VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Inventář na úseku obsluhy
Kód modulu
65-m-3/AC31
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Inventář na podávání pokrmů
Inventář na podávání nápojů
Obory vzdělání - poznámky
65 – 51 – H/01 Kuchař – číšník
65 – 41 – L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní orientace v druzích odbytových středisek
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámit žáky se základním i specifickým inventářem používaným při jednoduché, složité i slavnostní obsluze v různých odbytových střediscích a s jeho praktickým využitím v konkrétních situacích běžného i mimořádného provozu. Žáci získají odborné teoretické znalosti o jednotlivých druzích inventáře podle jeho způsobu použití a materiálu. Druhotným cílem je osvojit si zásady používání, odborného zacházení, ošetřování a skladování inventáře s ohledem na jeho hodnotu a požadavky provozu. Žáci jsou vedeni k morální odpovědnosti za svěřený inventář, uvědomují si jeho hodnotu, dodržují při práci s ním hygienické předpisy i zásady BOZP. Obeznámí se s evidencí inventáře.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí pojem inventář, jeho využití v podmínkách praxe
- rozlišuje malý a velký stolní inventář a dodržuje zásady správného zacházení s ním,
- kompletuje jídelní a nápojové sety/sady inventáře
- rozlišuje speciální a atypický inventář, dokáže jej vhodně použít,
- vybere a použije adekvátní inventář pro konkrétní účely stolování,
- popíše druhy inventáře na konkrétních odbytových střediscích,
- pracuje s inventářem a vhodně ho používá v souladu s jeho určením za dodržování zásad hygieny a BOZP
- vede evidenci inventáře, záznamy o pohybu inventáře,
- zkontroluje, převezme a předá požadovaný inventář,
- zabezpečí a uskladní inventář po ukončení provozu,
- ošetřuje a udržuje inventář v bezvadném stavu a kvalitě před začátkem, během i po skončení provozu,
- charakterizuje speciální pomůcky a inventář nápojářů-specialistů,
- vhodně si organizuje pracovní, manipulační i skladovací prostor pro inventář,
- uvědomuje si význam estetiky v souvislosti s inventářem.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Inventář
- pojem, význam, jeho využití v podmínkách provozu včetně dodržování zásad hygieny a BOZP
2. Rozdělení inventáře
- dle použití, materiálu, prostředí, druhu provozu, charakteru společenské příležitosti, odbytových středisek
3. Popis inventáře
- tvary, velikosti, materiál, design
4, Práce s inventářem
- převzetí, kontrola, příprava, vhodný výběr a odborné zacházení inventářem
5. Použití inventáře v praxi
- zakládání, dokládání, jeho uchopení a správné držení
6. Péče o inventář
- způsoby ošetřování, uskladnění, zabezpečení
7. Evidence inventáře podle druhu
8. Speciální inventář
- sady, atypický inventář, kompletace, použití a péče
9. Inventář a pomůcky specialistů
- inventář barmana, baristy, sommeliéra, teatendera
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáků se odehrávají v odborné učebně stolničení či techniky obsluhy za přítomnosti odborného pedagoga, který na žáky soustavně dohlíží.
Výuka probíhá formou výkladu s využitím prezentací a názorných ukázek k jednotlivým tématům. Využívá se např. dataprojektor, TV či PC, reálný inventář a další pomůcky.
