VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Ruční opracování materiálu
Kód úlohy
82-u-3/AA64
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední odborná škola, Litvínov - Hamr, příspěvková organizace, Mládežnická, Litvínov - Hamr
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
27. 02. 2019 11:14
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky osvojení dovedností a znalostí ručního opracování materiálů při výrobě jednoduchého výrobku.
Komplexní úloha je zaměřena na postupy zhotovení jednoduchého výrobku za použití ručního nářadí a dodržení pracovních postupů.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje jednotlivé postupy ručního opracování
- ručně opracuje jednotlivé díly výrobku
- rozrýsuje jednotlivé díly a konstrukční spoje
- vyrobí jednotlivé díly a konstrukční spoje
- provede suchou montáž výrobku a montáž lepením
- dokončí výrobek povrchovou úpravou broušením
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s postupy ručního opracování
- prakticky se seznámí s ručním opracováním materiálů
- seznámí se s montáží výrobku
- seznámí se a provede povrchovou úpravu výrobku
Doporučený časový rozvrh:
2 hodiny:
- postup ručního opracování,
- ukázka výroby spojů a jednotlivých pracovních postupů,
- výběr materiálu
19 hodin:
- ohoblování materiálu na přesný rozměr,
- rozrýsování jednotlivých dílů,
- nakrácení dílů,
- rozrýsování konstrukčních spojů,
- výroba konstrukčních spojů.
1 hodina:
- montáž výrobku- suchá montáž, lepení
2 hodiny:
- povrchová úprava - broušení, lakování
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v předmětu odborný výcvik.
Způsob realizace
Teoretická a praktická výuka probíhá v dílně s potřebným vybavením
Teoretická část:
- postupy ručního opracování
- výběr materiálu
- vysvětlení jednotlivých pracovních operací
Praktická část - ruční opracování:
- ohoblování materiálu na přesný rozměr
- rozrýsování jednotlivých dílů
- nakrácení dílů
- rozrýsování konstrukčních spojů
- výroba konstrukčních spojů
- montáž výrobku - suchá montáž, montáž lepením
- povrchová úprava - broušení
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- rýsovací a měřící pomůcky
- ruční nářadí
- výkres výrobku, popřípadě kusovník
pro učitele a technické vybavení:
- výuka teoretická i praktická bude realizována ve vybavených rukodílnách
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací (odborný výklad s předvedením jednotlivých spojů, nebo s prezentací výrobku)
Metody názorně demonstrační:
- názorné předvedení jednotlivých operací s výkladem
Samostatná práce žáků:
- výroba jednoduchého výrobku (po dokončení předvedení, nebo prezentace žáci zahájí vlastní výrobu dle předloženého výkresu)
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
1 – 100% - 88%, 2-87% - 74%, 3-73% - 59%, 4-58% - 43%, hranice úspěšnosti zkoušky – 43% provedení jednotlivých operací.
Prospěl: samostatné předvedení a orientace v učivu, praktické předvedení výroby výrobku.
Neprospěl: nedokáže samostatně pracovat, neorientuje se v učivu, úkoly řeší pouzte s pomocí učitele, samostatná práce vykazuje závažné nedostatky.
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ, Zdeňka, Technologie, pro 1. ročník SOU oborů zpracování dřeva, Sobotáles, ISBN: 80-85920-74-3
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Findeis. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.