Bezpečná práce v blízkosti elektroinstalací
36-u-3/AF50
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
39 - Speciální a interdisciplinární obory
Bezpečná práce v blízkosti elektroinstalací
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, Vocelova, Hradec Králové
Kompetence k řešení problémů, Komunikativní kompetence
01. 11. 2019 10:59
12
2. ročník
individuální
Žáci stavebních oborů se seznámí s bezpečností při práci v blízkosti elektroinstalací. Zejména se zásadami elektrické instalace obecně a v prostorách koupelen, dále s účinky el. proudu na lidské tělo, poskytováním první pomoci, možnostmi hašení požáru elektrických zařízení. Žákovi jsou k dispozici učební texty, které je vhodné vyučujícím doplnit výkladem a praktickými ukázkami. Před testem se doporučuje s žáky látku zopakovat a procvičit.
Vysvětlí rozdíl mezi prací a obsluhou elektrického zařízení.
Pracuje se základními pojmy z vyhl. 50/1978 Sb. – laik, pracovník poučení, seznámený a znalý.
Identifikuje vodiče a svorky dle jejich značení.
Vysvětlí účinky elektrického proudu na lidské tělo.
Popíše první pomoc při úrazu elektrickým proudem.
Volí vhodný hasicí přístroj pro hašení požáru elektrických zařízení.
Identifikuje elektroinstalační zóny v místnostech.
Rozlišuje zóny v koupelně dle normy ČSN 33 2000-7-701, ed.2.
Pracuje se základními požadavky na elektroinstalaci v koupelně dle normy ČSN 33 2000-7-701, ed.2.
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Teoretický výklad je nezbytné doplnit praktickými ukázkami, případně učebními pomůckami. Vhodné je i doplnění výkladu digitální technikou, problémovými úlohami, odbornou diskuzí s žáky a uváděním příkladů z praxe. Žáci pracují a učí se dle učebních textů. Vyučujícímu se doporučuje pro výuku powerpointová prezentace.
Metodická doporučení, formy výuky a práce žáků:
Výuku je možné řešit ve standardně vybavené učebně vybavené výpočetní technikou pro učitele a projektorem.
Pomůcky pro učitele: PC, dataprojektor, učební text.
Pomůcky pro žáky: papíry, psací potřeby, učební text.
Žáci si mají ověřit své znalosti v oblasti práce v blízkosti elektroinstalací za pomoci testu. K přípravě jim slouží učební text zpracovaný za tímto účelem.
Celkové hodnocení dáno vyhodnocením testu takto:
Žák správně zodpověděl minimálně 90 % otázek.
Žák správně zodpověděl minimálně 70 % otázek.
Žák správně zodpověděl minimálně 50 % otázek.
Žák správně zodpověděl minimálně 30 % otázek.
Žák správně zodpověděl méně než 30 % otázek.
TKOTZ, Klaus. Příručka pro elektrotechnika. 2., dopl. vyd. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Čas na test: 60 minut.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Nepokoj. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.