VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Technologie strojní, výběr a opracování materiálu, nástrojů,seřízení
Kód úlohy
82-u-3/AA78
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Technologie strojního opracování materiálů – Výběr materiálů – Používání nářadí – Příprava – Seřízení
Škola
Střední škola nábytkářská a obchodní Bystřice pod Hostýnem, Holešovská, Bystřice pod Hostýnem
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 03. 2019 10:46
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
32
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
10
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky správné pracovní návyky při strojním obrábění, používat správné technologické postupy a volit vhodné nástroje s ohledem na druh zpracovávaného materiálu. Součástí komplexní úlohy je praktické cvičení a seřízení stroje.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a popíše základní konstrukce dřevoobráběcích strojů
- charakterizuje a popíše převody a pohonné jednotky
- charakterizuje a popíše jednotlivé parametry obrábění
- znalost bezpečnostních předpisů při obrábění dřeva
- znalost vhodné volby dřevoobráběcích strojů
- správně používá vhodné nářadí a nástroje
- používá základní pracovní operace při seřízení strojů
- ovládá technologii obrábění dřeva na základních dřevoobráběcích strojích
- dodržuje technologie jednotlivých způsobů strojních obrábění
- dokáže vybrat materiál dle vyráběného sortimentu
- dokáže zhotovit jednoduché přípravky pro strojní obrábění
- posoudí kvalitu obráběných ploch
- dokáže seřídit základní dřevoobráběcí stroje podle požadovaných pracovních a technologických operací
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- teoretické znalosti strojního opracování dřeva
- praktické dovednosti strojního opracování dřeva a materiálů na bázi dřeva
- seřízení stroje
- zhotovení jednoduchých přípravků pro strojní obrábění
- posouzení kvality obráběných ploch
- dodržování správných technologických a pracovních postupů
- zásady bezpečnosti práce
- osobní ochranné pomůcky
- odborná terminologie a popis dřevoobráběcího stroje
- základní dřevoobráběcí nástroje
- volba nástroje na daný stroj, požadovanou operaci a obráběný materiál
- nastavení parametrů strojního obrábění
- dokáže prezentovat a vysvětlit možné komplikace při obrábění
- diagnostika vad při strojním obrábění a odstranění nedostatků
Doporučený časový rozvrh:
5 vyučovacích hodin:
- teoretické znalosti pro strojní opracování dřeva a materiálů na bázi dřeva
25 vyučovacích hodin:
- praktické dovednosti pro strojní opracování dřeva a materiálů na bázi dřeva
2 vyučovací hodiny:
- bezpečnostní zásady strojního opracování dřeva a materiálů na bázi dřeva
Doporučený časový rozvrh – individuální:
- teoretická část samostatné práce žáků
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky Technologie, Výrobního zařízení, Odborného výcviku, Praxe
Způsob realizace
Realizace je formou teoretické výuky a odborné praxe u sociálního partnera.
- praktická forma výuky v dílně s potřebným vybavením
- teoretická samostatná příprava žáka (tvorba samostatné práce dle zadání)
- praktická realizace formou praktické výuky ve školní dílně nebo v dílně smluvního sociálního partnera
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- psací potřeby, ochranné pomůcky, pracovní oděv a obuv
pro učitele a technické vybavení:
- dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace dřevoobráběcích strojů a dřevoobráběcích nástrojů
- hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací, vytvoření prezentace k danému tématu)
- přednesení prezentace před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické prověření znalostí jednotlivých okruhů a technologických postupů, výroba dílu dle výkresové dokumentace)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- teoretickém testu nebo ústním zkoušení
- správné řešení samostatné práce
Prospěl: praktická realizace strojních obrábění, samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
Hranice úspěšnosti zkoušky: praktická realizace strojních obrábění, splnil alespoň polovinu zadaných úkolů ( teoretický test, případně ústním zkoušení nebo samostatné práce)
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, porušuje základní pravidla bezpečnosti práce na dřevoobráběcích strojích
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
JANÁK, K. – KRÁL, P. – ROUSEK M., Výrobní zařízení pro učební obor Truhlář, Informatorium, ISBN: 978-80-7333-057-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.