VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Obsluha a běžná údržba základních strojů a zařízení
Kód úlohy
82-u-3/AA62
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední odborná škola, Litvínov - Hamr, příspěvková organizace, Mládežnická, Litvínov - Hamr
Klíčové kompetence
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
25. 02. 2019 13:07
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
5
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky dovednosti a znalosti pro obsluhu a běžnou údržbu základních strojů a zařízení a s výměnou nástrojů, s údržbou a seřízením.
Komplexní úloha je zaměřena:
- na obsluhu dřevoobráběcích strojů a zařízení
- jejich ovládání a nastavení
- výměnu nástrojů
- údržbu a seřízení
- BOZ při obsluze
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- obsluhuje jednotlivé dřevoobráběcí stroje
- provádí jejich nastavení
- provádí výměnu nástrojů
- provádí základní údržbu a seřízení
- dodržuje zásady BOZ
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- provede obsluhu základních strojů a zařízení
- provede běžnou údržbu
- popíše zásady BOZ při práci na strojích a zařízení
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Doporučený časový rozvrh:
7 hodin:
- obsluha základních strojů a zařízení:
- pily
- frézky
- brusky
- soustruh
- kompresor
3 hodiny:
- vizuální kontrola
- výměna nástrojů
- čištění strojů
- mazání
2 hodiny:
- zásady BOZ při práci na strojích a zařízení
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky předmětu odborná výcvik a výrobní zařízení.
Způsob realizace
- praktická forma výuky v dílně s potřebným vybavením
- samostatná příprava žáka ( poznámky v průběhu odborného výkladu s předvedením na konkrétních strojích)
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- poznámkový blok
- psací a kreslící potřeby
pro učitele a technické vybavení:
- dílny osazené truhlářskými stroji pro přímou výuku a s možností předvedení na nich
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- prezentace na konkrétních strojích
- předpisy BOZP
- návody k používání a údržběš jednotlivých strojů
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- názorné předvedení obsluhy jednotlivých strojů a zařízení s výkladem (odborný výklad s předvedením na konkrétních strojích, nebo s prezentací strojů)
Samostatná práce žáků:
(po dokončení výkladu, prakticky předvést obsluhu a údržbu stroje a zařízení s dodržením BOZP)
- obsluha strojů a zařízení
- seřízení
- výměna nástrojů
- běžná údržba
- dodržení BOZ
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Žák splní komplexní úlohu aktivním vypracováním všech plánovaných výstupů:
- praktické předvedení obsluhy a běžné údržby základních strojů a zařízení:
- správný postup obsluhy strojů a zařízení,
- správné seřízení strojů a zařízení,
- správný postup výměny nástrojů,
- správné provedení běžné údržby,
- dodržování BOZ
Prospěl: samostatné předvedení obsluhy a údržby strojů a zařízení
1 – 100% - 88%, 2-87% - 74%, 3-73% - 59%, 4-58% - 43%, hranice úspěšnosti zkoušky – 43% provedení jednotlivých úkonů.
Neprospěl: nedokáže samostatně obsluhovat stroje a zařízení, nedokáže provádět údržbu. Obsluhuje jen s pomocí učitele, činnost žáka vykazuje závažné nedostatky.
Doporučená literatura
JANÁK, Karel, Výrobní zařízení pro učební obor Truhlář, Informatorium, ISBN: 978-80-7333-057-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Findeis. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.