VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Elektromobily
Kód modulu
23-m-3/AB94
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování modulu jsou základní znalosti fyziky a matematiky a předchozí absolvování modulů Motorová vozidla, Převodové ústrojí 1, Převodové ústrojí 2 a Převodové ústrojí 3.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje žákům informace o elektropohonech, o jejich konstrukčním provedení a o principu a realizaci pracovní činnosti. Žáci se seznamují s používanou terminologii a získávají komplexní pohled na danou problematiku. Obsah modulu vede k pochopení a získání znalostí o tomto hnacím ústrojí s ohledem na současný vývoj.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí účel a uvede druhy elektropohonů vozidel a hybridních pohonů
- popíše základní konstrukční řešení elektromobilů a hybridních vozidel
- vysvětlí význam základních pojmů vztahujících se k těmto typům pohonů
- uvede zdroje elektrické energie elektromobilů a hybridních vozidel
- popíše možnosti kontroly funkce a diagnostiky systémů
- dodržuje pravidla bezpečnosti práce při opravách a diagnostice elektromobilů a hybridních pohonů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Elektromobily:
- Historie a vývoj elektromobilů
- Rozdělení elektromobilů
- Konstrukce jednotlivých vývojových směrů
- Zdroje energie elektromobilů
- Zásady bezpečnosti práce při opravách elektromobilů
- Diagnostika a opravy
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- Deduktivní výuka je vedena hromadnou - frontální formou pro skupinu nebo třídu. Použito zejména pro učivo: historie a vývoj elektromobilů, rozdělení elektromobilů a zdroje energie elektromobilů;
- V některých částech (konstrukční řešení) je využívána skupinová výuka, kdy žáci ve skupinách po samostudiu prezentují jednotlivá konstrukční řešení. Použito zejména pro učivo: konstrukce jednotlivých vývojových směrů, zdroje energie elektromobilů, zásady bezpečnosti práce při opravách elektromobilů a diagnostika a opravy.
- K realizaci výuky formou prezentací je nutné vybavení učebny PC a projektorem.
- Pro názornost výuky ve vhodné používat modely popisovaných součástí a mechanismů.
- Pokud je to možné, je vhodné přednes doplnit animacemi a videi, ve kterých je názorně předvedena pracovní činnost probíraných součástí a mechanismů.
- Žáci si během výuky dělají poznámky a nákresy, přednášející dle svého uvážení doporučí zaznamenání klíčových informací.
- Je vhodné, aby přednášející průběžně zadáváním otázek k probírané problematice aktivizoval žáky a zároveň ověřoval míru a správnost pochopení látky.
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník (případně 4. ročník)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Způsob ověřování dosažených výsledků v návaznosti na očekávané výsledky učení:
- vysvětlí účel a uvede druhy elektropohonů vozidel a hybridních pohonů - ověřováno písemným testem
- popíše základní konstrukční řešení elektromobilů a hybridních vozidel - ověřováno písemným testem a ústním zkoušením
- vysvětlí význam základních pojmů vztahujících se k těmto typům pohonů - ověřováno písemným testem a ústním zkoušením
- uvede zdroje elektrické energie elektromobilů a hybridních vozidel - ověřováno písemným testem a ústním zkoušením
- popíše možnosti kontroly funkce a diagnostiky systémů - ověřováno písemným testem a ústním zkoušením
- dodržuje pravidla bezpečnosti práce při opravách a diagnostice elektromobilů a hybridních pohonů - ověřováno písemným testem a ústním zkoušením
Test s uzavřenými otázkami (a,b,c), jedna odpověď správná.
Písemný test s obrázky, otevřené odpovědi.
Ústní zkoušení s ústním i grafickým projevem .
Kritéria hodnocení
Hodnocení testů:
- 100-90% výborný,
- 89-76% chvalitebný,
- 75-60% dobrý,
- 59-45% dostatečný,
- méně než 44% nedostatečný
Hoddnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku konstrukce a oprav vozidel s elektrickým pohonem, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku konstrukce a oprav elektromobilů, zná s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku konstrukce a oprav elektrických vozidel, zná některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Absence v modulu pod 30%.
Doporučená literatura
- GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 – X
- www.gwproject.eu
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromobil
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Hybridn%C3%AD_pohon
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Beran. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.