvody a způsoby rozkladu spojitého obrazu v polygrafii
- žák se prostřednictvím odborného výkladu, učebnice, popř. internetu a ve školní počítačové učebně seznámí s principy rastrování a s tím souvisejícími pojmy
- na základě probraného učiva žák popíše barevnou separaci (pro CMYK) a veškeré náležitosti s ní spojené
Výsledek učení: osvojí si pojmy UCR, GCR, vykrývání, přesah a další, které souvisí se zpracováním digitálních předloh
- žák pracuje s textem, obrazem a pomůckami (učebnice, PP prezentace, pomůcky: příslušný hardware, software)
- žák využívá informační zdroje (internet, technické publikace)
- žák si na základě práce s textem i slovem osvojí základní pojmy týkající se zpracování digitálních předloh
- žák v příslušném softwaru ověří výhody/nevýhody aplikace UCR/GCR, vykrývání a přesahu při zpracování digitálních předloh
Výsledek učení: stručně charakterizuje programovací jazyk PostScript, formát PDF a preflight v předtiskové přípravě
- žák se prostřednictvím odborného výkladu, učebnice, popř. internetu a ve školní počítačové učebně seznámí s nejběžnějšími vlastnostmi PostScriptu, PDF a preflightu
- žák pracuje s textem, obrazem a pomůckami (učebnice, PP prezentace, pomůcky: příslušný hardware, software)
- žák stručně popíše význam a vlastnosti programovacího jazyka PostScript
- žák charakterizuje formát PDF a jeho hlavní výhody
- žák ověří správnost tiskových dat pomocí příslušného softwaru vybavení
Výsledek učení: popíše funkci reprodukčních/zobrazovacích zařízení používaných v polygrafii
- žák si na základě práce s textem i slovem (učebnice, odborný výklad, internet) osvojí základní pojmy týkající se reprodukčních a zobrazovacích zařízení využívaných v polygrafickém průmyslu
- žák využívá informační zdroje (internet, technické publikace)
- žák pracuje s textem, obrazem a pomůckami (učebnice, PP prezentace, pomůcky: objektivy, optické prvky (čočky), digitální/analogový fotoaparát, scanner, stolní tiskárna, monitor)
- žák detailně vysvětlí základy optiky a vlastnosti objektivu
- žák charakterizuje princip a funkci digitálních/analogových fotoaparátů, scannerů, inkoustových/laserových tiskáren a různých typů monitorů
- na modelové fotografii žák v příslušném softwaru testuje vliv úprav histogramu jasu
Výsledek učení: osvojí si práci se zpracováním nejběžnějších formátů grafických dat pro fotografii
- žák pracuje s textem, obrazem a pomůckami (učebnice, PP prezentace, pomůcky: příslušný hardware, software)
- žák využívá informační zdroje (internet, technické publikace)
- na základě získaných informací žák popíše nejběžnější formáty používané při zpracování digitální fotografie
- žák testuje jednotlivé formáty grafických dat z hlediska jejich výhod/nevýhod a vhodnosti využití pro danou aplikaci
- žák charakterizuje formát RAW, jeho podstatu a výhody
- žák rozlišuje mezi pojmy ztrátová a bezztrátová komprese grafických dat
- žák testuje vliv komprese na kvalitu modelových souborů dat
- žák se orientuje v oblasti zpracování digitálního písma
Výsledek učení: orientuje se v oblasti správy barev a profilování příslušných zařízení
- žák se prostřednictvím odborného výkladu, učebnice, popř. internetu a ve školní počítačové učebně seznámí s principem správy barev v polygrafickém workflow
- žák pracuje s textem, obrazem a pomůckami (učebnice, PP prezentace, pomůcky: příslušný hardware, digitální/analogový fotoaparát, scanner, stolní tiskárna, monitor, sonda a software pro měření barevnosti)
- na základě získaných informací žák popíše podstatu barvy a jejího vnímání, barevné prostory, barvovou odchylku ΔE a pojem barevný gamut
- žák podrobně charakterizuje ICC profily
- žák rozlišuje mezi závislými a nezávislými barvovými prostory
- žák na modelových příkladech ověřuje jednotlivé záměry reprodukce a jejich vhodné aplikace
- žák prakticky testuje kalibraci a charakterizaci jednotlivých reprodukčních zařízení
- žák ve školní počítačové učebně provádí celý proces tvorby a následné aplikace ICC profilu na daném reprodukčním zařízení
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul je možné zařadit do výuky v 2. ročníku.
