VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Práce před hostem (Složitá obsluha hostů)
Kód modulu
65-m-3/AC57
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Složitá obsluha hostů
(kód: 65-008-H)
Platnost standardu od
22. 11. 2011
Obory vzdělání - poznámky
65 - 41 - H/01 Kuchař - číšník
65 - 51 - L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupním předpokladem jsou osvojené výsledky z předchozích modulů z oblasti odbytu a obsluhy: Inventář, Jednoduchá obsluha hostů:
- znalost hygienických zásad, BOZP
- gastronomických pravidel (tvorba jídelních a nápojových lístků, menu)
- společenských pravidel
- inventář a jeho použití
- technik a systémů obsluhy
- jednoduché obsluhy
- způsobů prodeje, nabídky a placení.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Kvalifikační modul se věnuje tématům souvisejícím s osobní i provozní hygienou, s přípravou pracoviště, s inventářem vhodným pro složitou obsluhu, technikou a systémem obsluhy, sestavováním složitého menu, komunikací se zákazníky a společenským pravidlům při obsluze, servisu pokrmů a nápojů včetně prezentace. Žáci budou připraveni pro složení zkoušky z profesní kvalifikace 65-008-H Složitá obsluha hostů. Teoretická výuka bude vhodně doplněna praktickými ukázkami za použití inventáře pro složitou obsluhu a správnou technikou servisu při složité obsluze.
Žáci získají vědomosti o:
- formách složité obsluhy
- technice a systému práce ve složité obsluze
- přípravě pracoviště a stolu hosta
- prezentaci a servisu pokrmů včetně komunikaci s hosty
- správném postupu při flambování, dranžírování a barbecue.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 65-008-H Složitá obsluha hostů:
- Vyúčtování tržeb
- Uvedení hostů, poskytnutí pomoci při výběru z jídelního lístku
- Vyřizování objednávek hostů
- Sestavení jídelního lístku a sledu pokrmů
- Inkasování plateb od hostů
- Příprava a podávání nápojů
- Nakládání s inventářem
- Rozlišení základních způsobů obsluhy a akcí
- Podávání pokrmů a nápojů složitou obsluhou
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
Žák:
- charakterizuje složitou obsluhu a popíše její formy
- sestaví jídelní a nápojový lístek, menu pro danou příležitost
- seznámí hosty s nabídkou pokrmů a nápojů
- profesionálně jedná s hosty, komunikuje v cizím jazyce
- komunikuje se zákazníky při přípravě i servisu pokrmů a nápojů
- ovládá společenská pravidla
- připravuje pracoviště a vybere vhodný inventář k servisu
- sestaví objednávku, provede její servis a vyúčtování
- popíše postupy dohotovování pokrmů před hostem, překládání na talíř, úpravu na talíři a samotný servis hostům
- připraví pracoviště, použije adekvátní technologické vybavení a inventář pro překládání pokrmů a pro dohotovování pokrmů před hostem (míchání, dochucování, flambování, dranžírování, fondue, barbecue, ostatní pokrmy připravované před hostem)
- posuzuje rizika a aplikuje správné hygienické zásady a pravidla BOZP.
