VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Převodové ústrojí 3 – samočinné převodovky
Kód modulu
23-m-3/AB80
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalosti matematiky a geometrie. Předpokládá se předchozí absolvování modulů Motorová vozidla, Převodové ústrojí 1 a Převodové ústrojí 2.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje žákům informace o účelu samočinných převodovek, o jejich typech, konstrukci, principu činnosti a způsobech ovládání. Žáci se seznamují s používanou terminologii a získávají komplexní pohled na danou problematiku. Žáci také získají informace o servisu samočinných převodovek, o možných závadách a o způsobech diagnostiky těchto závad. Obsah modulu vede k pochopení a získání znalostí o tomto převodovém ústrojí s ohledem na současný vývoj.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí účel samočinných převodovek, uvede jejich základní druhy a vlastnosti;
- popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem;
- popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů;
- uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Převodové ústrojí:
- Účel samočinných převodovek, základní rozdělení
- Hydrodynamický měnič
- Planetové převody
- Převodovky s hydrodynamickým měničem
- Dvouspojkové převodovky
- Variátory
- Diagnostika a servis samočinných převodovek
Učební činnosti žáků a strategie výuky
1. vysvětlí účel samočinných převodovek, uvede jejich základní druhy a vlastnosti;
- žák na základě výkladu přednášejícího stručně popíše základní účel a rozdělení samočinných převodovek
- žák posoudí výhody a nevýhody samočinných převodovek ve srovnání s manuálními a posoudí vhodnost jejich použití pro jednotlivé druhy vozidel
2. popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen s konstrukcí a principem činnosti samočinné převodovky s hydrodynamickým měničem
- žák uvede způsoby ovládání této převodovky a vysvětlí princip jejich činnosti
3. popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen s konstrukcí a principem činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů a stručně je popíše
- žák uvede základní principy ovládání těchto převodovek
4. uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu;
- žák je formou výkladu seznámen s nejčastějšími závadami samočinných převodovek
- žák je seznámen s možnostmi diagnostiky závad samočinných převodovek a s jejich základními principy
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen s technologickými postupy při opravách a servisu samočinných převodovek
- žáci ve skupinách na základě popisu chování vozidla určí pravděpodobnou závadu samočinné převodovky a navrhnou způsob odstranění. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude posuzovat jiný druh závady)
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník (obory vzdělání H a L0 zabývající se autoopravárenstvím)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák:
1. vysvětlí účel samočinných převodovek a uvede jejich základní vlastnosti;
2. popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
Rozsah testu:
- 6 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 3 otevřené úlohy se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 25
3. popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů;
4. uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
Rozsah testu:
- 5 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 5 otevřených úloh se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 32
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledků pro splnění modulu:
- Absence žáka při výuce modulu nesmí přesáhnout 25% .
- Žák vypracuje dva klasifikační testy, úspěšnost u každého z nich musí být alespoň 45% z celkového počtu bodů.
- V případě, že úspěšnost v testu bude nižší než 45% z celkového počtu bodů, má žák (při podmínce, že druhý test vypracoval úspěšně) možnost dodatečně vypracovat jeden opravný test.
- Známkování testů - bodová úspěšnost:
- 100 – 87 % 1
- 86 – 73 % 2
- 72 – 59 % 3
- 58 – 45 % 4
- 44 – 0 % 5
- Výsledná známka z absolvovaného modulu bude vypočtena jako aritmetický průměr známek ze všech vypracovaných testů (včetně případných neúspěšných).
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení:
- vysvětlí účel samočinných převodovek, uvede jejich základní druhy a vlastnosti - ověřování formou písemného testu
- popíše konstrukci a princip činnosti samočinných převodovek s hydrodynamickým měničem - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
- popíše konstrukci a princip činnosti dvouspojkových převodovek a variátorů - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
- uvede možné závady samočinných převodovek, určí možnosti jejich diagnostiky, uvede postupy a zásady při servisu - ověřování formou písemného testu a ústního zkoušení
Doporučená literatura
JÁN,ŽDÁNSKÝ,ČUPERA. Automobily 2 – Převody. 4. vydání. Brno: Avid, 2012. ISBN 978-80-87143-21-6
POŠTA A KOL. Opravárenství a diagnostika 2. 1. vydání. Praha: Informatorium, 2002. ISBN – 80 – 86073 – 88 – 2
GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 - X
Poznámky
- K realizaci výuky formou prezentací je nutné vybavení učebny PC a projektorem.
- Pro názornost výuky ve vhodné používat modely popisovaných součástí a mechanismů.
- Jako výukové prezentace je vhodné použít příslušné digitální učební materiály (tzv. DUMY). Stručné výukové prezentace jsou součástí komplexních úloh náležících k modulu.
- Pokud je to možné, je vhodné přednes doplnit animacemi a videi, ve kterých je názorně předvedena pracovní činnost probíraných součástí a mechanismů.
- Žáci si během výuky dělají poznámky a nákresy, přednášející dle svého uvážení doporučí zaznamenání klíčových informací.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Holata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.