Detail modulu Převodové ústrojí 3 – samočinné převodovky

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Převodové ústrojí 3 – samočinné převodovky

Kód modulu

23-m-3/AB80

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

39 - Speciální a interdisciplinární obory

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
  • 23-65-H/03 Strojník silničních strojů

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní znalosti matematiky a geometrie. Předpokládá se předchozí absolvování modulů Motorová vozidla, Převodové ústrojí 1 a Převodové ústrojí 2.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul poskytuje žákům informace o účelu samočinných převodovek, o jejich typech, konstrukci, principu činnosti a způsobech ovládání. Žáci se seznamují s používanou terminologii a získávají komplexní pohled na danou problematiku. Žáci také získají informace o servisu samočinných převodovek, o možných závadách a o způsobech diagnostiky těchto závad. Obsah modulu vede k pochopení a získání znalostí o tomto převodovém ústrojí s ohledem na současný vývoj.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. vysvětlí účel samočinných převodovek, uvede jejich základní druhy a vlastnosti;
  2. popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem;
  3. popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů;
  4. uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Převodové ústrojí:

  1. Účel samočinných převodovek, základní rozdělení
  2. Hydrodynamický měnič
  3. Planetové převody
  4. Převodovky s hydrodynamickým měničem
  5. Dvouspojkové převodovky
  6. Variátory
  7. Diagnostika a servis samočinných převodovek

Učební činnosti žáků a strategie výuky

1. vysvětlí účel samočinných převodovek, uvede jejich základní druhy a vlastnosti;

  • žák na základě výkladu přednášejícího stručně popíše základní účel a rozdělení samočinných převodovek
  • žák posoudí výhody a nevýhody samočinných převodovek ve srovnání s manuálními a posoudí vhodnost jejich použití pro jednotlivé druhy vozidel

2. popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem;

  • žák je formou výkladu a prezentace seznámen s konstrukcí a principem činnosti samočinné převodovky s hydrodynamickým měničem
  • žák uvede způsoby ovládání této převodovky a vysvětlí princip jejich činnosti

3. popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových  převodovek a variátorů;

  • žák je formou výkladu a prezentace seznámen s konstrukcí a principem činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů a stručně je popíše
  • žák uvede základní principy ovládání těchto převodovek 

4. uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu;

  • žák je formou výkladu seznámen s nejčastějšími závadami samočinných převodovek
  • žák je seznámen s možnostmi diagnostiky závad samočinných převodovek a s jejich základními principy
  • žák je formou výkladu a prezentace seznámen s technologickými postupy při opravách a servisu samočinných převodovek
  • žáci ve skupinách na základě popisu chování vozidla určí pravděpodobnou závadu samočinné převodovky a navrhnou způsob odstranění. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude posuzovat jiný druh závady)

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník (obory vzdělání H a L0 zabývající se autoopravárenstvím)

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Žák:

1. vysvětlí účel samočinných převodovek a uvede jejich základní vlastnosti;

2. popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem;

  • ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu

Rozsah testu:

  • 6 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
  • 3 otevřené úlohy se slovní odpovědí nebo popisem
  • max. dosažitelný počet bodů = 25

3. popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových  převodovek a variátorů;

4. uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu;

  • ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu

Rozsah testu:

  • 5 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
  • 5 otevřených úloh se slovní odpovědí nebo popisem
  • max. dosažitelný počet bodů = 32

Kritéria hodnocení

Kritéria výsledků pro splnění modulu:

  • Absence žáka při výuce modulu nesmí přesáhnout 25% .
  • Žák vypracuje dva klasifikační testy, úspěšnost u každého z nich musí být alespoň 45% z celkového počtu bodů.
  • V případě, že úspěšnost v testu bude nižší než 45% z celkového počtu bodů, má žák (při podmínce, že druhý test vypracoval úspěšně) možnost dodatečně vypracovat jeden opravný test.
  • Známkování testů - bodová úspěšnost: 
    • 100 – 87 %    1
    •   86 – 73 %    2
    •   72 – 59 %    3
    •   58 – 45 %    4
    •   44 –   0 %    5
  • Výsledná známka z absolvovaného modulu bude vypočtena jako aritmetický průměr známek ze všech vypracovaných testů (včetně případných neúspěšných).

Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení:

  1. vysvětlí účel samočinných převodovek, uvede jejich základní druhy a vlastnosti - ověřování formou písemného testu
  2. popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
  3. popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
  4. uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu - ověřování formou písemného testu a ústního zkoušení 

Doporučená literatura

JÁN,ŽDÁNSKÝ,ČUPERA. Automobily 2  – Převody. 4. vydání. Brno: Avid, 2012. ISBN 978-80-87143-21-6

POŠTA A KOL. Opravárenství a diagnostika 2. 1. vydání. Praha: Informatorium, 2002. ISBN  – 80 – 86073 – 88 – 2

GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 - X

Poznámky

  1. K realizaci výuky formou prezentací je nutné vybavení učebny PC a projektorem.
  2. Pro názornost výuky ve vhodné používat modely popisovaných součástí a mechanismů.
  3. Jako výukové prezentace je vhodné použít příslušné digitální učební materiály (tzv. DUMY). Stručné výukové prezentace jsou součástí komplexních úloh náležících k modulu.
  4. Pokud je to možné, je vhodné přednes doplnit animacemi a videi, ve kterých je názorně předvedena pracovní činnost probíraných součástí a mechanismů.
  5. Žáci si během výuky dělají poznámky a nákresy, přednášející dle svého uvážení doporučí zaznamenání klíčových informací.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Holata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné