VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Palubní síť vozidla - datové sběrnice - teorie
Kód modulu
39-m-4/AB97
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
39 - Speciální a interdisciplinární obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Měření elektrických parametrů sběrnice CAN BUS
Obory vzdělání - poznámky
39-41-L/01 Autotronik
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalosti elektrotechniky a Ohmova zákona získané po prvním ročníku oborů. Absolvování modulů Palubní síť 1 teorie a Palubní síť 1 praxe.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je dosáhnout znalostí žáka pro práci na palubní síti, kde rozlišuje jednotlivá vedení a dokáže přesně určit dle el. schématu souvislosti vedení, svorkovnic a komponentů, dokáže ze schématu určit napájení, signály a definovat postup měření multimetrem a osciloskopem a posoudit výsledky měření
má znalosti pro diagnostiku sběrnice CAN BUS a LIN BUS jak sériovou tak paralelní a dokáže použít informace z dokumentace, přiřadí měřící body a chápe měření osciloskopem při kontrole signálů, žák má znalosti pro hledání závad, posuzování stavu a provádění opravy na sběrnici
palubní síť - sestava
Očekávané výsledky učení
Žák:
- po ukončení modulu bude mít teoretické znalosti pro práce spojené s pokročilejší diagnostikou, servisem a opravami na CAN BUS zejména práce jako komunikace s řídícími jednotkami, porovnáváním hodnot dle dokumentace a identifikace jednoduchých závad
- dokáže přiřadit jednotlivé komponenty dle elektrických schémat a posouzení součásti z pohledu její funkčnosti
- zná zásady manipulace s kabeláží a konektory, základní opravy kabeláže, krimlování konektorů, uvědomovat si vliv rušení na palubní síť
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
palubní síť datové sběrnice - sestava
Učební činnosti žáků a strategie výuky
strategie výuky je formou teoretické výuky dosáhnout u žáka vědomostí potřebných pro zvládnutí učiva modulu
učební činností žáka je teoretická výuka, zápis do sešitu, studování literatury
- žák pracuje s dokumentací a učebními texty zahrnující pokročilejší diagnostikou, servis a opravy na CAN BUS zejména práce jako komunikace s řídícími jednotkami, porovnáváním hodnot dle dokumentace a identifikace jednoduchých závad
- ve schématech vyhledává jednotlivá propojení a komponenty
- při práci s dokumentací vyhledává správné postupy pro opravy a určuje vliv rušení
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- v písemné práci popíše žák práce spojené s pokročilejší diagnostikou, servisem a opravami na CAN BUS zejména práce jako komunikace s řídícími jednotkami, porovnáváním hodnot dle dokumentace a identifikace jednoduchých závad
- v testu dokáže přiřadit jednotlivé komponenty dle elektrických schémat a posouzení součásti z pohledu její funkčnosti
- při ústním zkoušení popíše zásady manipulace s kabeláží a konektory, základní opravy kabeláže, krimlování konektorů a vliv rušení na palubní síť
Způsob ověřování s ohledem na očekávané výsledky učení:
- po ukončení modulu bude mít teoretické znalosti pro práce spojené s pokročilejší diagnostikou, servisem a opravami na CAN BUS zejména práce jako komunikace s řídícími jednotkami, porovnáváním hodnot dle dokumentace a identifikace jednoduchých závad - ověřováno formou praktického předvedení dle modelových situací a ústního zkoušení
- dokáže přiřadit jednotlivé komponenty dle elektrických schémat a posouzení součásti z pohledu její funkčnosti - ověřováno formou praktického předvedení dle modelových situací
- dodržuje zásady manipulace s kabeláží a konektory, základní opravy kabeláže, krimlování konektorů, uvědomuje si vliv rušení na palubní síť - ověřováno formou praktického předvedení dle modelových situací
Kritéria hodnocení
- Absence do 25 %
- V testu zvládne do úspěšnosti nad 50 %; test je složen z otázek na přiložená schémata
- V písemné zkoušce prokáže znalosti na zmíněné témata
- Celková známka za modul je průměr zkoušek
Dokáže popsat komponenty a princip:
- palubní síť datové sběrnice - sestava
- sběrnice diagnostika
- popíše sestavu datových sběrnic, způsoby diagnostiky CAN BUS, rozeznává sériovou a paralelní diagnostiku, popíše možnosti oprav kabeláže, popíš vliv rušení na sběrnici.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
Prezentace školení Škoda Bosch Scania č. 10 Datové sběrnice
Poznámky
Pro úspěšnou realizaci výuky je vhodná učebna s projektorem, prezentace, učební pomůcky ve formě částí a komponentů datové sběrnice
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Slanina. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.