VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Jednoduchá regulace ve vytápění
Kód úlohy
39-u-4/AH81
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
39 - Speciální a interdisciplinární obory
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Vazba na vzdělávací modul(y)
Měření a regulace 2
Škola
Střední škola polytechnická Brno, Jílová, příspěvková organizace, Jílová, Brno
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
Datum vytvoření
31. 01. 2020 10:12
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
18
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
4. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
12
Charakteristika/anotace
- Regulace vysvětlena v tematickém celku Měření a regulace (obor vzdělání 39-41-L/02), Vytápění (obor vzdělání 36-45-M/01) – výklad, zopakování, princip a druhy a funkce jednotlivých snímačů, druhy akčních členů
- Ve Vytápění vysvětlen účel pro vytápění, specifické druhy snímačů a akčních členů pro regulaci otopných soustav, základní regulační schéma pro otopnou soustavu
- Programování regulátoru je součástí tematického celku ICT – automatizace, využití modulu sériově používaného firmami v oboru MaR (měření a regulace) s využitím bezplatného softwaru
- Funkce a princip snímačů používajících regulátor včetně jeho ověření jeho správné funkce na reálné otopné soustavě v předmětu Měření a regulace (obor vzdělání39-41-L/02), Laboratorní cvičení (obor vzdělání 36-45-M/01) – výklad, měření
- Montáž provedena v odborném výcviku obor vz. 39-41-L/02
Komplexní úloha je zaměřena na monitoring dovedností získaných v průběhu studia. Řešením komplexní úlohy si žáci ověří, nakolik dovedou uplatnit výsledky učení, ke kterým směřovala výuka v oblasti teoretické a praktické přípravy. Úloha pracuje s regulací, jako nezbytnou součástí jakékoliv soustavy vytápění. Žáci si ověří, nakolik se orientují v tom, co je regulace, z jakých částí se skládá, co znamená ji v reálu naprogramovat, zda chápou správně princip a funkci snímačů, co znamená správně regulaci namontovat (obor vz. 39-41-L/02). Úloha zároveň žákům umožňuje doplnění/oživení dosud neosvojených znalostí a dovedností, a může tak být součástí příprav k maturitní zkoušce.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozumí použití a funkci regulace
- rozumí fungování a principu jednotlivých částí regulace
- naprogramuje jednoduchou regulaci
- ověří správnou funkci regulace
- namontuje regulaci (obor vz. 39-41-L/02)
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Realizuje učitel:
- Vysvětlení regulace, výklad doplněný projekcí a názornými ukázkami – co to je, k čemu slouží, z čeho se skládá, funkce jednotlivých částí.
- Specifika regulace ve vytápění, schémata regulace, výklad doplněný projekcí – kreslení a čtení schémat.
- Programování jednoduché regulace, výklad doplněný projekcí a názornou ukázkou programování (předvedení naprogramování regulace).
Realizují žáci:
- Naprogramování zadané regulace, samostatná (individuální) práce jednotlivých žáků.
- Skupinové ověření funkce naprogramované regulace, práce ve skupinách žáků pod dohledem vyučujícího.
- Montáž naprogramované regulace, samostatná (individuální) práce jednotlivých žáků.
Metodická doporučení
1. a 2. dílčí část
- Stěžejní metodou je metoda problémového výkladu, spočívající v problému vytyčeném učitelem (formulovaném), kdy žáci společně s učitelem, popř. samostatně, problém analyzují, formulují postup řešení s následným výběrem a verifikací (ověřením) optimálního řešení. Tato metoda je učitelem v jednotlivých případech vhodně doplňována metodou informačně receptivní formou výkladu, vysvětlováním, popisem, ústní nebo obrazovou reprodukcí, a to s maximálním využitím odborných učebních textů, prezentace textů a obrazů prostřednictvím přenosných počítačů (notebooků) s napojením na dataprojektory a projekcí názorného učiva na plátno.
- Na tuto činnost pak navazuje metoda reproduktivní, spočívající v učitelem vypracovaným a organizovaným systémem úloh, především napodobováním, řešením typových úloh, opakovací rozhovory a diskuse o problému.