Kompetence ve vazbě na NSK
65-008-H Složitá obsluha hostů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Složitá obsluha
- charakteristika, rozdělení do základní a vyšší formy, popis jednotlivých forem
2. Francouzský systém obsluhy
- rozdělení pracovníků do pracovních pozic a jejich pracovní náplň
3. Složité menu
4. Příprava pracoviště a inventáře
- příprava jídelních stolů, pomocných stolů a pomocných vozíků, vybavení odpovídajícím inventářem
5. Pravidla složité obsluhy
- přijímání a usazování hostů, předkládání jídelních a nápojových lístků, sestavování a evidence objednávky, komunikace s výrobní částí, realizace objednávky, prezentace objednávky, postupný servis objednávky, vyúčtování objednávky
6. Servis jednotlivých chodů v základní formě složité obsluhy
- příprava pracoviště, pomocných stolů a vozíků, inventáře
- překládání a servis studených a teplých předkrmů, polévek, hlavních chodů, dezertů, moučníků, ovoce, kávy, aperitivů, nápojů, digestivu
7. Dochucování pokrmů
- charakteristika a popis techniky práce
- příprava pracoviště, pomocných stolů a vozíků, inventáře,
- postup dochucování za použití dochucovacích prostředků a ingrediencí
8. Míchání pokrmů před hostem
- příprava pracoviště, pomocných stolů a vozíků, inventáře
- postup míchání předkrmových salátů a koktejlů, přílohových salátů, tatarského bifteku, špaget, dohotovování polévek
9. Flambování
- charakteristika, popis techniky práce
- příprava pracoviště, pomocných stolů a vozíků, inventáře, surovin
- postup flambování palačinek, ovoce, masa
10. Dranžírování
- charakteristika, popis techniky práce
- příprava pracoviště, pomocných stolů a vozíků, inventáře, surovin
- postup dranžírování ryb (pstruh) a mořských plodů (humr), drůbeže (kuře), vepřového masa (sele), hovězího masa (Chateaubriand, T-bone steak, Porterhouse steak)
11. Fondue
- charakteristika a popis techniky práce, druhy fondue
- příprava pracoviště, pomocných stolů a vozíků, inventáře, surovin
12. Barbecue
- charakteristika a popis techniky práce
- příprava pracoviště, pomocných stolů, pomocných vozíků, grilů, inventáře, surovin
- postup grilování steaku z tuňáka, steaku z halibuta a grilované zeleniny
13. Ostatní pokrmy dohotovované před hostem
- charakteristika a popis techniky práce
- příprava pomocných stolů a vozíků, inventáře, surovin
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnost žáků probíhá ve třídě, odborné učebně nebo na odborném výcviku, forma výuky je frontální, skupinová i individuální. Výukovou metodou je výklad učitele doplněný prezentacemi na jednotlivá témata, práce s obrazem, statická a dynamická projekce tzn. využití informačních a komunikačních technologií, předvádění, pozorování, praktické ukázky a jejich procvičování. Přípravy na vyučovací jednotku jsou zpracované na základě poznatků z odborné literatury a z odborných dovedností vyučujícího.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva formou ústního, písemného zkoušení a praktických ukázek.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem
- využívá internetové zdroje
- sleduje obrazovou a video projekci
- pozoruje názorné ukázky
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
1. Charakterizuje složitou obsluhu, rozdělí a popíše jednotlivé formy.
2. Vysvětlí francouzský systém obsluhy, vyjmenuje pracovníky a jejich pracovní zařazení, popíše pracovní náplň a organizaci práce.
3. Stanoví pravidla pro sestavování složitého menu, dbá na grafickou stránku menu a obsahovou správnost.
4. seznámí se s prostřením a založením inventáře na jídelní stoly, s prostřením servírovacího stolku a potřebným inventářem.
5. Vysvětlí pravidla přijímání a usazování hostů, předkládání jídelních a nápojových lístků, sestavování a evidenci objednávky, komunikaci s výrobní částí, realizaci objednávky, prezentaci objednávky, postupný servis objednávky, vyúčtování objednávky.
6. V základní formě složité obsluhy odborně přeloží a servíruje jednotlivé chody (překládání a servis studených a teplých předkrmů, polévek, hlavních chodů, dezertů, moučníků, ovoce, kávy, aperitivů, nápojů, digestivu).
7. Charakterizuje dochucování pokrmů před hostem, připraví a prostře jídelní stůl, vybaví odpovídajícím inventářem pomocný stůl, při dochucování pokrmů postupuje odborně a používá vhodné dochucovací prostředky a ingredience.
8. Charakterizuje míchání pokrmů před hostem, připraví a prostře jídelní stůl, vybaví odpovídajícím inventářem pomocný stůl, popíše postup míchání předkrmových salátů a koktejlů, přílohových salátů, tatarského bifteku, špaget, dohotovování polévek.
9. Charakterizuje flambování, připraví a prostře jídelní stůl, vybaví odpovídajícím inventářem pomocný stůl, připraví a vybaví odpovídajícím inventářem flambovací vozík, manipuluje s flambovacím vozíkem v souladu s BOZP, popíše postup flambování palačinek, ovoce, masa a postup servisu.
10. Charakterizuje dranžírování, připraví a prostře jídelní stůl, vybaví odpovídajícím inventářem pomocný stůl, připraví, vybaví a správně používá dranžírovací vozík v souladu s BOZP, popíše postup dranžírování ryb (pstruh) a mořských plodů (humr), drůbeže (kuře), vepřového masa (sele), hovězího masa (Chateaubriand, T-bone steak, Porterhouse steak).
11. Charakterizuje fondue, vyjmenuje a popíše druhy fondue, připraví a prostře jídelní stůl, připraví a vybaví pomocný stůl, založí inventář odpovídající pro fondue, vyjmenuje vhodné suroviny, popíše postup.
