VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Podvozek 3 – brzdové systémy
Kód modulu
23-m-3/AB81
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Vzduchotlaké a zpomalovací brzdy
Druhy a vlastnosti brzd osobních vozidel
Ovládání brzd osobních automobilů
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
Délka modulu (počet hodin)
28
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní znalosti fyziky a geometrie. Předpokládá se předchozí absolvování modulů Motorová vozidla, Podvozek 1, Podvozek 2.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul poskytuje žákům informace o účelu, konstrukci a principu činnosti jednotlivých druhů brzdových soustav a bezpečnostních brzdových systémů. Seznamuje je s používanou terminologii a přispívá ke komplexnímu pohledu na danou problematiku. Žáci také získají informace o způsobech kontrol součástí brzdového systému, o jejich pravidelné údržbě, o možných závadách těchto součástí a o způsobech jejich diagnostikování a odstranění. Obsah modulu vede k pochopení a získání znalostí o této podvozkové skupině s ohledem na současný vývoj.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozdělí brzdové soustavy dle účelu a vysvětlí význam základních pojmů;
- popíše konstrukci a funkci bubnových a kotoučových brzd;
- stanoví způsoby kontrol brzd a popíše jejich postup;
- popíše postupy a zásady při opravách a seřízení brzd;
- popíše princip činnosti a konstrukci systému hydraulického ovládání brzd;
- popíše postupy při údržbě a opravách hydraulického ovládání brzd;
- uvede základní druhy bezpečnostních brzdových systémů a
- vysvětlí jejich účel;
- uvede možné závady bezpečnostních brzdových systémů a stanoví způsoby jejich diagnostiky
- popíše konstrukci a princip činnosti vzduchotlaké brzdové soustavy
- uvede možné závady vzduchotlakých brzd a zásady jejich diagnostiky a oprav
- uvede účel, druhy a základní princip činnosti zpomalovacích brzd
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Brzdové systémy:
- Druhy brzdových soustav, základní pojmy
- Bubnové brzdy
- Servis bubnových brzd
- Kotoučové brzdy
- Servis kotoučových brzd
- Hydraulické ovládání brzd
- Posilovače brzd
- Servis ovládací soustavy
- Bezpečnostní brzdové systémy
- Diagnostika a servis bezpečnostních systémů
- Vzduchotlaká brzdová soustava
- Diagnostika a servis vzduchotlaké soustavy
- Zpomalovací brzdy
- Klasifikační test 3
Učební činnosti žáků a strategie výuky
1. rozdělí brzdové soustavy dle účelu a vysvětlí význam základních pojmů;
- žák na základě výkladu a prezentace přednášejícího uvede druhy brzdových soustav používaných na osobních a užitkových vozidlech a stručně vysvětlí jejich účel
- žák se formou výkladu a prezentace seznamuje se základními pojmy vztahujícími se k problematice brždění
žáci ve skupinách vyřeší jednoduchý příklad pro výpočet brzdné dráhy automobilu. Každá skupina bude mít jiné vstupní hodnoty příkladu a se svými výsledky seznámí ostatní skupiny.
2. popíše konstrukci a funkci bubnových a kotoučových brzd;
- žák na základě výkladu a prezentace přednášejícího popíše konstrukci a princip fungování bubnových a kotoučových brzd osobních vozidel
- žáci se rozdělí do dvou skupin a každá skupina posoudí výhody a nevýhody bubnových nebo kotoučových brzd a vhodnost jejich aplikace na osobní vozidla. Se svými závěry seznámí druhou skupinu
3. stanoví způsoby kontrol brzd a popíše jejich postup;
- žák na základě výkladu vyjmenuje používané zkoušky funkce a stavu brzd a uvede jejich základní princip
- žáci ve skupinách vyhodnotí podle předloženého protokolu zkoušky brzd stav brzdové soustavy vozidla a se svými závěry seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude posuzovat jiný protokol)
4. popíše postupy a zásady při opravách a seřízení brzd;
- žák je formou výkladu seznámen s obvyklými závadami bubnových a kotoučových brzd osobních vozidel
- žák na základě výkladu uvede předepsané zásady a postupy používané při servisu a opravách bubnových a kotoučových brzd
- žáci ve skupinách na základě zadaných projevů chování vozidla posoudí, jakou závadu pravděpodobně vykazuje jeho brzdová soustava, a navrhnou způsob opravy. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny
5. popíše princip činnosti a konstrukci systému hydraulického ovládání brzd;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen se základními fyzikálními principy hydraulického ovládání brzd a vysvětlí jeho podstatu
- žák na základě prezentace popíše konstrukci a funkci součástí hydraulického ovládacího okruhu
- žák uvede požadované vlastnosti brzdových kapalin a vyjmenuje jejich druhy
- žák na základě výkladu a prezentace přednášejícího vysvětlí účel, princip činnosti a konstrukci posilovačů brzd
- žáci ve skupinách vyřeší jednoduchý příklad na výpočet silových poměrů hydraulické ovládací soustavy brzd. Se svými výsledky seznámí ostatní skupiny (každá skupina bude pracovat s jinými vstupními parametry příkladu)
6. popíše postupy při údržbě a opravách hydraulického ovládání brzd;
- žák je na základě výkladu seznámen s obvyklými závadami hydraulické ovládací soustavy, uvede základní postupy a zásady při servisu a opravách soustavy
- žáci ve skupinách na základě zadaných projevů chování vozidla posoudí, jakou závadu pravděpodobně vykazuje jeho ovládací brzdový systém, a navrhnou způsob opravy. Se svými závěry seznámí ostatní skupiny.
