VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Domestikace, genové rezervy a morfologické vlastnosti
Kód úlohy
41-u-3/AF58
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Vazba na vzdělávací modul(y)
Obecná zootechnika
Chov koní
Škola
Střední odborná škola, Lískovecká, Frýdek-Místek
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence, Personální a sociální kompetence
Datum vytvoření
02. 11. 2019 12:42
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
8
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je složena ze čtyř částí:
První částí a druhou částí jsou výukové prezentace Obecná zootechnika 1 (Domestikace a Genové rezervy) a Obecná zootechnika 2 (Morfologické vlastnosti zvířat), které jsou určeny pro žáky oboru vzdělání 41-41-M/01 Agropodnikání a po zjednodušení i pro žáky oboru vzdělání 41-51-H/01 Zemědělec-farmář. Žáci si během výuky mohou dělat poznámky do svých sešitů, nebo lze použít třetí část – Pracovní list. Pracovní list obsahuje učivo obou prezentací mimo doplňující fotografie a grafické obrázky. Žáci si materiál mohou vytisknout, nosit do výuky a při sledování výkladu zvýrazňovat nejdůležitější pojmy, případně doplňovat zjednodušené grafické obrázky.
Čtvrtou část tvoří pracovní list, který žáci vyplní během praktické výuky v chovu koní.
Tematické celky: Domestikace; Genové rezervy; Morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
- uvede předky domácích zvířat a popíše proces jejich domestikace
- vyjmenuje česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy
- popíše obecné požadavky na exteriér hospodářských zvířat (morfologické vlastnosti)
- vyhledá vady exteriéru a určí jejich negativní důsledky pro využití daného zvířete
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
1) Popíše proces domestikace
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem a vybírá si podstatné informace
- charakterizuje jednotlivé fáze domestikace
- popíše domestikaci v souvislosti s vývojem lidské populace
- uvede předky domácích zvířat
- na obrázcích vyhledává změny ve vzhledu domestikovaných zvířat
- diskutuje na téma změny chování zvířat během domestikace
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- ve spolupráci s učitelem vyhodnotí správnost svého rozhodnutí a opraví si chyby
2) Vysvětlí pojem „genové rezervy“
- sleduje výklad učitele a pracuje s učebním textem
- v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí pojem „genové rezervy“
- na prezentaci nebo webových stránkách se seznamuje se zástupci českých plemen zařazených mezi genové rezervy
- vede diskuzi na téma důvodu vytváření genových rezerv
- pracuje se získanými informacemi; vyjmenuje nejvýznamnější česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy
3) Popíše morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- ve skupinkách nebo jednotlivě zkusí stanovit obecné požadavky na exteriér hospodářských zvířat
- popíše barvy srsti; z vlastních zkušeností uvede příklady zbarvení např. známých plemen koní
- charakterizuje jednotlivé části těla hospodářských zvířat
- na obrázku vyhledá a popíše exteriérové vady
- vysvětlí pojmy chovný cíl a plemenný standard
- své výsledky prezentuje před třídou a ve spolupráci s učitelem a kolektivem třídy si zkontroluje správnost svých výsledků
- během praktické výuky v provozu provede hodnocení exteriéru živých zvířat
- během praktické výuky v provozu změří a zváží zvíře
- pracuje samostatně nebo ve skupinkách a konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
Doporučený časový rozvrh:
- výklad učiva Domestikace a Genové rezervy s prezentací – 2 vyučovací hodiny
- výklad učiva Morfologické vlastnosti – 3 hodiny
- praktický popis koně – 2 hodiny
Metodická doporučení
1. část – Výuková prezentace Domestikace a Genové rezervy
- prezentace slouží k vysvětlení procesu domestikace a významu genových rezerv
- učitel každou kapitolu učiva uvede diskuzí na dané téma, tak aby žáci využili své dosavadní zkušenosti
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- učitel zkontroluje správnost jeho výsledků
2. část – Výuková prezentace Morfologické vlastnosti
- prezentace slouží k vysvětlení důležitosti popisu hospodářských zvířat a vlivu exteriéru na užitkovost
- vyučující každou kapitolu učiva zahájí stručným popisem tématu a diskuzí, ve které mohou žáci uplatnit své dosavadní znalosti a praktické zkušenosti
- žák diskutuje na dané téma, obhajuje své odpovědi a vyučující kontroluje jejich správnost
3. část – Pracovní list
- žák si během výuky vyznačuje nejdůležitější pojmy a informace
- pracovní list slouží opakování a postupnému zapamatování učiva
- listy slouží k domácí přípravě a opakování učiva
4. část – Praktická část
- žáci ve dvojicích popíší vybraného koně
- ze stájových tabulek doplní základní informaci o koni
- pomocí hůlkové a páskové míry zjistí kohoutkovou výšku hůlkovou, páskovou, obvod holeně a obvod hrudníku
- zapíší barvu koně a do předtištěného obrázku zakreslí odznaky a výžehy koně
Způsob realizace
teoreticko-praktická
Pomůcky
Učebna:
- počítač
- dataprojektor
- interaktivní tabule (není podmínkou)
Žáci:
- pracovní listy
- barevné zvýrazňovače (není podmínkou)
Praktické pracoviště – stáj koní
- hůlková a pásková míra
- stájové tabulky
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. a 2. část – Výukové prezentace Obecná zootechnika 1 a 2
- možnost ověření znalostí ústně nebo písemně
3. část – Pracovní list Obecná zootechnika
- možnost ověření znalostí ústně nebo písemně
4. část – Praktické cvičení
- skupinové praktické procvičení probraného tématu
Kritéria hodnocení
1., 2. a 3. část (výukové prezentace, pracovní list)
Písemné zkoušení:
V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.
Ústní zkoušení:
Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
4. část Praktické cvičení: hodnotí se přístup ke zvířeti, využití teoretických znalostí, správný postup měření.
Doporučená literatura
ROZMAN, Josef, KONDRÁD, Jan, MALINA, Josef. Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-8-1.
DUŠEK, Jaromír a kol. Chov koní. Praha: Brázda, 2011. ISBN 978-80-209-0388-4.
Poznámky
Komplexní úloha je určena pro skupinovou výuku a individuální praktickou část.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Míčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.