VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Strojní obrábění dřeva
Kód úlohy
82-u-3/AA77
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Strojní obrábění dřeva
Škola
Střední škola nábytkářská a obchodní Bystřice pod Hostýnem, Holešovská, Bystřice pod Hostýnem
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
05. 03. 2019 09:12
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
36
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
5
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha Strojní obrábění dřeva má za cíl naučit žáky pracovní operace na dřevoobráběcích strojích, které využívá průmysl v nábytkářské a stavebně truhlářské výrobě. Součástí úlohy je znalost konstrukce dřevoobráběcích strojů, znalost parametrů obrábění, správné používání dřevoobráběcích nástrojů a znalost bezpečnosti práce na dřevoobráběcích strojích.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a popíše základní konstrukce dřevoobráběcích strojích
- charakterizuje a popíše převody a pohonné jednotky
- charakterizuje jednotlivé parametry obrábění
- řídí se bezpečnostními předpisy při obrábění dřeva
- zvládá základní pracovní operace při seřízení strojů
- používá technologii obrábění dřeva na základních dřevoobráběcích strojích
- dodržuje technologie jednotlivých způsobů strojního obrábění
- dokáže zhotovit jednoduché přípravky pro strojní obrábění
- posoudí kvalitu obráběných ploch
- používá principy bezpečnosti práce na dřevoobráběcích strojích
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- prokáže teoretické znalosti při strojního obrábění dřeva
- prokáže praktické dovednosti při strojního obrábění dřeva
- seřídí dřevoobráběcího stroje
- správně používá dřevoobráběcí nástroje
- správně používá nastavení vhodných parametrů daného obrábění
- správně používá pracovní a technologické operace strojního obrábění
- popíše zásady bezpečnosti práce
- vyjmenuje osobní ochranné pomůcky
Doporučený časový rozvrh:
Průběžné práce
26 vyučovacích hodin:
- základní konstrukce dřevoobráběcích strojů a jejich převody a pohonné jednotky
- obrábění dřeva na základních dřevoobráběcích strojích
- základní pracovní operace při seřízení strojů
8 vyučovacích hodin:
- zhotovení jednoduchých přípravků pro strojní obrábění
2 vyučovací hodiny:
- bezpečnostními předpisy při obrábění dřeva
- principy bezpečnosti práce na dřevoobráběcích strojích
Doporučený časový rozvrh – individuální
- Zpracování samostatné práce : 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Samostatná práce žáků:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické znalosti platných technologických postupů práce na dřevoobráběcích strojích, výroba dílu dle výkresové dokumentace)
- závěr (výsledky práce)
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky Technologie, Výrobního zařízení a Odborného výcviku
Způsob realizace
Realizace je možná formou praktické výuky ve školní dílně nebo dílně smluvního sociálního partnera.
- praktická forma výuky
- samostatná příprava žáka (hodnocená samostatná práce)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- psací potřeby, ochranné pomůcky, pracovní oděv a obuv
pro učitele a technické vybavení:
- dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací – instruktáží
- zápis základních informací – parametrů obrábění
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace strojů, video jednotlivých strojů a pracovních operací
- hodnocení při opakování instruktáží
- rozbor případných nedostatků při opakování strojních pracovních operací
- orientace žáků v problematice strojního obrábění (diskuze, praktická ukázka, ústní zkoušení)
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické znalosti platných technologických postupů práce na dřevoobráběcích strojích, výroba dílu dle výkresové dokumentace)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- teoretickém testu nebo ústním zkoušení
- správné řešení samostatné práce
Prospěl: praktická realizace strojních obrábění, samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
Hranice úspěšnosti zkoušky: praktická realizace strojních obrábění, splnil alespoň polovinu zadaných úkolů ( teoretický test, případně ústním zkoušení nebo samostatné práce)
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, porušuje základní pravidla bezpečnosti práce na dřevoobráběcích strojích
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
JANÁK, K. – KRÁL, P. – ROUSEK M., Výrobní zařízení pro učební obor Truhlář, Informatorium, ISBN: 978-80-7333-057-6
Poznámky
Komplexní úlohu je možné prakticky procvičit při praxích v provozech sociálních partnerů.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.