7. uvede základní druhy bezpečnostních brzdových systémů a vysvětlí jejich funkci;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen s bezpečnostními systémy ABS a ESP, vysvětlí jejich účel, princip činnosti a konstrukci
- 8. uvede možné závady bezpečnostních brzdových systémů a stanoví způsoby jejich diagnostiky;
- žák je formou výkladu seznámen s možnými závadami bezpečnostních brzdových systémů, uvede postupy při diagnostikování těchto závad a způsoby jejich odstranění
9. popíše konstrukci a princip činnosti vzduchotlaké brzdové soustavy;
- žák je formou výkladu a prezentace seznámen se základními principy vzduchotlakého ovládání brzd užitkových vozidel
- žák na základě prezentace uvede součásti vzduchotlakého ovládacího okruhu, popíše jejich základní konstrukci a funkci
10. uvede možné závady vzduchotlakých brzd a zásady jejich diagnostiky a oprav;
- žák je formou výkladu seznámen s obvýklými závadami vzduchotlaké brzdové soustavy
- žák uvede standartní postupy při diagnostikování a odstraňování těchto závad
11. uvede účel, druhy a základní princip činnosti zpomalovacích brzd;
- žák je formou výkladu a prezentace přednášejícího seznámen s účelem zpomalovacích brzd užitkových vozidel
- žák na základě výkladu uvede základní druhy zpomalovacích brzd, popíše jejich konstrukci a princip činnosti
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník (obory vzdělání H a L0 zabývající se autoopravárenstvím)
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák:
1. rozdělí brzdové soustavy dle účelu a vysvětlí význam základních pojmů;
2. popíše konstrukci a funkci bubnových a kotoučových brzd;
3. stanoví způsoby kontrol brzd a popíše jejich postup;
4. popíše postupy a zásady při opravách a seřízení brzd;
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
Rozsah testu:
- 8 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 4 otevřené úlohy se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 36
5. popíše princip činnosti a konstrukci systému hydraulického ovládání brzd;
6. popíše postupy při údržbě a opravách hydraulického ovládání brzd;
7. uvede základní druhy bezpečnostních brzdových systémů a vysvětlí jejich funkci;
8. uvede možné závady bezpečnostních brzdových systémů a stanoví způsoby jejich diagnostiky
- ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu.
Rozsah testu:
- 5 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 5 otevřených úloh se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 34
9. popíše konstrukci a princip činnosti vzduchotlaké brzdové soustavy
10. uvede možné závady vzduchotlakých brzd a zásady jejich diagnostiky a oprav
11. uvede účel, druhy a základní princip činnosti zpomalovacích brzd
ověření bude provedeno formou vypracování a vyhodnocení klasifikačního testu
Rozsah testu:
- 6 uzavřených úloh s výběrem správné odpovědi
- 2 otevřené úlohy se slovní odpovědí nebo popisem
- max. dosažitelný počet bodů = 30
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
- Absence žáka při výuce modulu nesmí přesáhnout 25% .
- Žák vypracuje tři klasifikační testy, úspěšnost u každého z nich musí být alespoň 45% z celkového počtu bodů.
- V případě, že úspěšnost v testu bude nižší než 45% z celkového počtu bodů, má žák (při podmínce, že dva další testy vypracoval úspěšně) možnost dodatečně vypracovat jeden opravný test.
- Známkování testů - bodová úspěšnost:
- 100 – 87 % 1
- 86 – 73 % 2
- 72 – 59 % 3
- 58 – 45 % 4
- 44 – 0 % 5
- Výsledná známka z absolvovaného modulu bude vypočtena jako aritmetický průměr známek ze všech vypracovaných testů (včetně případných neúspěšných).
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení:
- rozdělí brzdové soustavy dle účelu a vysvětlí význam základních pojmů - ověřováno formou písemného testu
- popíše konstrukci a funkci bubnových a kotoučových brzd - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
- stanoví způsoby kontrol brzd a popíše jejich postup - ověřováno formou písemného testu
- popíše postupy a zásady při opravách a seřízení brzd - ověřováno formou písemného testu
- popíše princip činnosti a konstrukci systému hydraulického ovládání brzd - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
- popíše postupy při údržbě a opravách hydraulického ovládání brzd - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
- uvede základní druhy bezpečnostních brzdových systémů a vysvětlí jejich účel - ověřováno formou písemného testu
- uvede možné závady bezpečnostních brzdových systémů a stanoví způsoby jejich diagnostiky
- popíše konstrukci a princip činnosti vzduchotlaké brzdové soustavy - ověřování formou ústního zkoušení s praktickým provedením
- uvede možné závady vzduchotlakých brzd a zásady jejich diagnostiky a oprav - ověřováno formou písemného testu
- uvede účel, druhy a základní princip činnosti zpomalovacích brzd - ověřováno formou písemného testu
Doporučená literatura
JAN,ŽDÁNSKÝ,ČUPERA. Automobily 1 – Podvozky. 4. vydání. Brno: Avid, 2012. ISBN 978-80-87143-24-7
POŠTA A KOL. Opravárenství a diagnostika 1., 2. vydání. Praha: Informatorium, 2005. ISBN 978 – 80 – 7333 – 058 – 3
GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 - X
Poznámky
- K realizaci výuky formou prezentací je nutné vybavení učebny PC a projektorem.
- Pro názornost výuky ve vhodné používat modely popisovaných součástí a mechanismů.
- Jako výukové prezentace je vhodné použít příslušné digitální učební materiály (tzv. DUMY). Stručné výukové prezentace jsou součástí komplexních úloh náležících k modulu.
- Pokud je to možné, je vhodné přednes doplnit animacemi a videi, ve kterých je názorně předvedena pracovní činnost probíraných součástí a mechanismů.
- Žáci si během výuky dělají poznámky a nákresy, přednášející dle svého uvážení doporučí zaznamenání klíčových informací.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Holata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.