Detail komplexní úlohy Tradiční i netradiční přílohy z brambor

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Tradiční i netradiční přílohy z brambor

Kód úlohy

65-u-4/AA99

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Vazba na vzdělávací modul(y)

Škola

Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky, Vsetín

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

Datum vytvoření

18. 03. 2019 21:08

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

8

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

25

Charakteristika/anotace

Cílem komplexní úlohy je poskytnout žákům teoreticky základní znalosti o přílohách z brambor, které jsou typické pro českou kuchyni. Žák získá vědomosti o varných typech, porozumí použití brambor podle jejich typu a vhodných technologických úpravách.

Žák se naučí, kterými dalšími potravinami můžeme doplňovat složitější úpravy brambor a jak můžeme zpracovat brambory tradičním i netradičním způsobem. Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách. 

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

 Žák:

  1. Charakterizuje přílohy z brambor
  2. Popíše technologické postupy úprav brambor:
  • Přílohy z loupaných brambor
  • Přílohy z brambor vařených ve slupce
  • Přílohy z brambor upravovaných pečením
  • Přílohy z brambor z těsta syrových brambor
  • Přílohy z brambor vařených ve slupce

 3.Aplikuje získané teoretické poznatky

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

1. Charakterizuje přílohy z brambor – 1 VH

  • Popíše správné skladování brambor
  • Vysvětlí, jak postupujeme při čištění brambor před tepelnou úpravou
  • Vysvětlí, jak zvyšujeme biologickou a energetickou hodnotu přílohy z brambor

2. Popíše technologické postupy úprav brambor - 5 VH

  • Přílohy z loupaných brambor
  • Přílohy z brambor vařených ve slupce
  • Přílohy z brambor upravovaných pečením
  • Přílohy z brambor z těsta syrových brambor
  • Přílohy z brambor vařených ve slupce

Sleduje prezentace a výklad na dané téma a reaguje na dotazy učitele

  • Uvede, jaké přílohy vyrábíme z bramborových těst
  • Dokáže vyhledat v recepturách určený pokrm
  • Vyjmenuje potřebné suroviny pro připravovanou přílohu
  • Popíše technologický postup a expedici přílohy z brambor
  • Popíše, jaké tvary brambor připravujeme pro pečení a smažení        
  • Zvolí vhodná technologická zařízení pro daný účel
  • Ovládá moderní trendy tepelné úpravy brambor s využitím moderních zařízení

3. Aplikuje získané teoretické poznatky – 2 VH

  • Uplatní teoretické znalosti a používá odbornou terminologii
  • Popíše výrobní postup určené přílohy
  • Samostatně vyplní pracovní listy č. 1, 2
  • Zdůvodní své odpovědi

Metodická doporučení

Komplexní úlohu lze využít v rámci předmětu Technologie, v teoretické výuce a v odborném výcviku výše uvedeného oboru. Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které na sebe navazují. Znalosti potřebné ke splnění komplexní úlohy žák získá v teoretickém vyučování.

1. dílčí část

  • vhodná forma výuky je výklad učitele doplněný o prezentace, práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky
  •  k úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva a diskuze
  • diskuse rozvine u žáků schopnost aktivně a pohotově využívat jejich myšlenkové operace, formulovat podstatu problém a přesně se vyjadřovat
  • žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
  • žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou

2. dílčí část

  • pracovní listy – 1, 2, slouží k ověření teoretických znalostí a poznatků
  • učitel seznámí žáky se zadáním, připomene postup při řešení
  • žák následně pracuje samostatně, aktivně pracuje s pracovními listy, čímž rozvíjí vlastní myšlenkovou kulturu, získává vědomosti i myšlenkové dovednosti, rozvíjí vlastní iniciativu, poznává potřeby uplatnitelné v odborné praxi
  • učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice

3. dílčí část

  • žák dokáže vyhledat v recepturách určenou přílohu
  • žák popíše technologický postup přípravy přílohy z brambor, typické vlastnosti a expedici
  • žák vysvětlí, k jakým pokrmům je možné jednotlivé úpravy brambor zvolit jako přílohu
  • učitel dohlíží na průběh činností
  • učitel konzultuje s žáky jejich chyby
  • učitel kontroluje správnost odpovědí
  • učitel provede závěrečné hodnocení

Způsob realizace

  • organizační forma výuky teoretická, průřezová, povinná
  • komplexní úloha bude řešena v odborné učebně

Pomůcky

Teoretická výuka probíhá v klasické učebně, s využitím informačních a komunikačních technologií.  

Technické vybavení:

  • počítač
  • MS Word, Power Point
  • dataprojektor
  • plátno na promítání (interaktivní tabule)

Učební (odborné) pomůcky pro žáka:

  • učebnice -  Hana Sedláčková. Technologie přípravy pokrmů 2., Alena Šindelková: Kuchařské práce
  • záznamový blok
  • psací potřeby

Učební (odborné) pomůcky pro učitele:

  • shodné s požadavky na žáka
  • pracovní listy pro samostatnou práci žáků, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

1. Dílčí část - žáci získávají prostřednictvím učitele teoretické poznatky o tradičních i netradičních přílohách z brambor, na základě učebního textu a odborného výkladu si žáci pořizují zápisy.

  • předpokládá se spolupráce učitele se žákem
  • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů
  • posuzuje se správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů
  • oceňuje se aktivita žáka

2. dílčí část - Tradiční i netradiční přílohy z brambor, žáci vyplňují pracovní listy, čímž si zopakují získané vědomosti.

  • žák vyplňuje postupně 2 pracovní listy
  • hodnotí se samostatnost žáka při práci
  • hodnotí se forma zpracování a věcná správnost
  • kladně se posuzují nadstandartní odpovědi, jež žák uvedl nad požadovaný rámec učiva a souvisí s moderními trendy v gastronomii
  • každý pracovní list má samostatné hodnocení

3. dílčí část  - Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách.

  • hodnocení pracovních listů
  • ústní zkoušení
  • výsledné hodnocení slouží jako zpětná vazba pro učitele a žák

Kritéria hodnocení

Komplexní úloha se považuje za splněnoupři dodržení následujících kritérií:

  • 1x ústní zkoušení znalostí 
  • 2x písemné zkoušení 

Podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:

  • soustavným sledováním výsledků vzdělávání žáka a jeho připravenosti na vyučování
  • ústním a písemným zkoušením, kontrolními písemnými pracemi
  • analýzou výsledků činností žáka

Při určování stupně prospěchu se hodnotí teoretické zvládnutí učiva žákem. Vyučující zároveň zohledňuje doporučení psychologických a jiných vyšetření, která mají přímý vztah ke způsobu hodnocení a získávání podkladů ke klasifikaci.

Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou u písemného hodnocení:

  • 100- 90%    správných odpovědí                   1
  •   80 - 70%   správných odpovědí                   2
  •           50%   správných odpovědí                  3
  •   40 -  30 %  správných odpovědí                  4
  •            20%  a méně správných odpovědí     5

Doporučená literatura

Alena Šindelková. Kuchařské práce. Technologie 1. díl. Praha: Parta, 2016. 91 s. ISBN:978-80-7320-052.

Hana Sedláčková. Technologie přípravy pokrmů 2. Praha: Fortuna, 2007. 85 s. ISBN: 80-7168-952-1.

Poznámky

Přehled o úloze

  • Prezentace  
  • Pracovní list 1, 2
  • Správná řešení 1, 2
  • Hodnotící tabulka

Přílohy

1. Prezentace:    Tradiční i netradiční přílohy z brambor

2. Pracovní listy: Tradiční i netradiční přílohy z brambor

3. Hodnotící tabulka

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.