VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Motorová vozidla
Kód modulu
23-m-3/AB83
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Druhy, rozměry a vlastnosti motorových vozidel
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-55-H/02 Karosář
- 23-61-H/01 Autolakýrník
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování modulu jsou základní znalosti geometrie.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje žákům informace o druzích a kategoriích motorových vozidel, o jejich základní konstrukci a funkčních celcích. Modul dále pojednává o rozdělení vozidel, o jejich koncepcích a požadavcích na bezpečnost vlastnostech. Žáci se seznamují s používanou terminologii a získávají komplexní pohled na danou problematiku. Obsah modulu vede k získání základní orientace v této problematice s ohledem na současný vývoj.
Očekávané výsledky učení
- rozlišuje jednotlivé druhy a kategorie vozidel, rozdělí je podle účelu a použití;
- vyjmenuje základní konstrukční celky a funkční skupiny motorových vozidel;
- vysvětlí pojmy související s rozměry a hmotnostmi motorových vozidel;
- vyjmenuje používané koncepce motorových vozidel;
- uvede prvky aktivní a pasivní bezpečnosti;
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Motorová vozidla:
- Historie motorových vozidel
- Druhy a kategorie motorových vozidel
- Základní konstrukce motorových vozidel
- Rozměry a hmotnosti vozidel
- Koncepce motorových vozidel
- Bezpečnostní prvky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
1. rozlišuje jednotlivé druhy a kategorie vozidel, rozdělí je podle účelu a použití;
- frontální výuka probíhá formou prezentace přednášejícího, žáci jsou seznámeni s obvyklými druhy motorových vozidel, s jejich vlastnostmi a určením
- žáci ve skupinách v pracovním listu určí druhy a kategorie vyobrazených vozidel, posoudí vlastnosti a účel použití. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude pracovat s jiným zadáním).
2. vyjmenuje základní konstrukční celky a funkční skupiny motorových vozidel;
- žák je formou výkladu a prezentace přednášejícího seznámen se základními prvky konstrukce motorových vozidel a s jejich účelem
3. vysvětlí pojmy související s rozměry a hmotnostmi motorových vozidel;
- žák na základě výkladu a prezentace přednášejícího uvede a vysvětlí základní pojmy vztahující se k rozměrům a hmotnostem motorových vozidel
- žáci ve skupinách v pracovním listu okótují do vyobrazení vozidla zadané prvky vozidla a přiřadí k nim odpovídající hodnoty. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude pracovat s jiným zadáním).
4. vyjmenuje používané koncepce motorových vozidel;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen s jednotlivými variantami koncepčního řešení vozidel a jejich vlastnostmi
- žáci ve skupinách v pracovním listu určí vhodnou koncepci pro vyobrazené vozidlo. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude posuzovat jiné vozidlo).
5. uvede prvky aktivní a pasivní bezpečnosti;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen s požadavky na bezpečnost provozu motorových vozidel a používanými prvky aktivní a pasivní bezpečnosti
- žáci ve skupinách pojmenují vyobrazené prvky bezpečnosti a vysvětlí jejich účel a funkci. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina obdrží jiné zadání).
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák:
- rozlišuje jednotlivé druhy a kategorie vozidel, rozdělí je podle účelu a použití;
- vyjmenuje základní konstrukční celky a funkční skupiny motorových vozidel;
- vysvětlí pojmy související s rozměry a hmotnostmi motorových vozidel;
- vyjmenuje používané koncepce motorových vozidel;
- uvede prvky aktivní a pasivní bezpečnosti;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu.
Rozsah testu:
- 6 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 6 otevřených úloh se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 30
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledků pro splnění modulu:
- Absence žáka při výuce modulu nesmí přesáhnout 25% .
- Žák vypracuje klasifikační test, úspěšnost musí být alespoň 45% z celkového počtu bodů.
- V případě, že úspěšnost v testu bude nižší než 45% z celkového počtu bodů, má žák možnost dodatečně vypracovat jeden opravný test.
- Známkování testů - bodová úspěšnost:
- 100 – 87 % 1
- 86 – 73 % 2
- 72 – 59 % 3
- 58 – 45 % 4
- 44 – 0 % 5
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení:
- rozlišuje jednotlivé druhy a kategorie vozidel, rozdělí je podle účelu a použití - ověřováno formou písemného testu
- vyjmenuje základní konstrukční celky a funkční skupiny motorových vozidel - ověřováno formou písemného testu
- vysvětlí pojmy související s rozměry a hmotnostmi motorových vozidel - ověřováno formou písemného testu a ústního zkoušení
- vyjmenuje používané koncepce motorových vozidel - ověřováno formou písemného testu
- uvede prvky aktivní a pasivní bezpečnosti - ověřováno formou písemného testu a ústního zkoušení s případným praktickým provedením
Doporučená literatura
JÁN,ŽDÁNSKÝ,ČUPERA. Automobily 1 – Podvozky. 4. vydání. Brno: Avid, 2012. ISBN 978-80-87143-24-7
Poznámky
- K realizaci výuky formou prezentací je nutné vybavení učebny PC a projektorem.
- V sekci Obsah vzdělávání je uvedeno doporučené hodinové rozvržení výuky modulu, které si vyučující může podle vlastního uvážení upravit.
- Pro názornost výuky ve vhodné používat modely popisovaných součástí a mechanismů; případně využít osobní vozidlo (učební pomůcka).
- Jako výukové prezentace je vhodné použít příslušné digitální učební materiály (tzv. DUMY). Stručné výukové prezentace jsou součástí komplexních úloh náležících k modulu.
- Pokud je to možné, je vhodné přednes doplnit animacemi a videi, ve kterých je názorně předvedena pracovní činnost probíraných součástí a mechanismů.
- Žáci si během výuky dělají poznámky a nákresy, přednášející dle svého uvážení doporučí zaznamenání klíčových informací.
- Je vhodné, aby přednášející průběžně zadáváním otázek k probírané problematice aktivizoval žáky a zároveň ověřoval míru a správnost pochopení látky.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Holata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.