Vazba na obory vzdělání:
- 34-53-H/01 Reprodukční grafik
- 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
- 34-52-H/01 Tiskař na polygrafických strojích
- 34-52-L/01 Tiskař na polygrafických strojích
- 34-57-H/01 Knihař
- 34-57-L/01 Technik dokončovacího zpracování tiskovin
- 34-41-M/01 Polygrafie
- 34-42-M/01 Obalová technika
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1. Písemná forma:
4-6 krátkých testů v písemné podobě obsahující jednoznačně stylizované otázky z příslušné oblasti obsahu vzdělávání
2. Ústní forma:
1-2 ústní prověření znalostí v průběhu výuky modulu, a to vždy z několika probraných oblastí obsahu vzdělávání včetně detailnějšího zaměření se na konkrétní téma
3. Praktická forma:
ověřování výsledků učení v příslušném softwaru, testování na modelových příkladech (fotografie, souborů dat) v prostorách školní počítačové učebny
Kritéria hodnocení
1. Písemné zkoušení:
10 otázek po 10 bodech; max. počet dosažených bodů 100
Hodnocení:
uspěl - 65-100 bodů
neuspěl - méně než 65 bodů
2. Ústní zkoušení:
Žák je průběžně ústně zkoušen a hodnocen klasifikační stupnicí 1-5. Na výslednou známku má vliv kombinace několika hlavních aspektů. Nejdůležitější z nich jsou tyto: zda žák odpovídá správně na kladené otázky, zda se vyjadřuje přesně a jasně a zda má o daném tématu určité širší povědomí.
Hodnocení:
uspěl – průměrná známka 1-4
neuspěl – průměrná známka horší než 4
3. Praktické předvedení:
Žák je v rámci praktické výuky průběžně hodnocen klasifikační stupnicí 1-5.
Hodnocení:
uspěl – průměrná známka 1-4
neuspěl – průměrná známka horší než 4
4. Docházka:
Žák uspěl, pokud má min. 75% docházku do vyučování, přičemž zbývajících 25 % může tvořit pouze omluvená absence (např. nemoc, návštěva lékaře).
-------------------------------------------------------------------------------------------
Celkově žák uspěl, pokud uspěl ve všech čtyřech kritériích současně.
Doporučená literatura
G. Ambrose: Grafický design: tisk a dokončovací práce. Computer Press, Brno, 2011, ISBN 978-80-251-2968-5
M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. 1. vyd., Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
M. Čeppan a kol.: Polygrafické minimum. 2. uprav. dopl. vyd., TypoSet, Bratislava, 2000, ISBN 80-967811-3-8
D. Bann: Polygrafická příručka. Slovart, Praha, 2008, ISBN 80-7391-029-2
Z. Dvořáková: DTP a předtisková příprava: kompletní průvodce od grafického návrhu po profesionální tisk. Computer Press, Brno, 2008, ISBN 978-80-251-1881-8
J. Zápalka: Laserové tiskárny: popis, praxe, POSTSCRIPT. Grada, Praha, 1992, ISBN 80-85424-30-4
V. Kulka: PDF/X-1a, PDF/X-4. Grafie CZ, Praha, 2015, ISBN 978-80-260-7858-6
O. Lepil: Fyzika pro gymnázia. 5., přeprac. vyd., Prometheus, Praha, 2015, ISBN 978-80-7196-444-5
A. Štrba a kol.: Svetlo: vlny, lúče, fotony. Enigma, Nitra, 2011, ISBN 978-80-89132-83-6
M. Pinďák: Fototechnika. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2001. Knížka pro každého (Rubico). ISBN 80-85839-68-7
M. Lukeš: Fotografujeme digitální zrcadlovkou: (DSLR). Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5683-7
DomQuichotte: Photoshop a Lightroom: kreativní obrazové styly pro profesionální vzhled fotografií. Zoner Press, Brno, 2017, ISBN 978-80-7413-355-8
B. Fraser: RAW: digitální fotografie v Camera Raw a Photoshop CS4. Zoner Press, Brno, 2009, ISBN 978-80-7413-058-8
P. Roubal: Informatika a výpočetní technika pro střední školy: [kompletní látka pro nižší a vyšší úroveň státní maturity]. Computer Press, Brno, 2010, ISBN 9788025132272
J. Lohinský: Kapesní průvodce hardwarem: [grafické karty, procesory, monitory, základní desky, tiskárny, pevné disky, DVD vypalovačky a další počítačové komponenty a periferie]. Computer Press, Brno, 2004
J. Dannhoferová: Velká kniha barev: kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry. Computer Press, Brno, 2012, ISBN 978-80-251-3785-7
F. Bunting: Správa barev: průvodce profesionála v grafice a pre-pressu. Computer Press, Brno, 2003, ISBN 80-7226-943-7
Poznámky
Modul Zpracování digitálních předloh může tvořit skladba dílčích modulů týkajících se kategorií: Tvorba a rozklad obrazu v pre-pressu, PostScript a PDF v polygrafickém workflow, Reprodukční zařízení v polygrafii, Formáty dat pro digitální fotografii, Formát RAW a jeho využití, Správa barev v polygrafickém workflow, Tvorba a aplikace ICC profilů.
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování – 20 hodin
praktické vyučování – 28 hodin
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Michal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.