VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Palubní síť vozidla 1 praxe
Kód modulu
23-m-3/AB96
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Autotronik osobních automobilů
(kód: 23-128-M)
Platnost standardu od
29. 11. 2016
Obory vzdělání - poznámky
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalosti elektrotechniky a Ohmova zákona získané po prvním ročníku oborů (absolvování odborné oblasti Elektrická měření a Základy elektrotechniky).
Návyky práce s ručním nářadím práce s multimetrem.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je dosáhnout u žáka dovedností a návyků o palubní síti vozidla
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozezná a pojmenuje prvky v klasické a decentrální síti a rozezná prvky HV zástavby alternativních pohonů,
- dodržuje základní normy a pravidla pro vodiče, dokáže vyhledat v dokumentaci potřebné informace o sestavách pojistkových boxů, vodičů, kabeláže a spínačů,
- rozezná a pojmenuje prvky v základní sestavě sběrnicového systému a dokáže použít souvislosti v postupech na síti,čte v elektrických schématech, používá v souvislosti vlivu rušení na vozidlové systémy
- měří multimetrem URI, diagnostickým přístrojem a přiřazuje hodnoty, dokáže použité znalosti aplikovat při praktických činnostech, zhotovuje a opravuje jednoduché kabelové svazky
Kompetence ve vazbě na NSK
23-128-M Autotronik/diagnostik osobních automobilů:
- Orientace v systémech diagnostiky osobních automobilů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- palubní síť - klasická a decentrální palubní síť, HV palubní síť
- kabeláž - vodiče a svorkovnice použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- pojistky, relé a pojistkové boxy - použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- spínače- použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- sběrnice - použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- odrušení - použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky je formou praktické výuky dosáhnout u žáka návyků a dovedností potřebných pro zvládnutí učiva modulu.
Učební činností žáka je praktická výuka, zápis do sešitu, práce s ručním nářadím, na modelech a vozidlech:
- určuje na vozidle klasické a decentrální síti a rozezná prvky HV zástavby alternativních pohonů, provádí jednoduché opravy a diagnostiku
- používá základní normy a pravidla pro vodiče, potřebné informace o sestavách pojistkových boxů, vodičů, kabeláže a spínačů, měří, určuje a odstraňuje závady
- provádí základní diagnostiku v sestavě sběrnicového systému, určuje dle schémat a dokumentace jednotlivé komponenty
- měří multimetrem URI, diagnostickým přístrojem a přiřazuje hodnoty, na vozidle aplikuje měření a vyhodnocuje výsledky, zhotovuje a opravuje jednoduché kabelové svazky na vozidle a maketách
Zařazení do učebního plánu, ročník
odborný výcvik zaměřený na elektrotechniku motorových vozidel 2. ročník
Mechanik opravář motorových vozidel 23-68-H/01, Autoelektrikář 26-57-H/01, Autotronik 39-41-L/01
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Způsob ověřování očekávaných výsledků učení:
- rozezná a pojmenuje prvky v klasické a decentrální síti a rozezná prvky HV zástavby alternativních pohonů - způsob ověřování: ústní, písemné a praktické
- dodržuje základní normy a pravidla pro vodiče, dokáže vyhledat v dokumentaci potřebné informace o sestavách pojistkových boxů, vodičů, kabeláže a spínačů - způsob ověřování: písemné a praktické
- rozezná a pojmenuje prvky v základní sestavě sběrnicového systému a dokáže použít souvislosti v postupech na síti,čte v elektrických schématech, používá v souvislosti vlivu rušení na vozidlové systémy- způsob ověřování: písemné a praktické
- měří multimetrem URI, diagnostickým přístrojem a přiřazuje hodnoty, dokáže použité znalosti aplikovat při praktických činnostech, zhotovuje a opravuje jednoduché kabelové svazky- způsob ověřování: praktické
Praktické ověření:
- Popíše a ukáže na vozidle v klasické a decentrální síti a HV zástavby alternativních pohonů jednotlivé prvky.
- Přiřadí základní normy a pravidla pro vodiče pro konkrétní obvod, dokáže vyhledat v dokumentaci potřebné informace o sestavách pojistkových boxů,vodičů,kabeláže a spínačů, které určí ve vozidle zjistí funkci a provede výměnu.
- Rozezná ve vozidle základní sestavu sběrnicového systému a dokáže použít souvislosti v postupech na síti, v elektrických schématech vyhledá a přiřadí hodnoty, určí rušení na vozidlové systémy.
- Změří multimetrem pojistku, relé a procházející proud, diagnostickým přístrojem naváže komunikaci s jednotkou a přiřadí hodnoty, zhotoví a opraví jednoduchý kabelový svazek.
Písemný test z okruhu témat:
- palubní síť - klasická a decentrální palubní síť, HV palubní síť
- kabeláž - vodiče a svorkovnice použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- pojistky, relé a pojistkové boxy - použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- spínače- použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- sběrnice - použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
- odrušení - použité pro klasickou a decentrální síť, použité pro HV síť
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení modulu:
- Absence žáka do 30 %.
- V testu zvládne do úspěšnosti nad 50 % (max. 100 - min 50 bodů). Test je složen z otázek na přiložená schémata a dílenskou příručku.
- Celková známka za modul je průměrem zkoušek.
V praktickém ověření je žák hodnocen:
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
Elektrická schémata Škoda auto
Ing. Bronislav Ždánský, Ing. Zdeněk Ján, PaedDr. Jindřich Kubát. Automobily 6
Poznámky
K úspěšné realizaci je potřeba dílna vybavená ručním nářadím, měřící a diagnostickou technikou, makety a komponenty sestav, zkušební vozidlo
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Slanina. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.