12. Charakterizuje barbecue, připraví, prostře a vybaví odpovídajícím inventářem pomocný stůl, připraví, vybaví a správně zachází s grilem v souladu s BOZP, popíše postup grilování steaku z tuňáka, steaku z halibuta a grilované zeleniny.
13. Učí se vhodné suroviny k dohotovování ostatních pokrmů před hostem, připraví a prostře jídelní stůl, připraví a vybaví pomocný stůl a vozík, popíše postup při dohotovování pokrmu před hostem.
Zařazení do učebního plánu, ročník
65 - 41 - H/01 Kuchař - číšník
65 - 51 - L/01 Gastronomie
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výsledky žáků jsou ověřovány ústním, písemným a praktickým zkoušením.
Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí.
U praktického zkoušení žák předvede přípravu, dohotovování a servis vybraného pokrmu dle zadání učitele, například flambování palačinek, dranžírování pstruha, porcování kuřete, přípravu fondue, barbecue.
Při využití písemného zkoušení formou otevřených otázek s tématy:
- Složitá obsluha
- Systém obsluhy
- Složité menu
- Příprava pracoviště a inventáře
- Pravidla složité obsluhy
- Základní forma složité obsluhy
- Míchání pokrmů před hostem
- Dochucování pokrmů před hostem
- Flambování
- Dranžírování
- Fondue
- Barbecue
- Ostatní pokrmy dohotovované před hostem
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnoticího standardu profesní kvalifikace:
- Uvést hosty ke stolům, usadit podle společenských pravidel
- Předložit jídelní a nápojový lístek
- Orientovat hosty v nabídce pokrmů a nápojů¨
- Sestavit objednávku (menu)
- Řešit obvyklé i neobvyklé situace u stolu
- Profesionálně jednat s hosty, komunikovat i v cizím jazyce
- Přijmout a evidovat objednávku hosta – přesně a rychle
- Předat objednávku úseku výroby
- Převzít objednané pokrmy a nápoje na správném inventáři, ve správném množství a kvalitě
- Sestavit jídelní a nápojový lístek
- Připravit pracoviště pro složitou obsluhu, používat vhodný inventář
- Převzít úkoly podle pracovních plánů
- Dodržet posloupnost prací
- Provádět servis pokrmů a nápojů formou složité obsluhy, dohotovování pokrmů před hostem
- Dodržovat profesní etiku
- Použít vhodná technologická zařízení pro konkrétní činnosti při obsluze
- Provést vyúčtování s hostem – připravit a předložit účet
- Přijmout a vyúčtovat platbu s hostem, použít různé formy platebního styku podle přání hosta
- Využít zúčtovací techniku
- Dodržovat pravidla BOZP a pravidla požární ochrany
- Zajistit zabezpečení inventáře po ukončení provozu
- Provést úklid pracoviště v souladu s hygienickými předpisy po ukončení provozu
- Dodržovat hygienu osobní a hygienu práce v průběhu pracovních činností
Žák musí splnit všechna kritéria, aby byl připraven pro složení zkoušky z profesní kvalifikace a pro pracovní uplatnění. Plnění jednotlivých kritérií je možné zaznamenávat do portfolia žáka.
Modul bude považován za splněný, pokud se výsledky žáků ověří:
1x ústním a 2x písemným zkoušením. Hodnotí se znalosti pravidel techniky obsluhy, znalost inventáře, gastronomická pravidla a jejich uplatňování, dodržování estetiky, hygienických a bezpečnostních pravidel na pracovišti, verbální projev žáka a jeho schopnost uplatňování pravidel společenského chování.
V rámci odborného výcviku žák absolvuje praktickou zkoušku.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, provázanost jednotlivých témat.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
U praktického zkoušení je kladen důraz na odbornou správnost, samostatnost a dodržování zásad BOZP, hygieny a organizace práce při předvedení zadaného úkolu.
Kritéria hodnocení:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
- Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném, ústním i praktickém projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném, ústním a praktickém projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném, ústním a praktickém projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Bodové hodnocení:
100 % - 91 % výborný
90 % - 71 % chvalitebný
70 % - 51 % dobrý
50 % - 31 % dostatečný
30 % - 0 % nedostatečný
Doporučená literatura
SALAČ, Gustav. Stolničení. Vyd. 2. - dotisk. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-752-9.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Erhartová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.