Žáci se aktivně zapojují do nácviku dovedností pro práci s inventářem. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování a pravidelné opakování učiva s využitím názorných ukázek a praktických cvičení.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek
- při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před vyučujícím a spolužáky
1. vysvětlí pojem inventář, jeho využití v podmínkách praxe
- seznamuje se s pojmem inventář, jeho praktickým využitím v obsluze; pomůckou mu jsou konkrétní ukázky
- uvědomuje si význam hygieny a BOZP v souvislosti s inventářem
2. rozlišuje druhy inventáře
- naučí se teoreticky rozdělovat inventář podle velikosti, materiálu, použití; rozlišuje jednotlivé druhy inventáře podle zadání pedagoga,
- zvolí vhodné odbytové středisko pro použití konkrétních druhů inventáře,
3. popíše jednotlivé druhy inventáře
- popíše co nejvýstižněji vybrané druhy inventáře, navrhne jeho konkrétní použití v provozu,
- navrhuje alternativní druh inventáře dle zadání pedagoga,
- výstižně popisuje založený inventář na praktických ukázkách, rozděluje ho podle druhu a použití,
4. pracuje s inventářem
- vybere, převezme vhodný inventář dle pokynů pedagoga, svou volbu zdůvodní a obhájí,
- kontroluje kvalitu, čistotu, nezávadnost inventáře,
5. používá inventář v praxi
- zvolí a připraví inventář na stůl pro hosty dle pokynů pedagoga, dodržuje přitom zásady hygieny a BOZP,
- odborně a opatrně zachází se zapůjčeným inventářem během všech učebních činností, uvědomuje si jeho hodnotu,
- zdůvodní a obhájí připravený inventář na stole pro hosty,
- vysvětlí význam dokládání inventáře na stůl hosta dle pokynů pedagoga,
- předvede způsoby uchopení inventáře podle zásad správného a bezpečného zacházení v návaznosti na jednoduchou techniku obsluhy, hygienu a BOZP,
6. pečuje o inventář
- provede údržbu konkrétních druhů inventáře dle pokynů pedagoga, použije vhodné prostředky či pomůcky,
- popíše péči o konkrétní druhy inventáře,
- předvede a zdůvodní způsoby správného a špatného uskladnění inventáře,
- předvede, vysvětlí způsoby a sdělí důvody zabezpečení inventáře
7. eviduje inventář podle druhu
- vyhotoví/vyplní doklad o převzetí/vrácení inventáře (např. žádanku), zkontroluje požadovaný druh a množství,
- podle inventárního seznamu provede fyzickou inventuru skladu s inventářem, zaeviduje vzniklé rozdíly, stavy
8. rozlišuje speciální a atypický inventář
- představí a popíše atypický, speciální inventář – jednotlivě či celé sady, navrhne vhodný způsob použití a péči o něj,
9. charakterizuje speciální pomůcky a inventář nápojářů – specialistů
- charakterizuje inventář a pomůcky nápojářů-specialistů, dokáže s ním pracovat v běžném provozu,
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
Odbyt a obsluha
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením, praktickým předvedením a ústní obhajobou zadaných úkolů.
Testování teoretických znalostí – písemné/elektronické s využitím uzavřených i otevřených otázek.
Praktické předvedení zadaných úkolů – úroveň kvality provedení a obhajoby. Hodnocení je provedeno ústně po dokončení úkolu nebo v jeho průběhu.
Ústní a písemné zkoušení z témat (obsahových okruhů):
- inventář
- rozdělení inventáře
- popis inventáře
- péče o inventář
- evidence inventáře dle druhu
- speciální inventář
- inventář a pomůcky specialistů
Praktické předvedení zadaného úkolu z témat (obsahových okruhů):
- popis inventáře
- práce s inventářem
- použití inventáře v praxi
- péče o inventář
- evidence inventáře dle druhu
- speciální inventář
- inventář a pomůcky specialistů
Průběžné sledování úrovně plnění zadaných úkolů a dodržování zásad hygieny a BOZP, přístup k zadaným úkolům, vlastní aktivita žáka.
Kritéria hodnocení
Vycházejí z pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, dále zohledňujeme slovní hodnocení dosahované úrovně průběžného plnění zadaných úkolů a dodržování zásad hygieny a BOZP, přístup k zadaným úkolům, vlastní aktivity žáka.
Výsledné hodnocení vychází z kombinace výše uvedených forem ověřování znalostí a dovedností žáka při plnění zadaných úkolů.
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými obsahovými okruhy, srozumitelnost, plynulost projevu.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou:
- správně je méně než 35 % známka 5
- správně je alespoň 35 % a méně než 50 % známka 4
- správně je alespoň 50 % a méně než 70 % známka 3
- správně je alespoň 70% a méně než 85 % známka 2
- správně je alespoň 85 % známka 1
Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:
- žák je povinen splnit min. 25 hodin docházky do výuky,
- min. 3 x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace modulu,
- min. 3 x písemné ověření znalostí a dovedností z navržených obsahových okruhů,
- min. 3 realizované praktické úkoly dle zadání pedagoga z výše navržených obsahových okruhů
Hodnocení slovní + známkou.
Doporučená literatura
ŠINDELKOVÁ, Alena. Stolničení – učebnice pro odborná učiliště. Praha: Parta, 2012. ISBN 9788073201777.
SALAČ, Gustav. Stolničení. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 80-7168-752-9.
HRBKOVÁ, Zdeňka. Nové stolničení v kostce. Praha: Ratio, 2012. ISBN 80-86351-12-2.
FIŠERA, Miroslav. Gastronomie. Praha: 2 THETA, 2017. ISBN 978-80-86380-78-0.
Poznámky
Prolíná se s učivem jednoduchá obsluha.
Délka modulu 32 hodin:
- 16 hodin teorie,
- 16 hodin praktických cvičení
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Janásová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.