3. dílčí část
- forma výkladu, doplněná o příklad přímo provedený v návrhovém softwaru pro získání vědomostí
- společně k vyučujícím formou napodobování naprogramují možný softwar
- jako samostatnou úlohu každý zvlášť u svého počítače programuje softwar
4. dílčí část
- software je pomocí flash disku nahrán do regulátoru, ten je napojen na reálnou otopnou soustavu
- žáci jsou rozděleni do dvou skupin
- žáci provádí měření dle postupu v pracovním listu a dle předchozích zkušeností z měření
- žáci vyplní pracovní list, na jehož základě budou hodnocení
5. dílčí část
- vyučujícím předvedena názorná správná montáž
- žáci pak individuálně zkouší montáž napodobit
Způsob realizace
Způsob realizace:
- teoreticko-praktická úloha, povinná/volitelná (podle volby školy);
Místo realizace:
- učebna, počítačová učebna, odborná učebna vytápění, učebna určená pro odborný výcvik elektro a vytápění
Pomůcky
Technické vybavení:
- Základní sériový modul regulace se snímači – teploty, spínači el. obvodů
- SW pro modul regulace (bezplatný od výrobce modulu) Det Studio
- Počítač – doporučená konfigurace:
MS Windows XP SP3 , Vista Windows 7, Windows 8 (32bit, 64 bit), Windows 10 (32bit,64 bit) min. procesor Pentium 1 GHz nebo rychlejší a nejméně 512 MB paměti RAM,,rozlišení obrazovky 1024 X768
- požadavek na volné místo: DetStudio 330 MB, Det StudioTools 500MB
- pro počítače bez COM portu je nutný převodník
- instalační služba systému Windows XP nebo novější, Internet Explorer 5.01 nebo novější
- dataprojektor
- plátno na promítání
- případně kopírka, skener
- odborná učebna vytápění
- odborná učebna pro odborný výcvik – elektro a instalo
Pomůcky učitele:
Pomůcky pro žáka:
- psací potřeby
- odborná literatura, elektronické zdroje
- případně učební materiály k dané problematice[
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. dílčí část
- žáci vysvětlí účel a důvod regulace, její skladbu, funkci, příklady jednotlivých částí
- žáci vysvětlí principy různých druhů snímačů použitých v regulaci, jejich funkci
- žáci vysvětlí možnosti ovládání akčních členů v regulaci
2. dílčí část
- žáci popíší konkrétní druhy snímačů, regulátorů a akčních členů používaných při regulaci na otopné soustavě, základní regulační schémata pro regulaci ve vytápění
3. dílčí část
- žáci individuálně naprogramují jednoduchou regulaci pro vytápění základního sériového modulu se snímači v pomocí návrhového softwaru pro programovatelnou regulaci
4. dílčí část
- žáci ve skupině ověří správnou funkci regulátoru na skutečné otopné soustavě
- z měření vypracují protokol – vyplní pracovní list
5. dílčí část
- žáci každý individuálně namontují naprogramovanou regulaci, tak aby byla plně funkční
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- test, mezní hranice úspěšnosti je nad 40 %
2. dílčí část
- řešení test, mezní hranice úspěšnosti je nad 40 %
3. dílčí část
- učitel zhodnotí správnost programu pro regulační modul se snímači, mezní hranice úspěšnosti je nad 40 %
4. dílčí část
- zda byla kompletní funkčnost regulace, její správná funkce, přesnost a měřící rozsah snímačů – vše by mělo být součástí protokolu z měření dodaného formou pracovního listu
- Zkontrolovaná funkce snímače, regulátoru, akčního členu, správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno, správně zhodnocené měření – výborný
- Zkontrolovaná funkce snímače, regulátoru, akčního členu, správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno – chvalitebný
- Zkontrolovaná funkce snímače, regulátoru, správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno – dobrý
- Zkontrolovaná funkce snímače, správně seznam použitých měřidel, správně naměřeno, správně zhodnocené měření - dostatečný
- Nezkontrolovaná funkce snímače, regulátoru, akčního členu, špatně naměřeno nebo špatně seznam použitých měřidel – nedostatečný
5. dílčí část
- učitel zhodnotí správnost namontované regulace – zvlášť elektrické napojení na silnoproud, slaboproud a zvlášť správná montáž snímačů – umístění, úprava prostředí, uchycení
- mezní hranice úspěšnosti je nad 40 %
Doporučená literatura
Studijní opory vypracované vyučujícím pro konkrétní realizaci KÚ.
DUFKA, Jaroslav. Vytápění pro 3. ročník učebního oboru instalatér. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80-85920-80-8.
TAJBR, Stanislav. Vytápění pro 1. a 2. ročník učebního oboru instalatér. Praha: Sobotáles, 1998. ISBN 80-85920-53-0.
https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/929
Manuál pro programu Det Studio
Poznámky
Délka/časová náročnost úlohy:
18 hodin - obor vzdělání 39-41-L/02 Mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení
12 hodin - obor vzdělání 36-45-M/01 Technická zařízení budov
- dílčí část: 8 hodin
- dílčí část: 2 hodiny
- dílčí část: 4 hodiny
- dílčí část: 4 hodin pouze obor vzdělání 39-41-L/02
- dílčí část: počet hodin bude zvolen dle konkrétní regulace, jejíž montáž bude žák provádět,
Úloha je určena pro řešení:
- individuální: 1.,2. ,4, 5. dílčí část úlohy
- skupinové: 3. dílčí část úlohy – 2-3 žáci ve skupině
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumil Kašpárek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.