VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Identifikační znaky živnostníka
Kód úlohy
99-u-3/AH83
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Vazba na vzdělávací modul(y)
Identifikační znaky živnostníka
Škola
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace, Žákovská, Sokolov
Klíčové kompetence
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
24. 01. 2020 13:40
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník, 2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl pomocí tvorby ve Wordu nebo v Excelu, dílčích příkladů a samostatné práce naučit žáky, jak správně se rozhodnout o výběru oboru činnosti podnikání. Jak vytvořit vhodné podklady k podnikání a jak vyplnit nutné doklady a tiskopisy k založení živnosti. Dále jak správně založit podle legislativy firmu a jak se orientovat v činnosti živnostenského úřadu. Žák pracuje se získanými teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z modulu „Identifikační znaky živnostníka“.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání, teorie a pracovní listy jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Používá odbornou terminologii pojmů
- Vybere, zvolí a vytvoří podklady k správnému a vhodnému oboru podnikání
- Vytvoří samostatné modelové příklady (pomocí zadaných úkolů nebo odborného výcviku), na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při výběru vhodného oboru a předmětu podnikání živnostníka
- Vybere předmět podnikání, zvolí právní formy podnikání, zvolí vhodné jméno firmy a předmětu podnikání
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- Používá odbornou terminologii dokladů
- sleduje prezentaci na dané téma a reaguje na dotazy vyučujícího
- samostatně řeší zadané otázky vyučujícího
- Vybere, zvolí a vytvoří podklady k správnému a vhodnému oboru podnikání
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky – pracovní list
- žák systematicky rozdělí právnické a podnikající fyzické osoby (PO a FO)
- žák systematicky pracuje s úplnými zněními zákonů (UZZ)
- Vytvoří samostatné modelové příklady (pomocí zadaných úkolů nebo odborného výcviku), na kterém uplatní teoretické poznatky a praktické dovednosti při výběru vhodného oboru a předmětu podnikání živnostníka
- navrhne si fiktivní firmu,
- definuje a určí předmět činnosti podnikání fiktivní firmy
- definuje a určí právní formu podnikání
- sestaví podle AKTUALIZACE občanského zákoníku spolu se zákonem o obchodních korporacích POVINNÉ ÚDAJE NA WEBOVÝCH STRÁNKÁCH PODNIKATELŮ jak pro právnické tak i fyzické osoby.
- Vybere předmět podnikání, zvolí právní formy podnikání, zvolí vhodné jméno firmy a předmětu podnikání
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
Doporučený časový rozvrh činí 4 vyučovacích hodiny pro každou dílčí část. Je doporučena i domácí příprava v rozsahu alespoň jedné hodiny pro každou dílčí část.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
1. dílčí část
- prezentace slouží k vysvětlení a procvičení terminologií na konkrétních příkladech
- učitel vede žáky formou diskuse k doplnění požadovaných úkolů
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost
2. dílčí část
- pracovní list slouží k opakování a postupnému zapamatování učiva
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zkontroluje správnost tvorby dokladů a jejich vyplnění
3. dílčí část
- souvislý příklad slouží k aplikaci teoretických poznatků do praktického příkladu
- učitel seznámí žáky se souvislým příkladem, připomene postup při řešení
- učitel společně se žáky vypracuje křížovku
- žáci následně pracují samostatně
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel zodpovídá na případné dotazy k dané problematice
- učitel zkontroluje správnost souvislého příkladu
- společně se žáky spolupracuje na splnění úkolu
- učitel přizpůsobuje tempo a zodpovídá na případné dotazy
4. dílčí část
- vyučující zadá samostatně každému žákovi nebo skupině žáků vytvoření samostatného modelového příkladu
- učitel vysvětlí požadavky a podmínky zadaného modelového příkladu – v čem bude fiktivní firma podnikat; definování a tvorby tiskopisů (živnostenský list, identifikační údaje…), formu a způsob odevzdání.
Způsob realizace
teoretická, průřezová, povinná
Pomůcky
Technické vybavení:
- počítače
- tiskárna
- MS Word, MS Excel (či obdobný software)
- dataprojektor
- plátno na promítání
Učební pomůcky učitele:
- zadání komplexní úlohy - počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- živnostenský zákoník
Učební pomůcky pro žáka:
- kalkulačka
- učební dokumenty k dané problematice
- psací potřeby
- ÚZ živnostenský
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Kritéria hodnocení
1. dílčí část
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů; správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů; způsob formulace; aktivita žáka
- předpokládá se spolupráce vyučujícího se žákem, dílčí část se nehodnotí
2. dílčí část
- hodnotí se věcná správnost tvorby a doplnění; aktivní přístup; samostatnost
- hodnotí se věcná správnost, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace výsledků před třídou a vyučujícím
- celkem 3 dílčí příklady; žák získá za každý příklad 5 bodů; celkem 15 bodů; uspěl při správném a věcném doplnění 1 příkladu
3. dílčí část
hodnotí se věcná správnost výpočtu, samostatnost při práci na jednotlivých úkolech; prezentace vypočtených výsledků před třídou a vyučujícím
- žák získá celkem 10 bodů; uspěl při získání 5 bodů
4. dílčí část
- hodnotí se námět samostatného modelového příkladu; forma zpracování; věcná správnost; samostatnost při řešení; obhajoba a prezentace přinesené práce
- celkový počet za modelový příklad 30 bodů; uspěl při dosažení celkem 10 bodů
- hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách a domácí příprava na samostatném modelovém příkladu.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, Jana a kolektiv. Ekonomie 2017: Stručný přehled. Zlín: CEED, 2018. 304 s. ISBN 978-80-87301-23-4
POVINNÉ ÚDAJE NA WEBOVÝCH STRÁNKÁCH PODNIKATELŮ | Advokátní kancelář Praha 1 | Macek Legal | právní služby & advokát . Macek Legal - Advokátní kancelář Praha 1 [online]. Dostupné z: https://www.maceklegal.cz/povinne-udaje-na-webovych-strankach-podnikatelu.html
Pomůžeme vám rozjet vaše podnikání | iPodnikatel.cz. Pomůžeme vám rozjet vaše podnikání | iPodnikatel.cz [online]. Copyright © 2011 [cit. 04.03.2020]. Dostupné z: https://www.ipodnikatel.cz/
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Angelika Klímová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.