VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Podvozek 2 – pérování a tlumiče pérování
Kód modulu
23-m-3/AC06
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Druhy a diagnostika tlumičů pérování
Druhy a vlastnosti odpružení vozidel
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
- 23-45-M/01 Dopravní prostředky
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování modulu jsou základní znalosti fyziky a geometrie. Předpokládá se předchozí absolvování modulů Motorová vozidla a Podvozek 1.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje žákům informace o účelu, konstrukci, principu činnosti a vlastnostech jednotlivých typů odpružení a tlumičů pérování motorových vozidel. Seznamuje je s používanou terminologii a přispívá ke komplexnímu pohledu na danou problematiku. Žáci dále získají informace o možných závadách těchto součástí, o způsobech jejich diagnostikování a možnostech odstranění. Obsah modulu vede k pochopení a získání znalostí o této podvozkové skupině s ohledem na současný vývoj.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí účel a princip odpružení, uvede druhy odpružení a popíše jejich konstrukci a vlastnosti;
- uvede možné závady odpružení a možnosti oprav;
- vysvětlí účel tlumičů pérování, popíše konstrukci a princip činnosti jednotlivých druhů tlumičů;
- uvede způsoby diagnostiky stavu tlumičů;
- vysvětlí účel a konstrukci stabilizátorů náprav;
- uvede možné závady náprav a stabilizátorů, popíše základní postupy při jejich opravách;
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Podvozek 2 :
- Pérování – účel, rozdělení, základní pojmy
- Listová pera
- Vinuté pružiny, torzní tyče
- Pneumatické odpružení
- Hydropneumatické odpružení
- Závady a opravy pérování
- Tlumiče pérování – účel, princip
- Kapalinové tlumiče
- Plynokapalinové tlumiče
- Elektronicky řízené tlumiče
- Diagnostika tlumičů
- Stabilizátory náprav
Učební činnosti žáků a strategie výuky
1. vysvětlí účel a princip odpružení, uvede druhy odpružení, popíše jejich konstrukci a vlastnosti;
- žák na základě výkladu a prezentace přednášejícího stručně popíše základní účel a princip fungování odpružení
- žák se formou výkladu a prezentace seznamuje s jednotlivými druhy odpružení a jejich konstrukcí, je schopen konstrukci a vlastnosti jednotlivých druhů odpružení stručně popsat
- žáci ve skupinách podle zadaného vyobrazení určí druh odpružení, posoudí vlastnosti zadaného typu a navrhnou, pro jaké druhy motorových vozidel je tento typ vhodný. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude posuzovat jiný typ druh odpružení)
2. uvede možné závady odpružení a možnosti oprav;
- žák je formou výkladu seznámen s obvyklými závadami jednotlivých systémů odpružení
- žák stručně popíše základní zásady a postupy při kontrole odpružení a případném odstranění závad
3. vysvětlí účel tlumičů pérování, popíše konstrukci a princip činnosti jednotlivých druhů tlumičů;
- žák na základě výkladu a prezentace přednášejícího stručně popíše základní účel a princip fungování tlumičů pérování
- žák se formou výkladu a prezentace seznamuje s jednotlivými druhy tlumičů a s jejich konstrukcí, je schopen jednotlivé druhy popsat a uvést jejich vlastnosti
- žáci ve skupinách podle zadaného vyobrazení určí druh tlumiče, posoudí vlastnosti zadaného typu a navrhnou, pro jaké použití je tento typ vhodný. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude posuzovat jiný typ druh tlumiče)
4. uvede způsoby diagnostiky stavu tlumičů;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen se způsoby diagnostiky stavu tlumičů a stručně vysvětlí jejich podstatu
- žáci ve skupinách na základě předloženého protokolu vyhodnotí stav tlumičů na testovaném vozidle a seznámí se svými závěry ostatní skupiny (každá skupina obdrží jiný protokol)
5. vysvětlí účel a konstrukci stabilizátorů náprav;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen s funkcí stabilizátorů náprav, popíše jejich konstrukci a princip činnosti
6. uvede možné závady náprav a stabilizátorů, popíše základní postupy při jejich opravách;
- žák je formou výkladu seznámen s nejčastějšími závadami náprav a abilizátorů
- žák uvede základní technologické postupy a zásady při opravách těchto závad
- žáci ve skupinách na základě zadaného popisu chování vozidla vyhodnotí, jakou závadu náprava vykazuje a navrhnou způsob opravy. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina obdrží jiné zadání)
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák:
1. vysvětlí účel a princip odpružení, uvede druhy odpružení, popíše jejich konstrukci a vlastnosti;
2. uvede možné závady odpružení a možnosti oprav;
ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
Rozsah testu:
- 7 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 4 otevřené úlohy se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 25
3. vysvětlí účel tlumičů pérování, popíše konstrukci a princip činnosti jednotlivých druhů tlumičů;
4. uvede způsoby diagnostiky stavu tlumičů;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
5. vysvětlí účel a konstrukci stabilizátorů náprav;
6. uvede možné závady náprav a popíše základní postupy při jejich opravách;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu.
Rozsah testu:
- 7 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 3 otevřené úlohy se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 25
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
1, Absence žáka při výuce modulu nesmí přesáhnout 25% .
2. Žák vypracuje dva klasifikační testy, úspěšnost u každého z nich musí být alespoň 45% z celkového počtu bodů.
3. V případě, že úspěšnost v testu bude nižší než 45% z celkového počtu bodů, má žák (při podmínce, že druhý test vypracoval úspěšně) možnost dodatečně vypracovat jeden opravný test.
- Známkování testů: Bodová úspěšnost:
100 – 87 % 1
86 – 73 % 2
72 – 59 % 3
58 – 45 % 4
44 – 0 % 5
4. Výsledná známka z absolvovaného modulu bude vypočtena jako aritmetický průměr známek ze všech vypracovaných testů (včetně případných neúspěšných).
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku pérování a tlumiče pérování, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku pérování a tlumiče pérování, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku pérování a tlumiče pérování, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
JAN,ŽDÁNSKÝ,ČUPERA. Automobily 1 – Podvozky. 4. vydání. Brno: Avid, 2012. ISBN 978-80-87143-24-7
POŠTA A KOL. Opravárenství a diagnostika 1. 2. vydání. Praha: Informatorium, 2005. ISBN 978 – 80 – 7333 – 058 – 3
GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 - X
Poznámky
- K realizaci výuky formou prezentací je nutné vybavení učebny PC a projektorem.
- Pro názornost výuky ve vhodné používat modely popisovaných součástí a mechanismů
- Jako výukové prezentace je vhodné použít příslušné digitální učební materiály (tzv. DUMY). Stručné výukové prezentace jsou součástí komplexních úloh náležících k modulu.
- Pokud je to možné, je vhodné přednes doplnit animacemi a videi, ve kterých je názorně předvedena pracovní činnost probíraných součástí a mechanismů.
- Žáci si během výuky dělají poznámky a nákresy, přednášející dle svého uvážení doporučí zaznamenání klíčových informací.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Holata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.