VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Lepidla, pryskyřice, impregnační a konzervační látky
Kód úlohy
82-u-3/AA73
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Vazba na vzdělávací modul(y)
Lepidla, pryskyřice, impregnační a konzervační látky
Škola
Střední škola nábytkářská a obchodní Bystřice pod Hostýnem, Holešovská, Bystřice pod Hostýnem
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
04. 03. 2019 17:13
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl seznámit žáky se základními druhy lepidel a syntetických pryskyřic. Dalším cílem je znalost základních používaných druhů impregnačních a konzervačních látek a jejich ekologické využití.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje lepidla, pryskyřice a plasty pro použití v nábytkářském průmyslu, v uměleckořemeslném zpracování dřeva a u materiálů na bázi dřeva
- používá základní syntetické pryskyřic používaných v oboru
- charakterizuje impregnační látky (insekticidy – fungicidy – antipyreny)
- správně aplikuje impregnační a konzervační látky na dřevo na dřevo a vhodnost těchto impregnačních a konzervačních látek s ohledem na praktické používání u historického nábytku
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- používá odbornou terminologii a charakterizuje jednotlivé druhy lepidel, pryskyřic, impregnačních a konzervačních látek s ohledem na vhodnost použití a správnost aplikace
- používá správné postupy, aplikace a technologické zásady využití v nábytkářském a uměleckořemeslném zpracování dřeva a materiálů na bázi dřeva
- vytvoří vlastní prezentaci lepidel, pryskyřic a impregnačních látek
- obhájí svou prezentaci před žáky
Doporučený časový rozvrh:
Průběžné práce
12 vyučovacích hodin:
- lepidla, pryskyřice a plasty pro použití v nábytkářském a uměleckořemeslném zpracování dřeva a materiálů na bázi dřeva
- postupy aplikace a technologické zásady využití v nábytkářském a uměleckořemeslném zpracování dřeva a materiálů na bázi dřeva
- impregnační a konzervační látky
Samostatná seminární práce žáků:
domácí skici a studie reliéfu, plastiky nebo sochy dle výtvarného návrhu – zmenšené měřítko (2 – 4 práce)
Doporučený časový rozvrh – individuální
Zpracování seminární práce : 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
- teoretický popis tématu
- praktické prověření znalostí jednotlivých okruhů a technologických postupů
- závěr a výsledky práce
Metodická doporučení
Komplexní úloha Lepidla, syntetické pryskyřice, impregnační a konzervační látky je prakticky využitelná v rámci výuky Materiálů, Technologie, Výrobní zařízení a Odborný výcvik.
Způsob realizace
Realizace je možná formou teoretické i praktické výuky ve školní laboratoři nebo v dílně smluvního sociálního partnera.
- praktická forma výuky; samostatná příprava žáka (tvorba samostatné seminární práce dle zadání)
- samostatná příprava žáka (tvorba samostatné seminární práce dle zadání)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu:
pro žáka:
- užití různých materiálů, pomůcek a nástrojů nutných ke zdárnému provedení zadaného úkolu
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením /školní laboratoř/ dílna s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a jednoduchým zápisem
Přímé vyučování:
- výklad s použitím odborné literatury
- obrazové publikace a publikace v odborných periodikách
- hodnocení domácích úkolů
- vyhledávání odborných článků
- tvorba vlastní prezentace
- diskuze, písemná práce, ústní zkoušení
Zpracování seminární práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické prověření znalostí jednotlivých okruhů a technologických postupů)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- teoretickém testu nebo ústním zkoušení
- správné řešení seminární práce
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
Hranice úspěšnosti zkoušky: splnil alespoň polovinu zadaných úkolů ( teoretický test, případně ústním zkoušení nebo seminární práce)
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, jeho řešení vlastní prezentace má po obsahové stránce větší závady
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Možnost rozšíření vědomostí a dovedností při praktickém cvičení aplikace nátěrových hmot.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.